Renault on sitoutunut vähentämään onnettomuuksien määrää ja vakavuutta. Tätä varten Renault on luonut Human First -ohjelman, jonka tarkoituksena on parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta päivittäin. Tämä tapahtuu tietoa jakamalla, törmäystesteillä sekä harjoituksilla, joissa pelastajat pääsevät harjoittelemaan oikeiden autojen kanssa työskentelyä oikeassa ympäristössä. Human First -ohjelmaa kehitetään yhteistyössä tutkijoiden, asiantuntijoiden sekä pelastajien kanssa.
Katso alta video, jonka Renault on toteuttanut palkittujen dokumenttien tuottajien, Frères Naudet (9/11, Notre Damen tulipalo), kanssa. 12-minuutin kestoinen video on omistettu ”kultaiselle tunnille” eli niille arvokkaille minuuteille, jolloin ensihoidon toimilla on suurin merkitys ihmishengen pelastamisessa. Video on tekstitetty suomeksi.
Renault on ainoana autonvalmistajana maailmassa nimittänyt pelastajan osaksi insinööriosastoa ja toimii yhteistyössä tiepalveluiden kanssa. Renault on järjestänyt koulutuksia yli 5000 pelastajalle maailmanlaajuisesti muutaman vuoden aikana. Uusia kursseja järjestetään niin Euroopassa kuin Latinalaisessa Amerikassa.
Renault QRescue on tuuli- ja takalasista löytyvä QR-koodi, jonka avulla pelastajat löytävät auton pelastuskortin tiedot digitaalisesti. Tämä auttaa pelastajia toimimaan tehokkaammin ja turvallisemmin.
* ensimmäisenä Megane E-Tech 100% electric -mallissa
Vaikka korkeajänniteakkumme on suunniteltu niin, etteivät ne vahingoitu sisäisestä syystä, on tulipalo ulkoisista syistä aina mahdollinen. Jos tulipalo leviää ajoakkuun, on Renaultin innovaatio sammutusaukosta pelastajille tarpeen. Sammutusaukon avulla pelastajat voivat kohdistaa sammutusveden akun sisälle. Tämä auttaa nopeuttamaan palon sammutusta useista tunneista jopa viiteen minuuttiin.
Turvataksemme pelastajien työskentelyn, ajoakun turvakytkin irrottaa akun välittömästi korkeajänniteverkosta. Näin ollen pelastajat välttyvät sähköiskun saamiselta, ollessaan pelastustehtävissä.
50 vuodessa Renault on auttanut vähentämään onnettomuuksien uhrien määrää viidenneksellä. Parantaakseen jatkuvasti kaikkien turvallisuutta, LAB:in (Accidents and Biomechanics Laboratory) asiantuntijat ja 600 insinööriä sekä teknikkoa innovoivat alati uutta. Yhteensä yli 2000 patenttia ja useita huippuluokan teknisiä ratkaisuja kuten ajoakun sammutusaukko pelastajille sekä ajoakun turvakytkin on kehitetty.
Kehittyneet kuljettajaa avustavat turvallisuusjärjestelmät (ADAS) ovat älykkäitä järjestelmiä, jotka tukeutuvat edistyneisiin teknologioihin (tutkat, kamerat, tekoäly jne.) auttaakseen kuljettajia ajomatkoilla. Siitä huolimatta tutkimuksen (2019 SSRCH) mukaan 67 % kuljettajista eivät käytä ajoavustimia, mikäli ne eivät kytkeydy automaattisesti päälle*. Renaultin tavoitteena on muuttaa tämä toimintapa.
*kaistavaroitin, kaista-avustin, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin, vakionopeudensäädin/nopeudenrajoitin
Vain 25 % lapsista kuljetetaan turvallisesti autossa (10 % ei ole kiinnitetty lainkaan)*: Renaultin autoissa on mallista riippuen jopa 3 Isofix-turvaistuinpaikkaa. Tämän seurauksena istuinten virheellisten asennusten riski pienenee neljänneksellä.
* IBSR Belgian tutkimus
Renaultin liikenneturvallisuusstrategia on jaettu viiteen osa-alueeseen: tietoisuuden lisääminen, ennaltaehkäiseminen, korjaaminen, suojaaminen sekä pelastustyön kehittäminen. Innovaatiot ja niiden kehitystyö ovat keskiössä, tästä esimerkkinä ovat turvallisuuspisteet, turvallisuusvalmentaja sekä turvallisuusvalvoja, joiden tarkoituksena on mullistaa turvallisuus ratissa.
Apua onnettomuuden uhreille mahdollisimman pian. Suomen Palopäällystöliitto on tehnyt aktiivista yhteistyötä Renaultin kanssa jo vuodesta 2018.
Suomen Palopäällystöliiton ent. koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa kertoo, että he ovat tehneet aktiviista yhteistyötä Renaultin, sekä Claire Petit-Boulangerin ja Christophe Lenglosin kanssa jo vuodesta 2018 lähtien. Hän kiittää Renaultin edelläkävijyydestä pelastajien turvallisuuden huomioon ottamisessa onnettomuustilanteissa ja aloitteellisuudesta Euro NCAP -normien kehitystyössä. Suomalaiset kouluttajat ovat myös vierailleet Renaultin Techno Centerissä Guyancourtissa tehtaan vuotuisissa Safety-seminaareissa.
Erittäin suuri konkreettinen tuki saatiin jälleen vuonna 2023 Renaultilta muun muassa Suomen Palopäällystöliiton järjestämään vuosittaiseen tieliikennepelastamisen koulutustapahtumaan, joka järjestettiin lokakuun alussa Porissa. Renault toimitti sinne kaksi rekkalastillista autoja pelastajien harjoituksia varten. Ne olivat apuna varmistamassa oppia siihen, että hätä-tilanteessa pelastajat osaavat toimia oikein ja mahdollisimman nopeasti, kun jokainen minuutti on ratkaiseva. Suomen Palopäällystöliitto on pelastusalan merkittävin täydennyskoulutuksen toteuttaja Suomessa ja sen alaisuudessa toimii pelastusalan tieliikennepelastamisen toimikunta, jonka aloitteesta Road Rescue-tapahtumaa järjestetään.
Oikeanlainen toiminta onnettomuuspaikalla vähentää lisäonnettomuuksien ja vaaratilanteiden riskiä sekä mahdollistaa pelastajille työrauhan. Turhia riskejä aiheuttavat erityisesti kuvaaminen ja keskittymisen herpaantuminen onnettomuuspaikkaa lähestyessä.
Ajoneuvon kuljettajien keskittymisen herpaantuminen onnettomuuspaikoilla on huolestuttava ilmiö erityisesti auttamistilanteessa työskenteleville pelastajille ja muille viranomaisille, joiden tulee saada työrauha pelastustehtävään. Suomen Palopäällystöliitto kannustaa järkevään ja rauhalliseen käyttäytymiseen tieliikenteessä.
Palopäällystöliiton tieliikennepelastamisen toimikunnan puheenjohtaja, sisäministeriön erityisasiantuntija Tommi Luhtaniemi listaa napakat ohjeet turvalliseen toimintaan onnettomuuspaikalla.
Erityisesti vilkkaalla tiellä onnettomuus havaitaan usein hyvin lähellä onnettomuuspaikkaa tai jopa vasta sen kohdalla.