03/2015
Renault Kadjar – Capturin ja Koleoksen väliin sijoittuva crossover – esiteltiin ulkokuvissa helmikuussa, mutta Geneven autonäyttelyssä julkistetaan myös sisätilat, moottorivalikoima sekä lisää tietoa varustelusta. Samalla osastolla esitellään myös kaksi uutuudesta tehtyä erikoismallia, X-Mod ja Bose ®.
Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa (2016). Kiina on maailman eniten kasvava alue automarkkinoilla. Viime vuonna autojen myynti Kiinassa ylitti 22 miljoonan kappaleen rajan, joista 26 prosenttia oli crossovereita.
Kadjar erottuu myös erityisen polttoainetaloudellisena crossover –mallina tarjoten mm. kaksi diesel versiota, jossa segmentin matalimmat päästöt – 99 g/km.
Ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesäkuun loppuun mennessä.
Renault Kadjar on C-segmentin crossover, jossa katumaasturin, henkilöauton ja farmarimallin parhaat ominaisuudet yhdistyvät. Se on kompakti (4,45 m pitkä, 1,84 metriä leveä) ja sen matala kattolinja (1,60 m) korostaa dynaamista olemusta. 17- tai 19-tuumaiset kevytmetallivanteet lisäävät vankkaa persoonallisuutta. Oman lisänsä auton ulkonäölle antavat C-kirjaimen muodon tekevät LED-päiväajovalot (Light Emmitting Diode).
Renault Kadjarin maavara on 190 mm, mikä kertoo auton ominaisuuksista maasto-olosuhteissa. SUV-henkiset etu- ja takaosien suojalevyt painottavat seikkailullista luonnetta.
Hienostunut ja urheilullinen sisustus
Renault Kadjar tarjoaa älykkään, mukavan ja huolellisesti varustellun sisustuksen, joka on linjassa auton ulkonäön kanssa.
Mittariston keskiosa on toteutettu suurikokoisella ja selkeälukuisella 7” TFT-värinäytöllä. Moderni mittaristo on sijoitettu järkevästi kuljettajan näkökenttään ja saa aikaan aidon viihtyisyyden ohjauspyörän ääressä. Kojelaudan muotoilun vaakalinjat lisäävät ohjaamon leveyttä.
Renault Kadjarin kojelautaa on miellyttävä koskettaa ja se on erittäin korkealaatuinen pehmeiden materiaaliensa ansiosta. Auton sisätilat on laadukkaasti huolitellut ja viimeistellyt.
Vaihdevivun muotoilussakin on säilytetty Kadjarin urheilullinen olemus ja se on viimeistelty kimaltelevilla upotuksilla.
1,4 neliön kiinteä lasikatto lisää matkustamon tasapainoista ja valoisaa tunnelmaa. Renault Kadjarin sisätilojen tyylikkyyttä korostavat istuinten, oven kahvojen ja kojelaudan näkyvät tikkaukset
Vakuuttava crossover tilanteeseen kuin tilanteeseen
Kadjar hyötyy Renault-Nissan Allianssin yhteistyöstä, sillä se on valmistettu yhteiselle CMF C/D -pohjalevylle.
Nelivetoisuus on parhaimmillaan hankalissa olosuhteissa. Kadjarin kaksivetomallikin on Grip Control –järjestelmän ansiosta pätevä esimerkiksi mökkiteillä. Suuren maavaran lisäksi korin etu- ja takaylitykset (18 ja 25 astetta) ovat käytännölliset maastossa ja liikuttaessa huonokulkuisilla teillä.
Nelivetomallissa on kolme vedon säätömahdollisuutta, ´Lock´, ´Auto´ tai ´2WD´. Lock-säätö lukitsee elektronisesti voimansiirron nelivetoasentoon ja siirtää 50 prosenttia väännöstä takapyörille. Lock-asetus on tarkoitettu maastoajoon ja järjestelmä kytkeytyy takaisin automaattiseen tilaan yli 40km/h nopeudessa. Auto-asento jakaa vedon automaattisesti etu- ja takapyörien välillä ja siirtää suurimmillaan 50 prosenttia väännöstä takapyörille. 2WD-asento pitää vedon jatkuvasti etupyörillä.
Etuvetoisiin versioihin saatavilla oleva kehittynyt Grip Control–luistonestojärjestelmä optimoi ajo-ominaisuudet ja ajettavuuden haasteellisissa ajo-olosuhteissa (lumella, hiekalla, mudassa…). Järjestelmä on saatavilla ainoastaan 17” ensiasennusrenkaiden kanssa.
Vaikka Kadjar on crossover-malli, se on myös käytännöllinen kaupunkiauto. Kadjarin kompaktit mitat ja vain 10,7 metrin kääntöympyrä sekä henkilöautomainen ajoasento yhdistettynä lukuisiin taajamassa liikkumista helpottaviin varusteisiin (kuten handsfree pysäköintiavustin ja peruutuskamera), tekevät siitä nautittavan myös taajamissa.
