Etusivu » Renault FAQ
Huolto-ohjelma on autokohtainen ja löytyy A4-kokoisesta tulosteesta, joka on toimitettu auton luovututuksen yhteydessä. Ko. tulosteen voi tarvittaessa pyytää lähimmästä valtuutetusta Renault -huoltopisteestä auton rekisteri- tai valmistenumerolla.
Renaulteissa ei ole sähköistä huoltokirjaa. Auton mukana tulevan käyttöohjevihkon lopussa on paikat huoltomerkinnöille tai erillinen huoltovihko (uudet autot 2024->).
Huolto-ohjelma on autokohtainen ja löytyy A4-kokoisesta tulosteesta, joka on toimitettu auton luovututuksen yhteydessä. Ko. tulosteen voi tarvittaessa pyytää lähimmästä valtuutetusta Renault -huoltopisteestä auton rekisteri- tai valmistenumerolla.
Öljysuositus löytyy A4-kokoisesta tulosteesta/huolto-ohjelmasta, joka on toimitettu auton luovututuksen yhteydessä. Ko. tulosteen voi tarvittaessa pyytää lähimmästä valtuutetusta huoltopisteestä.
Pyydämme olemaan yhteydessä lähimpään valtuutettuun huoltoon. Sähköpostilla tai puhelimitse sitä ei saa turvallisuussyistä lähettää. Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan, jotta voit todentaa henkilöllisyytesi asioidessasi huoltopisteessä.
Takuu on uusissa autoissa 4 vuotta tai 100 000 (kumpi ehdoista ensin täyttyy). Uuden auton oston yhteydessä voi hankkia myös 6-vuoden jatkotakuun.
Uuden auton luovutuksen yhteydessä luovutetetaan A4-kokoiset dokumentit, joista selviää kyseisen auton huolto-ohjelma ja takuuehdot. Mikäli kyseinen tuloste jostain syystä puuttuu autosta, ota yhteys valtuutettuun Renault korjaamoon.
Ainoastaan Renaultin valtuuttamat korjaamot tekevät Renault -takuukorjauksia ja päätöksen takuunalaisista korjauksista. Renault Suomen takuun ehdot koskevat Suomessa myytyjä autoja. Auton takuu jatkuu normaalisti, vaikka omistajuussuhde muuttuu.
Löydät valtuutettujen huoltopisteiden yhteystiedot ja sijainnit kartalta nettisivuiltamme etusivun yläreunasta "Jälleenmyyjät" -osiosta ja tästä.
Se missä autoa huolletaan ei varsinaisesti vaikuta takuuseen, mutta se vaikuttaa tehdäänkö siellä huolto valmistajan kaikkien vaatimusten ja suositusten mukaisesti, ja pystytäänkö tämä tarvittaessa myös osoittamaan (huoltopöytäkirja jne).
Valtuutettu huoltokorjaamo on aina paras ja varmin vaihtoehto; ja ainoastaan he voivat suorittaa takuukorjauksia. Lisäksi valmistajan tarjoamat mahdolliset päivitystoimenpiteet voidaan suorittaa ainoastaan valtuutetun huoltokorjaamon toimesta, ja siellä ne myös suoritetaan automaattisesti. Nämä voivat vaikuttaa auton suorituskykyyn, kestävyyteen ja jopa liikenneturvallisuuteen. Ja auton oikean toiminnan varmistamisen myötä myös mahdollisesti auton takuuseen. Muilla kuin valtuutetuilla huoltokorjaamoilla ei ole valmiuksia tähän.
Kyllä. Autolle tehtävät rakenteelliset, moottorin toimintaan vaikuttavat, ym. muutokset ( esimerkiksi alustan korotus / madallus, moottoriohjainlaitteen toiminnan muuttaminen, kaasunkonversio jne) ja ylipäätään sellaiset muutokset jotka muuttavat toimintaa sellaiseksi mihin autoa ei ole suunniteltu, vaikuttavat takuuseen. Mikäli tällaisella muutoksella voi olla vaikutusta mahdollisen vian syntyyn, voidaan takuukorvaus evätä.
