Renault R5 TURBO 3E – syntynyt driftaukseen

 

Upea tutkielma on suunniteltu ennen kaikkea driftaukseen sopivaksi, ja se on osa Renault 5 -mallin 50-vuotisjuhlintaa. Hienon auton taustalla ovat Renault 5 Turbo ja Turbo 2. Uudelleensyntyneen auton suorituskyky on luokkansa huippua. Hauskuus on muunnettu digitaaliseen aikaan.

Uusi R5 TURBO 3E on Renault 5 Prototypen ohella toinen esimerkki vanhan suosikkimallin syntymisestä uudelleen sähköiseen maailmaan. Renault on sähköistämässä historiansa, kun se valmistautuu pelkästään sähköautoja sisältävään mallistoon vuoteen 2030 mennessä.

Sähköautotutkielma jatkaa Renault 5:n 50-vuotisjuhlintaa. Se kunnioittaa mallisarjan arvostetuimpia urheilullisia malleja Renault 5 Turboa ja Turbo 2:ta. Niinpä loogisesti uuden mallin nimi on R5 Turbo 3E, jossa numero kertoo sen olevan Turbo 2:n seuraaja ja E-kirjain viittaa sähköön.

Renault 5 Turbo 3E yhdistää muotoilun viimeisimmät virtaukset monipuolisiin viittauksiin kilpa-autojen ja videopelien maailmaan. Sähkömoottorinen ”drifter” osoittaa, että sähköautot voivat olla hauskoja, ja samalla niiden suorituskyky on uskomattomalla tasolla!”, kuvailee Renaultin muotoilujohtaja Gilles Vidal uutuutta.

Renault 5 Turbo 2:n uudelleentulkinta on harkitusti muodoiltaan äärimmäinen, minkä lisäksi sen suorituskyky on luokkansa huippua. Auto tulee olemaan todellinen katseiden kerääjä Chantilly Arts & Elegance 2022 -kilpailussa syyskuun 25. päivänä, missä se esittää mainiosti automaailman tulevaisuutta ja muotia.

Paraatissa malli ja R5 TURBO 3E:n ajaja pukeutuvat La Fameusen ennen näkemättömiin asuihin. Muotisuunnittelija on tullut kuuluisaksi muuttamalla olemassa olevia asuja ainutlaatuisen urheilullisiksi ja samalla klassisiksi kokonaisuuksiksi. Asuissa käytetään Renaultin klassisia värejä sekä aiempia logoja, minkä lisäksi T-paitoihin yhdistetään nykyinen tyyli. Asut suunniteltiin vastakohtaisiksi ja täydentämään toisiaan: valkoista naiselle ja mustaa miehelle, minkä lisäksi asusteissa on vastakohtavärejä.

R5 TURBO 3E on suunniteltu niin, että se voi päästää suorituskykynsä valloilleen radoilla, todellinen drifter, jonka sähkömoottorin voima siirretään takapyörille. Kuten auton historialliset edeltäjät, tutkielma on kaksipaikkainen. Nyt takana on voimalinja, kaksi sähkömoottoria, jotka kumpikin antavat voimaa omalle pyörälleen. Ajoakku on sijoitettu keskelle lattiaan.

Autossa on vahva putkirunko, joka tuo autoon keveyttä , minkä lisäksi siinä on FIA:n hyväksymä turvakehikko. Moottorien teho on 280 kilowattia (380 hv) ja suurin 700 Nm vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä.

Uuden aikakauden ”R5 Turbo 2” kiihtyy nollasta sataan todella nopeasti 3,5 sekunnissa (3,9 sekuntia Drift-ajotilassa) ja saavuttaa 200 km/h huippunopeuden. Ajoakun energiasisältö on 42 kWh, mikä riittää moniin kierroksiin radalla tai gymkhana-kilpailuun. Viime mainitussa käytössä pyörät kääntyvät 50 asteen kulmaan, mikä auttaa upeaan suoritukseen.

Näyttävät suoritukset on hyvä saada talteen, minkä takia R5 TURBO 3E:ssä on kymmenen kiinnityspistettä kameroille auton sisällä ja ulkopuolella. Ajovalojen ja peilien paikalle voi asentaa kamerat, joilloin ne ovat oivallisilla paikoilla parhaan mahdollisen aineiston taltioimiseksi driftauksesta.

Hauskojen ja ikonisten muotojen yhdistelmä

Renaultin konseptiautojen muotoilusta vastaava Sandeep Bhambra tiimeineen sai mielenkiintoisen haasteen R5 TURBO 3E:n luomiseen: ”Ainutlaatuinen taideteos liioitelluin muodoin, jonka inspiraationa on videopelien maailma, ja jossa on niin ulkonäössä kuin sisällä aavistus Renault 5:n ja Renault 5 Turbon henkeä.”

Tulos on kerrassaan ainutlaatuinen. Konepellissä, ovissa ja ohjaamossa on samaa muotoa kuin esi-isissä, mutta tällä kertaa kori on hiilikuitua. R5 TURBO 3E on toisin sanoen selkeästi jatkumo, merkittävä uusi pala Renaultin historiaa. Korissa ikonisen Turbo 2:n takalokasuojien ilmanottoaukot ovat saaneet uuden muodon. Kori on 2,02 metriä leveä (25 senttiä enemmän kuin aiemmissa R5 Turboissa), 4 metriä pitkä ja 1,32 metriä korkea. Hurjin osa on valtava takasiipi, joka painaa perää kiinni maahan kaikkein hurjimmissakin luistoissa.

