Renault Estafette: sähköpakettiauto, jonka inspiraationa ovat kaupungit ja niiden ammattilaiset

17.9.2024

Estafette-konseptiauto viitoittaa Renaultin visiota tulevaisuuden sähköisten hyötyajoneuvojen suhteen. Se antaa esimakua siitä, kuinka Flexis – Renault Groupin, Volvo Groupin ja CMA CGM Groupin yhteisyritys – aikoo vastata käyttövoimamurroksen ja kaupunkilogistiikan haasteisiin. Estafette-konseptiauto on suunniteltu kaupunkeihin. Se on kompakti, mutta tilava täyssähköinen pakettiauto, joka yhdistää Kangoo L2 -mallin pituuden, Clion ketteryyden ja Trafic L1H2 -mallin kuormauskapasiteetin. Ajoneuvon alusta on kehitetty ammattikuljettajien tarpeita ja toiveita silmällä pitäen, ja siinä painotetaan turvallisuutta sekä kuljettajille että tavaroille kuljetusten, lastauksen ja purkamisen aikana.

”Olemme iloisia saadessamme olla mukana toteuttamassa Renaultin, Volvon ja CMA CGM Groupin suunnitelmaa, joka tähtää kaupunkikuljetusten muuttamiseen. Tavoitteena on tehdä kuljetuksista kestävämpiä, turvallisempia ja parempia sekä kaupunkien ympäristölle, kuljettajille että asukkaille. Renault Estafette -konseptiauto on ensimmäinen esimerkki siitä, miltä tulevaisuuden sähköiset kuljetusautot näyttävät: ne on suunniteltu kaupunkiajoon, ovat kompakteja, helposti yhdistettäviä ja luotu kestäviä toimituspalveluja varten.” – Philippe Divry, toimitusjohtaja, Flexis SAS

ULKONÄKÖ

Renault Estafette -konseptiauto on suunniteltu kaupunkiajoon. Se on kompakti, mutta tilava täyssähköinen pakettiauto, joka yhdistää Kangoosta tutun pituuden, Clion ketteryyden ja Traficin kuljetuskapasiteetin. Ajoneuvo on suunniteltu ammattilaisille, heidän näkemyksiään kuunnellen, ja se on mukautettu heidän tarpeisiinsa, jolloin työskentelystä tulee sujuvampaa ja turvallisempaa.

Estafette-konseptiauton ulkomitat (4,87 x 1,92 metriä) vastaavat lähinnä Kangoota (4,91 x 1,86 metriä). Estafette-konseptiauto on kuitenkin paljon korkeampi (2,59 metriä verrattuna 1,85 metriin), ja sillä on selkeä pystysuuntainen siluetti. Tämä mahdollistaa kuljettajan helpon liikkumisen ohjaamon ja kuormaustilan välillä esimerkiksi lastauslaitureilla.

Sivuliukuovet avautuvat nopeasti, ja takana oleva rullaverho avautuu koko pakettiauton korkeudelle. Pakettiauton voi esimerkiksi peruuttaa lähelle lastauslaituria helppoa lastausta varten. Lastaaminen on ajateltu tehtävän ainoastaan takaata ja purkaminen vastaavasti vain sivuovista, mikä takaa turvallisemman työympäristön.

Renault Estafette -konseptiauton pehmeät linjat antavat selkeän vaikutelman, joka tyylikkäästi kätkee ajoneuvon kehittyneen teknologian. Kattoväri on kirkkaan keltainen, mikä tekee ajoneuvon korkeudesta vähemmän hallitsevan harmaan korivärin kanssa.

Etusäleikkö, joka on sijoitettu tuulilasin alle, erottuu Estafette-konseptiauton pehmeistä muodoista. Taustavalaistu Renault-logo heijastuu selvästi uuteen LED-valokuvioon, joka muodostaa suuria, pystysuoria logon osia säleikön reunoille.

Jotta kuljettaja saa panoraamanäkymän kaupunkiympäristöön, valtava tuulilasi kaareutuu sivuille ja yhdistyy kahteen suureen sivulasiin. Ulkoa katsottuna huomaamaton kehys antaa vaikutelman korkean teknologian ”visiirikypärästä”.

SISÄTILAT

”Estafette-konseptiauton ohjaamo on suunniteltu pienentämään omistamisen kokonaiskustannuksia. Fiksu muotoilu tekee kuljettajan työstä helpompaa, ja pakettiauto on rakennettu kestämään kovaa päivittäistä käyttöä. Estafette-konseptiauto sisältää älykkäitä turvatoimintoja kaupunkilaisten suojelemiseksi.” – Yannick Bignon, projektipäällikkö, LCV Design, Ampere

Ohjaamo on raikkaan keltainen, ja siinä on yksi istuin kuljettajalle. Istuimen alla on koroke, joka takaa kuljettajalle mukavan ja turvallisen ajoasennon. Kuljettajan tarvitsee vain kääntää istuin  voidakseen nousta seisomaan matkustamossa. Alle 1,90 metriä pitkät henkilöt, voi seistä täysin suorassa auton sisällä. Istuimen alla olevassa korokkeessa on 7 vetolaatikkoa (3 oven puolella, 4 toisella puolella).

Estafette-konseptiauton kojelaudassa on runsaasti teknologiaa, mutta perinteinen näyttö ratin takana puuttuu. Kojelauta on jaettu 7-tuumaiseen näyttöön, joka näyttää ajoon liittyvät tiedot, sekä keskiosan 12-tuumaiseen kuljettajaan päin käännettyyn näyttöön. Näytön alareunassa, ohjauspyörän keskiosassa sekä kojelaudan vasemmassa reunassa olevat alueet sisältävät pienoissovelluksia, jotka tarjoavat nopean pääsyn kuljettajan suosikkitoimintoihin. Multimediajärjestelmä hyödyntää avointa teknologiaa ja pystyy käyttämään eri ohjelmia, jotka on kehitetty ammattikäyttöön. Sivupeilit on korvattu kahdella pystysuuntaisella 10-tuuman näytöllä.

Liukuovi erottaa ohjaamon ja tavaratilan. Se sulkeutuu automaattisesti, kun kuljettaja palaa ohjaamoon tai poistuu ajoneuvosta, jolloin tavarat ovat aina katseilta turvassa. Lastaustilassa on neljä taitettavaa hyllyä.  Jokainen yksityiskohta on suunniteltu sujuvaa ja turvallista käyttöä varten.

SOFTWARE-DEFINED VEHICLE (SDV) -ARKKITEHTUURI

Estafette konseptiauto on Renault Groupin ensimmäinen ajoneuvo, joka on rakennettu SDV-arkkitehtuurin (Software-Defined Vehicle) ympärille. Se avaa tien seuraavan sukupolven älykkäille, skaalautuville ja modulaarisille sähköisille hyötyajoneuvoille. Tämä Renault Groupin sähköajoneuvoihin erikoistunut yksikön Amperen kehittämä SDV-arkkitehtuuri on suoraan yhteydessä pilveen ja sillä on keskeinen rooli ajoneuvon toiminnan ja kustannustehokkuuden parantamisessa. Se yhdistää asiakkaat uusiin palveluihin, päivittää ajoneuvon koko sen elinkaaren ajan, oppii käyttäjän tottumuksista ja auttaa alentamaan käyttökustannuksia noin 30 %.