Huolenpito- ja huoltosopimuksen voi päättää kirjallisena esim. sähköpostilla osoitteeseen palvelusopimukset@renault.fi. Irtisanomisilmoituksessa pitää näkyä auton ja omistajan tiedot ja tämän hetkiset kilometrit.
Huolenpitosopimuksiin liittyvät kysymykset voi esittää sähköpostitse osoitteesseen palvelusopimukset@renault.fi
Huolto- tai huolenpitosopimuksen laskutustietojen muuttaminen onnistuu lähettämällä viestiä osoitteeseen palvelusopimukset@renault.fi.
Viestissä tulee mainita auton rekisterinumero, auton omistajan nimi ja puhelinnumero sekä nykyiset laskutustiedot.
Punainen valo - Ei saa ajaa. Ota viipymättä yhteys tiepalveluun tai lähimpään huoltopisteeseen.
Oranssi valo - Varoitus, ota yhteyttä huoltopisteeseen ja tuo auto huoltoon mahdollisimman pian, mutta voit jatkaa matkaa.
Nopeimman avun saat soittamalla Renault-tiepalvelun numeroon puh. 0800 163 663 ( Suomen ulkopuolella+ 358 800 163 663), joka auttaa mm. hinauksen saamisessa valtuutetulle Renault-korjaamolle. Lue lisätietoja Renault -tiepalvelusta sivuiltamme, josta löydät myös suoran linkin sähköiseen tiepalveluun verkossa! Sähköinen tiepalvelusovellus on helppo tapa tilata Renault -tiepalvelu.
Renault astuu kestävämmän kehityksen piiriin ja säästää luontoa. Kaikkiin uusiin autoihin ei enää tule käyttöopaskirjoja, vaan oppaat on luettavissa pdf -muotoisena netistä. Katso Renault Käyttöoppaat.
Suomen mallistossa myydään ainoastaan erityisen kylmän ilmaston spesifikaatiolla valmistettuja autoja. Nämä eroavat yleisesti myytävistä ns. Keski-Euroopan malleista niin tuotesisältöjen sekä aikataulujen suhteen. Renault on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista ja valmistettavien mallien ja niiden versioiden määrä on erittäin suuri. Kehitys- ja testaustyö tehdään jokaiselle kylmän ilmaston mallille ja versiolle erikseen ja siksi on ymmärrettävää, että tehdas ei tee tätä isoa työtä, jos kyseessä on pienet valmistusmäärät.
Usein kansainvälisessä mediassa esitellään valmistajan tekemiä konseptiautoja, jotka ovat testimalleja mahdollisesti tulevaisuudessa julkaistavista tuotantomalleista. Koskaan konseptiauto ei tule sellaisenaan tuotantoon, mutta viitoittavat tietä tuleville malleille. Toisinaan konseptiautosta monikin piirre/ominaisuus päätyy tehdastuotantoon. Emme kuitenkaan tiedä konseptisautojen tuotantoon etenemisen aikatauluja esittelyhetkellä.
Mikäli kyseessä on tuotantovaiheeseen edennyt malli ja olemme tiedottaneet mallin saapumisesta markkinoillemme, voit seurata viimeisimpiä tietoja niin nettisivuiltamme, uutisistamme, sosiaalisesta mediasta tai auton omistajana MINUN RENAULT -asiakkaille suunnatusta uutiskirjeestä.
Suomeen toimitettavia Renault autoja valmistetaan Ranskassa, Espanjassa sekä Turkissa. Kesällä 2021 julkaistava Arkana saapuu meille Koreasta.
Voit kysyä aikaisempia hinnastoja lähettämällä viestin asiakaspalveluumme. Lisää viestiin auton mallin ja käyttöönottohetken tiedot.
