2.10.2023
Renault Trafic E-Tech electric täydentää Renaultin sähkömoottoristen pakettiautovalikoiman Kangoon ja Masterin välissä kattavaksi kokonaisuudeksi. Uudessa Trafic E-Tech electricissä on kaikki ne ominaisuudet, jotka ovat nostaneet Traficin pakettiautojen suursuosikiksi. 52 kWh ajoakulla toimintamatka on lähes 300 kilometriä.
Vuonna 1980 esitelty Renault Trafic nousi välittömästi menestykseen luokassaan. Sitä on myyty yli 2,4 miljoonaa kappaletta, ja Trafic on kolmanneksi eniten myyty pakettiauto Euroopassa. Uusi Trafic E-Tech electric täydentää Renaultin sähköautomalliston pienemmän Kangoo E-Tech electricin ja kookkaamman Master E-Tech electricin välissä.
Riittävä toimintamatka
Lähtökohtana uuden Trafic E-Tech electricin suunnittelussa on ollut, ettei sähköön siirryttäessä tarvitse tinkiä mistään pakettiauton suosioon nostaneista mainioista ominaisuuksista. Koska tavaratila haluttiin pitää ennallaan ja kantavuus riittävänä, ajoakun energiasisällöksi valittiin 52 kilowattituntia. Sillä toimintamatka on WLTP-normin mukaan jopa noin 297 kilometriä. Valittavissa on myös 90 km/h nopeusrajoittimella varustettu long range -versio, jonka yhdistetty WLTP-toimintamatka on jopa 322 kilometriä.
Trafic E-Tech tarjoaa monipuoliset latausvaihtoehdot; 7,4 kW yksivaiheinen, ja ainoana luokassaan 22 kW kolmivaiheinen AC-lataus, jonka avulla yleisimmistä yleisistä Type 2-latauslaitteista saa 50 kilometrin verran WLTP-toimintamatkaa vain alle 25 minuutissa. Lisäksi ensi vuoden aikana valikoima lisääntyy 50 kW:n CCS-pikalatauksen muodossa. Ajoakulle on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Mikäli kapasiteetti putoaa tuona aikana tai kilometri-määrällä alle 70 prosentin, vaihdetaan ajoakku veloituksetta.
Sähkömoottori kehittää 90 kilowattia (122 hv) ja 245 newtonmetriä. Voimaa on riittävästi, etenkin kun suurin vääntömomentti on käytössä heti liikkeelle lähdettäessä. Ajaminen on mukavaa, sillä moottori toimii joustavasti ja äänettömästi. Autossa on valittavissa myös Eco-ajotila, joka parantaa taloudellisuutta leikkaamalla huipputehoa. Tavallisten jarrujen lisäksi Trafic E-Tech electricissä on adaptiivinen regenerointijärjestelmä, joka kerää talteen energiaa jarruttaessa ja vauhtia hidastettaessa.
Renault Trafic E-Tech electric on muun Renault-malliston tapaan varusteltavissa 8” Easy Link -kosketusnäyttöjärjestelmällä, jossa on mm. langaton tuki älypuhelinsovellusten peilaukseen. Joko sen tai My Renault -älypuhelinsovelluksen kautta on mahdollista mm. hallinnoida ajoakun latausta ja tarkastaa sen varaustaso, ajastaa ohjaamon lämmitys tai viilennys, tai tarkastaa reitillä sijaitsevat latausasemat ja kaikki latauspaikat, jotka ovat saavutettavissa ajoakun jäljellä olevalla varaustasolla.
Monipuolinen valikoima
Uuden Renault Trafic E-Tech electricin vahvuuksiin kuuluu, että asiakas voi räätälöidä oman autonsa lähes yhtä laajasta vaihtoehtojen määrästä kuin polttomoottorisissa. Sähkö-Traficin voi valita kahdella koripituudella (5,08 ja 5,48 metriä), joista pitkäkorisessa on kaksi korkeusvaihtoehtoa korkeutta (1,967 ja 2,498 metriä). Niiden lisäksi hieman myöhemmin valikoima laajenee myös alustaversiolla, joka on päällirakennettavissa lähes mihin tahansa käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Kuormatilan koko vaihtelee umpikoristen versioiden välillä 5,8:sta 8,9:ään kuutiometriin. Sen lisäksi ohjaamossa on tilaa pikkutavaroille peräti 88 litraa, josta lähes 20 litraa kojelaudassa, 14,6 litraa ovissa ja 54 litraa matkustajien penkin alla. Pitkäkorisella Trafic E-Tech electricillä voi kuljettaa jopa 4,15 metriä pitkiä tavaroita väliseinän läpilastausluukun ansiosta. Vetomassa on 750 kiloa ja kantavuus suurimmillaan lähes 1,1 tonnia.
Renault esitteli ensimmäisenä pakettiautovalmistajana luokassaan Traficissa liikkuvan toimistojärjestelmän. Kaatamalla keskimmäisen selkänojan eteen, ohjaamoon saa kätevän pöydän työkäyttöön tai esimerkiksi ateriointia varten, sekä kirjoitusalustan ja tietokonelokeron muistiinpanoille. Saatavilla on myös perinteisen hansikaslokeron tilalle 6,6 litran kokoinen esiin vedettävä Easy Life-vetolaatikko.
Renault Trafic E-Tech electricin valmistus alkaa Ranskassa Sandouvillen tehtaalla vaiheittain eri korimallien osalta (ensin pitkä korimalli ja lyhyt versio hieman myöhemmin) lokakuusta alkaen.
Suomen osalta uutuusmallin saapumisen aikataulu ja ennakkomyynnin aloitus tarkentuvat myöhemmin. Lisätietoa: Täältä