2.11.2021
RENAULT LOI MUODIN
Kautta vuosikymmenten Renault on luonut trendejä, jotka ovat kasvaneet valtavirraksi. Useimmat autoista kiinnostuneet tietävät, että tila-autojen tarina alkoi Euroopassa Espacesta ja luokkaa alempana Mégane Scenicistä. Mutta harvempi tulee ajatelleeksi, että Renault 4L käynnisti monikäyttöautojen eli viisiovisten viistoperien vyöryn.
Renaultin pääjohtajana oli vuosina 1955-1975 Pierre Dreyfus, joka antoi uutta pientä automallia suunnittelevalle tiimille erikoisen tavoitteen: ”Haluan autoon suuren tavaratilan.”
Kun Renault käynnisti 1950-luvun loppupuolella 4-mallin kehitystyön, elettiin aikaa jolloin ranskalaiset alkoivat jättää maaseudun taakseen ja muuttaa kohti kaupunkeja. Julkisessa liikenteessä oli kuitenkin paljon toivomisen varaa, etenkin suuria kaupunkeja ympäröivissä taajamissa. Niinpä ihmiset tarvitsivat autoja, jotka sopivat yhtä hyvin niin maaseudulle kuin kaupunkiin.
Auton haluttiin tarpeet niin kauppa- kuin työmatkoilla. Lisäksi yhä useammat naiset alkoivat käydä töissä, mikä nosti perheiden ostovoimaa. Tuohon hetkeen vuonna 1961 esitelty Renault 4L oli vallankumouksellinen auto, joka täytti mainiosti kaikki toiveet.
Renault käynnisti 4L-mallillaan vallankumouksen tuomalla markkinoille monikäyttöauton. Siinä oli viisi ovea ja tasainen lattia, jotka tekivät autosta erittäin tilavan ja helposti lastattavan. Mukaan saattoi ottaa vaikka olkipaalin. Tippa-Rellu oli yhtä aikaa henkilöauto, farmariauto ja pakettiauto.
Takaluukku tai viides ovi, miten sitä haluaakaan nimittää, antoi suunnittelijoille aivan uudenlaisen mahdollisuuden toteuttaa ideoitaan. Matkustamo muuntui neljän tai viiden hengen mukavasta tilasta tarpeen vaatiessa lähes pakettiautomaiseksi kontiksi. Erillisen tavaratilan yhdistäminen matkustamoon ja viides ovi toivat vapauden. Ilman niitä ei olisi syntynyt tila-autoja eikä nykyisin niin suosittuja katumaastureita.
Tilavan arkiauton halunnut Dreyfus vaati, että auto sopii kaikenikäisille erilaisille ihmisille ympäri maailmaa. Pääjohtajan visio oli oivallinen, minkä jälkeen muotoilijat ja suunnittelijat tekivät loistavaa työtä. Lopputulos oli niin hyvä, että sitä valmistettiin 30 vuoden ajan. Tuotantomäärä oli runsas kahdeksan miljoonaa autoa, jotka myytiin yli sataan maahan.
Renault 4L:n valtava suosio antoi Renaultille uskoa siihen, että samaa kaavaa voisi käyttää paljon perinteisemmässä autoluokassa – suurissa perheautoissa, jotka olivat klassisesti porrasperäisiä. Vuonna 1965 esitelty Renault 16 vei vallankumouksen ylempään keskiluokkaan. Perustaltaan se oli kuin suurempi versio Renault 4:stä. Molemmat olivat viisiovisia viistoperiä, joissa oli valtavasti tilaa ja monikäyttöisyyttä.
Suurella takaluukulla varustettujen suosio kasvoi nopeasti ja Renaultilla ymmärrettiin, että uusi rakenne sopii mainiosti niin edustusautoihin kuin urheilullisiin coupé-malleihin. Niin syntyivät hienostuneet R20 ja R30, joita seurasi myöhemmin R25 sekä Fuego. Perheautoluokassa nopeasti yleistyvää korimallia käytettiin R11:ssa. Yksi viistoperien tähtihetkistä oli vuonna 1982, kun Marreaun veljekset voittivat Paris-Dakar -aavikkorallin Renault 20:llä.
Uusi Renault Arkana jatkaa merkin edistyksellistä, aikaansa edellä olevaa valtavirrasta eroavaa ajattelua. Viistoperäinen suurella takaluukulla varustettu rakenne on yhdistetty coupén tyylikkyyteen. Lisäksi Arkanassa yhdistyvät henkilöauton ja katumaasturin parhaat ominaisuudet.
Viistoperäinen monikäyttökori on ideaalinen ratkaisu muotoilijoille. He voivat yhdistää virtaviivaiset, tyylikkäät linjat asiakkaiden tarvitsemiin suuriin tiloihin ja käytännöllisyyteen. Arkanan monikäyttökorissa on kookas, helposti lastattava tavaratila, joka on paljon suurempi kuin erillinen matkustamosta erotettu tavaratila. Arkana on mainio auto golfbägin kuljettamiseen ja siihen sopii yhtä hyvin myös vaikka olkipaali, kuten edeltäjiinsä.