Keulassa R5 TURBO 3E:n etupuskurissa sijaitsevat kookkaat ilmanottoaukot jäähdyttävät moottoreita ja lisäävät autoa maahan painavaa voimaa. Kolme vaakasuoraa linjaa tuovat heti mieleen Renault 5 Turbo 2:n etupuskurin. Neliömäiset sumuvalot muistuttavat paljon vanhoja, mutta nyt niitä on neljä ja jokaisessa on 16 lediä.

Edessä ja takana on lisäksi keltainen, sininen ja vaaleanpunainen lediraita. Ne vilkkuvat autolla driftattaessa lisäten 1980- ja 1990-lukujen videopelien henkeä. Entisaikojen videopelit antoivat myös inspiraation koriteippaukseen. Kuin kirsikkana kakussa auton Plexiglass-ikkunat ovat vaaleanpunaiset.

Viitteet mallin historiaan eivät R5 TURBO 3E:ssä ole vain nostalgisia. Päinvastoin kuin edeltäjissä, niillä on moderni käyttötarkoitus. Esimerkiksi viittaus Renault Turbo 2:een, konepellin ilmanottoaukko, on nykymuodossaan latausportti. Korin läpinäkyvät osat, etenkin takavalojen yläpuolella oleva ikkuna, antavat mahdollisuuden ihailla auton elektroniikkaa.

Ohjaamossa videopelien henkeä

Sisällä R5 TURBO 3E -tutkielmassa on riemukas yhdistelmä viimeisintä tekniikkaa, autourheilua, videopelejä ja tietenkin ikonisten Renault 5:n ja Renault 5 Turbo 2:n tyyliä.

Hiilikuituiset kuppi-istuimet, turvavyöt ja ohjauspyörä ovat Sabeltin kanssa tehdyn tiimityön tulosta. Tavallisen auton ohjaamosta poiketen driftetereissä todella tärkeä käsijarrun kahva on nostettu ylös ja keskelle, missä se korostuu kirkkaankeltaisena. Sama keltainen ja vaaleanpunainen pirskahtelevat pirteästi muuten harmaalla ja mustalla ruutukuviolla 1980-luvun tyyliin verhoiltujen istuimien ja kojelaudan hallitsemassa kokonaisuudessa. Renaultin valaistu logo on kojelaudan keskiössä. Värikkäät yksityiskohdat ovat kontrastina mustalle korkkilattialle ja alcantaralla verhoilluille kojelaudan yläosalle ja ovipaneeleille.

Myönnytyksenä nykyajalle Renault 5 Turbo 2:n oitis tunnistettavissa olevat kymmenen kuljettajaan päin käännettyä analogista mittaria on korvattu R5 TURBO 3E:n kojelaudassa kymmenellä digitaalinäytöllä. Ne toimivat widgetien tapaan ja ovat kuin retrovideopelien maailmasta napattuja. Auto esimerkiksi käynnistetään painamalla ”Free play” -nappia keskikonsolissa. Samaan tapaan ajotilat on nimetty uudelleen. ”Turbo” tarkoittaa driftausta, ”Track invader” mahdollisuutta leikittelevään ajoon ja ”Donut” merkitsee 360-asteen pyörähdystä.

Lopullisena todisteena siitä, ettei R5 TURBO 3E ota itseään liian tosissaan on nallekarhu nimeltään Drifty. Se on mukana antamassa matkustajalle lohtua ja rentoutusta, mikäli auton voimat vaikuttavat ajajan käytössä liiallisilta.

R5 TURBO 3E myös virtuaalisena

Sen lisäksi, että R5 TURBO 3E on olemassa tutkielmana, sen kaksoisolento herätetään henkiin virtuaalipelien maailmassa Web3:ssa, keskitetyssä Internetissä, jossa on blockchainiin perustuvia alustoja ja palveluja.

R5 TURBO 3E -tutkielma esitellään maailmalle Chantilly Arts & Elegance 2022:ssa syyskuun 25. päivänä. Sen jälkeen auto on nähtävissä 17. lokakuuta ovensa medialle avaavassa Pariisin autonäyttelyssä (17.-25.10.2022). Lisää yksityiskohtia tutkielman symboliikasta paljastetaan Pariisissa.

R5 TURBO 3E TEKNIIKKA

Pituus: 4.006 m (mukaan lukien takaspoileri)
Leveys: 2.02 m
Korkeus: 1.32 m
Akseliväli: 2.54 m
Etuylitys: 625 mm
Takaylitys: 740 mm
Runko: putkirunko (+ tasainen pohja + FIA-hyväksytty turvakehikko)
Omamassa: 980 kg (+ 520 kg ajoakku)
Eturenkaat: 225 x 35 R19
Takarenkaat: 325 x 25 R20
Voimalinja: sähkö
Teho: 280 kW (380 hv)
Vääntömomentti: 700 Nm
Ajoakku: 42 kWh litiumioni
Latausaika: 2 tuntia 380V/32A laturilla
Huippunopeus: 200 km/h
0 – 100 km/h: 3.5 s (3.9 s Drift-ajotilassa)