Löydät uusien Renault ajoneuvojen rengastiedot täältä. Muutokset Rengsatietoihin saattavat päivittyä viiveellä. Katso Täältä
MINUN RENAULT -palvelu on Renault-omistajille tarkoitettu sähköinen palvelukanava, jonka kautta kerromme tuoreimmat Renault-uutiset ja tuotepaljastukset, ajankohtaiset ja hyödylliset neuvot ja vihjeet sekä annamme etuja, joita pääsevät hyödyntämään vain palveluun rekisteröityneet käyttäjät.
My Renault on älypuhelimeen ladattava sovellus, jonka avulla automallista riippuen voit etähallinnoida auton eri järjestelmiä. Sähköautoissa ja E-TECH -lataushybrideissä voi esimerkiksi ajastaa auton esilämmityksen tai viilennyksen. Voit myös suunnitella navigointireittisi etukäteen kotona ja lähettää sen My Renault-sovelluksen avulla suoraan autoon. Näet myös autosi ajokilometrit ja tämän hetkisen sijainnin My Renault -sovelluksesta. Lue lisää sovelluksesta, miten se toimii ja lataa sovellus: Tästä
Toiminto riippuu autonne multimedialaitteen versiosta ja varustelutasosta. Uusissa korkeamman varustelutason autoissa molempien sovellusten tuki löytyy. Tarvittaessa valtuutettu huolto voi tarkistaa onko autossanne kyseistä toimintoa. Vanhempiin autoihin ko. toimintoa ei voida jälkikäteen lisätä.
Autoissa, joissa on peilauksen tuki, toimii Apple CarPlay automaattisesti uusimpien iPhone mallien kanssa, kun puhelin on kytketty autoon. Android Auto tarvitsee auton peilauksen tuen lisäksi puhelimeen Googlen Play -sovelluskaupasta ladattavan tai joissain tapauksissa puhelimen uuden käyttöjärjestelmän mukana tulevan Android Auto sovelluksen. Android Auton toiminta Suomessa on Androidista ja Googlesta riippuvainen.
Mikäli iPhone puhelimen muistiin ei ole tallennettu yhtäkään musiikkikappaletta, iPhone ei tunnistaudu R-Linkille musiikkitoistimena, jolloin sitä ei saa valittua musiikin äänilähteeksi R-Linkissä. Suoratoistopalveluiden kuten Spotifyn offline tallennus ei tähän riitä, vaan kappale täytyy olla tallennettuna iPhonen omaan Musiikki-sovellukseen.
Jotta R-Link tunnistaa iPhonen musiikkitoistimena ja musiikin toistaminen Bluetoothin avulla on mahdollista, on puhelimen muistissa oltava vähintään yksi tallennettu kappale. Tämän jälkeen myös suoratoistopalvelut kuten Spotify ja Deezer toimivat normaalisti myös Bluetooth yhteyden kautta.
Tarkista puhelinmallin yhteensopivuus Renault easyconnect -sivuston kautta.
MediaNav-laitteiston karttapäivitykset sekä laitteistopäivitykset tapahtuvat MediaNav Toolbox -ohjelmalla. MediaNav Toolboxin voi ladata sivuston https://renault.welcome.naviextras.com/ kautta. Noudata sivuston ohjeita.
Löydät autosi vetomassan ja kaikki muutkin tekniset tiedot autosi rekisteröintitiedoista Traficomin asiointipalvelusta.
Easy Link-multimediajärjestelmän yhteydet ja kartat eivät enää päivity, mitä teen?
Easy Link -multimediajärjestelmän yhteyspalveluille ja karttapäivityksille on 3 vuoden ilmainen koeaika auton käyttöönotosta / yhteyksien aktivoimisesta.
Koeajan aikana voit nauttia monipuolisista palveluista sekä toiminnoista ja oman suosikkimaasi kartat päivittyvät automaattisesti. Koeajan päätyttyä yhteyspalvelut ja karttapäivitykset tulee ostaa valtuutetusta Renault huoltoliikkeestä.