Renault Kadjar on monikäyttöinen ja muunneltavuudessaan huippuluokkaa. Sisätilojensa muunneltavuuden ansiosta se muistuttaa farmariautoa. Muunneltavuus, esimerkiksi takaistuinten selkänojien kaataminen, on tehty helpoksi. Selkänojien kaatovivut on sijoitettu tavaratilaan. ja niiden Easy Break –järjestelmä taittaa 60/40 suhteessa taittuvan selkänojan automaattisesti.
Myös etumatkustajan istuin voidaan taittaa eteenpäin, jolloin siitä muodostuu pieni, käytännöllinen pöytä. Etuistuimen taittaminen mahdollistaa myös pitkien tavaroiden kuljettamisen.
Tavaratila on mahtavan kokoinen. Valita voi kaksi lattiakorkeutta halutun kapasiteetin ja käyttötarkoituksen mukaisesti. Lisäksi tavaratilaa on mahdollista lokeroida kahteen tai kolmeen osaan, jotta tavarat pysyisivät paremmin paikoillaan. Maksimissaan tavaratilan koko on 472 litraa.
Kadjarilla ajaa ja matkustaa vähintään yhtä mukavasti kuin henkilöautolla. Ajamisen nautintoon ja mukavuuteen on kiinnitetty suurta huomiota, samoin ohjaamon ergonomiaan ja kaikkien istuinten tarjoamaan matkustusmukavuuteen.
Huippuluokan varustelu
Renault Kadjarin varustelutaso on vaikuttava sekä mukavuus- että turvallisuusnäkökulmista tarkasteltaessa. Erityisesti auton toimintoja silmällä pitäen kehitetty äänikomennoilla* toimiva Renault R-Link 2 ® -multimediajärjestelmä tuo tiedonvälitys- ja äänentoisto-ominaisuudet entistä pidemmälle toimien eri järjestelmien hallintapaneelina, mm. kuljettajan apujärjestelmien säädöt.
Kadjarissa on muun muassa kuljettajan tehtäviä helpottavia ja auttavia järjestelmiä: aktiivinen hätäjarrutusavustin (AEBS), kaistavaroitin, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroittimella sekä sokean kulman varoitin. Lisäksi saatavilla on myös Easy Park –pysäköintiavustin, jonka avulla parkkeeraus onnistuu ohjauspyörään koskematta. Järjestelmä avustaa kolmessa eri pysäköintitilanteessa; vinoparkkeeraus, taskupysäköinti ja ruutupysäköinti. Saatavilla on myös etu-, taka- ja sivuestevaroitin, peruutuskamera, mäkilähtöavustin sekä nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeussäädin.
* Ääniohjaus ei saatavilla kaikilla kielillä
Tehokkaat, vähäpäästöiset ja taloudelliset moottorit
Uuden auton moottorivalikoima on toimiva; dieselmoottoreita on valittavana kaksi, bensiinimoottoreita yksi. Kaikki moottoriversiot ovat varustettu Stop&Start -toiminnolla, sekä älykkäällä energian hallinnalla, joka hyödyntää jarrutuksien ja hidastuksien aikaisen hukkaenergian. Edistykselliset voimalähteet hyödyntävät viimeisintä tekniikkaa hyötysuhteen parantamiseksi (muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, älykäs lämmönhallinta, edistykselliset kitkaa vähentävät pinnoitusmateriaalit). Uusimman sukupolven polttoaineen suihkutusjärjestelmät yhdessä matalainertiaisten nopeasti reagoivien turboahtimien kanssa varmistavat erinomaisen suorituskyvyn ja energiatehokkuuden.
Dieselmalleista tunnetuin on Renault-Nissan Allianssin eniten myyty moottori, Energy dCi 110, jonka päästöt (CO2 vain 99 g/km) ja polttoaineen kulutus (yhdistetty NEDC 6 vain 3,8 l/100 km), vievät Kadjarin suoraan segmentin huipulle. Uutta tässä moottoriversiossa ovat teräsmännät, jotka vähentävät kitkaa. DCi 110 on saatavana kuusivaihteisella vaihteistolla, sekä manuaaliversiona että automaattina.
Toinen dieselmoottoriversio on Energy dCi 130, jonka saa sekä etu- että nelivetomalliin. 130 hv:n huipputehon tarjoava moottori omaa huikean 320 Nm:n väännön jo matalillakin kierroksilla. Tähän moottoriin on sovellettu paljon Renaultin F1- maailman kokemusta, ja 16-venttiilisen moottorin yhteydessä käytetään kuusinopeuksista käsivalintaista vaihteistoa. Euro 6b -lainsäädännön alittamiseksi nämä moottorit on varustettu NOx-hiukkasloukuilla. Suomeen dCi 130 vain nelivetona.
Bensiinimoottorina Kadjarissa on turboahdettu 1,2-litrainen Energy TCe, jonka teho on 130 hv ja vääntö 205 Nm 2000 r/min. Tämän taloudellisen ja vähäpäästöisen suorasuihkutusmoottorin yhteydessä käytetään kuusivaihteista manuaalivaihteistoa.