Löydät sinulle sopivimman liikkeen yhteystiedot täältä: Renault jälleenmyyjät
Miten päivitän muiden maiden karttoja? Kun automaattisten karttapäivityksien yhteyspalvelut ovat aktiivisia, oman maan kartastot päivittyvät automaattisesti. Kun olet matkustamassa ulkomaille tai haluat tarkistaa suosikkimaasi päivitykset, voit päivittää kartastot käyttäen Easy Link Alliance Connect Toolbox -sovellusta tietokoneellasi.
Lataa sovellus:
Autossani on R-link 1 tai R-link 2 multimedia järjestelmä ja auton internet yhteyttä käyttäneet palvelut eivät enää toimi. Mistä on kysymys?
Muutoksia palveluihin 31.8.2024 alkaen:
R-link yhteyssopimusten päättyminen ( MYR yhteydet)
Renault Group joutuu sulkemaan sopimuksien uusimiseksi osto kanavat 31.8.2024. Syynä ostokanavien sulkemiseen on servereiden/ ohjelmiston tietoturvattomuus sekä teleoperaattorien Euroopan laajuinen päätös sulkea 2G ja 3G verkot vuoteen 2026 mennessä. Verkkojen alasajo on alkanut, jotka vaikuttavat yhteyksiin.
Sopimukset, jotka on tehty ja ovat olleet voimassa ennen 31.8.2024, jatkuvat vähintään niin pitkään, kunnes niiden sopimus aika loppuu.
31.8.2024 jälkeen ei ole enää mahdollista ostaa uusia yhteys sopimuksia R-link- järjestelmiin Karttapäivitykset on mahdollista saada ostamalla uusi SD kortti valtuutetusta huollosta R-link1 evolution laitteisiin.
R-link2 versioissa tutkimustyö päivitystyökalun käyttöön karttojen lataamisen mahdollistamiseksi, on kesken. Muutos tapahtuu yleisten käyttöehtojen mukaisesti
Yhdistettyjen palvelujen tarjoaminen:
Ajoneuvon mallista ja ominaisuuksista riippuen yhdistetyt palvelut sisältyvät Ajoneuvon myyntiin ("vakio-ominaisuudet") tai niitä tarjotaan joko lisävarusteena tai vakio-ominaisuuksina tarjottujen yhdistettyjen palvelujen voimassaolon päätyttyä ("optiot" tai " päättyessä”).
Renault varaa oikeuden muuttaa yhdistetyn palvelun kestoa, olla tarjoamatta sitä enää vakio ominaisuutena, lisävarusteena tai sen voimassaolon päätyttyä.
Yhdistettyjen palvelujen uusinta aikaväli:
Ajoneuvon mallista ja ominaisuuksista riippuen yhdistetyt palvelut ovat käytettävissä sopimuksessa määritellyn ajan.
Kun yhdistetty Palvelut vanhenevat, asiakas saa ilmoituksen palvelun päättymisestä ja uusimisen ehdoista.
Liitettyjä palveluita jatketaan soveltuvin osin siitä hetkestä lähtien, kun ne valitaan erityisellä verkkoalustalla, ajanjakson, joka riippuu kyseisestä yhdistetystä palvelusta ja joka voi poiketa alkuperäisestä kestosta.
RENAULT varaa oikeuden lopettaa tiettyjen yhdistettyjen palvelujen uusimisen, jos niissä ilmenee toimintahäiriö tai ne eivät ole käytettävissä.
Autolle ilmoitettu kulutus on laboratoriossa mitattu polttoaineenkulutus. Toisinaan mediassa on käytetty termiä ”luvattu kulutus”. Ilmaisu on harhaanjohtava. Vuoteen 2018 saakka uusien automallien kulutus- ja päästötaso mitattiin ns. NEDC-mittaustavalla. Syyskuusta 2018 alkaen mittaustapaa uudistettiin vastaamaan paremmin keskimääräisen autoilijan ajosykliä. Tärkeää on huomata, että molemmat mittaustavat perustuvat tarkasti EU-lainsäädännössä (direktiivissä) määriteltyyn testisykliin. Mittauksen suorittavat EU-viranomaisen hyväksymät riippumattomat mittauslaitokset. Kyseessä on siis tietyin tarkasti etukäteen määriteltyihin pa-rametreihin (lämpötila, vastukset, maksiminopeudet, ajomatka, jne.) perustuva testi.
Markkinoinnissa kulutus- ja päästölukemana ilmoitetaan tämän testin tulos. Kulutuksen ilmoittaminen pohjautuu siis lakiin. Näin kaikki toimijat ilmoittavat sen vertailukelpoisesti. Laboratoriomittauksella ei kuitenkaan voida määritellä kaikkiin ajo-olosuhteisiin ja ajo- ja lataustapoihin soveltuvaa kulutusarvoa, vaan auton kulutus vaihtelee luonnollisesti sen mukaan, miten ja millaisissa olosuhteissa sitä käytetään. Ladattavilla hybrideillä lataus- ja käyttötavoilla on suurempi vaikutus kulutukseen kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla.
WLTP-mittaukseen lähdettäessä auton akku on täyteen ladattu. Sama testisykli toistetaan useita kertoja akkua lataamatta, kunnes akku on tyhjä ja viimeinen sykli ajetaan polttomoottorilla.
Käytännön elämässä kulutus vaihtelee huomattavasti käyttöolosuhteiden ja käyttötavan mukaan – suurimmalle osalle ladattava hybridi soveltuu hyvin päivittäisten matkojen ajamiseen pääosin sähköllä. Lataamisen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Teoriassa ladattavan hybridin polttoaineenkulutus voikin vaihdella lähes nollan (ahkera lataaminen ja sähköllä ajon toimintamatkaan soveltuva ajomatka) ja yli 10 l/100 km (ladataan harvoin tai ei lainkaan, paljon kylmäkäynnistyksiä ja pitkät ajomatkat) kulutuksen välillä
Eivät. Kuten edellä on todettu, valmistaja ei lupaa mitään tiettyä kulutusta. Se ilmoittaa autolle direktiivin mukaisen WLTP-mittauksen tuloksen, jonka on mitannut viranomaisen hyväksymä riippumaton tutkimuslaitos. Ladattavalla hybridillä voidaan käytännön elämässä useimmissa tapauksissa alittaa WLTP-testin tulos merkittävästikin. Ja toisaalta, jos kuljettajalla on raskas kaasujalka, matkat painottuvat pitkämatkaiseen maantieajoon, eikä akkuja ladata, voi kulutus nousta moninkertaiseksi WLTP-testiin nähden. Tällaisessa ajossa ladattava hybridi ei ole parhaimmillaan, eivätkä kulutus- ja päästölukemat ole enää millään tavoin vertailtavissa WLTP-testiin. Jos ajetaan pääosin maantiellä, eikä ole kotilatausmahdollisuutta, pa-rempi käyttövoimavaihtoehto voikin olla diesel, kaasu tai täyshybridi.
Keskivertosuomalainen liikkuu autolla päivittäin 30–40 kilometriä, jonka voi ajovoima-akkuun ladatun sähkön avulla ajaa kaikilla nykyisistä lataushybridimalleista. Tilanne paranee entisestään, mikäli autoa voi ladata päivän aikana esimerkiksi työpaikalla. Pitkiä ajomatkoja tehtäessä sähköajon osuus kaikista ajokilometreistä pienenee, sillä ladattavien hybridien toimin-tamatka pelkällä sähköllä on tyypillisesti enimmillään 40–70 km.
Matalampi ulkolämpötila lisää ajovastuksia ja energiaa kuluu myös sisätilojen lämmittämiseen. Kulutusta voi talviolosuhteissa pienentää huomattavasti auton esilämmityksellä – kovalla pakkasella auton lämmitys voi viedä jopa neljänneksen sähköenergiasta. Ladattavan hybridin kantama sähköllä on talvisin jonkin verran matalampi, ja myös polttomoottorilla ajettu osuus kasvaa. Talviajan korkeampi kulutus kuitenkin tasoittuu koko vuoden keskiarvoa katsottaessa.