04/2020
Renault on valmistanut sähköautoja jo yli kymmenen vuoden ajan ja se on Euroopassa sektorin johtava merkki. Henkilöautoissa Zoe on edennyt jo kolmanteen sukupolveen ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. Ensimmäistä kertaa historiansa aikana Renault tuo nyt sähköauton lisäksi mallistoonsa myös muita sähköistettyjä vaihtoehtoja. Renault on kehittynyt niin hybrideissä kuin lataushybrideissä nopein askelin. Muutos on todella nopeaa ja ensimmäiset uuden aikakauden Renault-mallit ovat Suomessa loppu vuodesta 2020. Mikäli haluat lisätietoja heti ensimmäisten joukossa, niin jätä yhteystietosi sivun alaosassa.
Clio E-Tech hybridi
Cliossa on tuotu koko sen lähes 30 vuoden historian ajan edistyksellistä tekniikkaa kaikkien ostajien saataville. Nyt Renault kasvattaa Clion valikoimaa erittäin mielenkiintoisella hybridillä, jossa on Renaultin kehittämä ja patentoima edistyksellinen, taloudellinen hybridi, E-TECH-voimalinja. Siinä uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin, innovatiiviseen vaihteistoon ja energiasisällöltään 1,2 kWh ajoakkuun. Auto lähtee E-TECHillä varustettuna liikkeelle vaivattomasti sähköllä ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta kaupungissa voi ajaa jopa 80 prosenttisesti sähköllä. Tuloksena on kulutuksen putoaminen noin 40 prosentilla tavalliseen polttomoottoriseen autoon verrattuna. Clio E-Tech Hybridi saapuu Suomeen tämän hetken tiedon mukaan syksyllä 2020.
Captur E-Tech Plug-in lataushybridi
Renault Capturissa kaikki on uutta. Aiempaa huomattavasti kookkaampi Captur on tehty uudelle perusrakenteelle. Renault esitteli Capturin kompaktien katumaasturien luokkaan vuonna 2013, jolloin se nousi heti suureen suosioon. Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity joka vuosi yli 220 000 kappaletta ja sen kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,5 miljoonaa autoa.
Brysselin autonäyttelyssä esiteltiin tammikuussa 2020 Captur E-TECH Plug-in, joka on tämän autoluokan ensimmäinen lataushybridi. 1,6-litraisen bensiinimoottorilla, kahdellä sähkömoottorilla ja innovatiivisella vaihteistolla varusteltu Captur E-Tech Plug-in lataushybridi saapuu Suomen markkinoille arviolta syksyllä. Clio E-Tech Hybridin tapaan Captur E-Tech Plug-in lähtee aina liikkeelle vaivattomasti sähkömoottorin voimalla ja käynnistää sitten tarpeen tullen bensiinimoottorin.
Capturin lataushybridissä ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 45 kilometrin ajoon sähköllä WLTP-testin yhdistetyssä ajossa. Kaupunkiajossa WLTP-testin mukainen toimintamatka on noin 65 km. Ajoakun latausjärjestelmässä on hyödynnetty Renaultin tekemää kehitystyötä Formula 1:ä varten sekä pitkää kokemusta sähköautoista. Näin itselataava järjestelmä saa hyödynnettyä hidastuksien liike-energian mahdollisimman tehokkaasti akun lataamiseen. Akun saa ladattua myös maadoitetusta kotipistokkeesta ja sähköauton latausasemalla.
Megane Sport Tourer E-Tech Plug-in lataushybridi
Renault Mégane esiteltiin vuonna 1995 ja se on ehtinyt neljänteen sukupolveensa. Neljännesvuosisadan aikana Méganea on myyty ympäri maailmaa jo seitsemän miljoonaa kappaletta. Syksyllä Suomeen on tulossa Clio E-Techin ja Captur E-Techin rinnalle uudistunut Mégane, jonka tärkein lisä on uusi vähäpäästöinen Mégane E-Tech Plug-in. Alkuvaiheessa Renault Mégane E-Tech Plug-in tulee myyntiin vain farmarina eli Sport Tourerina. Siinä on sama voimalinja kuin Capturissa eli 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteisteho on 118 kilowattia (160 hv). Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja. Ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 50 kilometriin pelkällä sähköllä WLTP -testin yhdistetyssä ajossa ja 65 kilometriin WLTP-testin kaupunkiajossa. Auton huippunopeus täysin sähköllä ajettaessa on 135 km/h.
Uuden E-TECH Plug-in -voimalinjan on kehittänyt Renault Engineering ja siihen on haettu yli 150 patenttia. Osakokonaisuudet on suunniteltu yhteistyössä Allianssin kanssa, kuten uuden sukupolven nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja edistyksellinen vaihteisto. Uudessa vaihteistossa ei ole lainkaan kytkintä ja vaihdot ovat lähes huomaamattomia.
Renaultin keskikokoisten mallien markkinointijohtaja Marion Humeau kuvaa uutta mallisarjaa: ”Uudessa Méganessa on entistä enemmän tekniikkaa ja hauskuutta. Lisäksi uusi Mégane E-TECH Plug-in lataushybridi yhdistää kaiken teknisen osaamisemme. Se antaa sähköautomaisen kokemuksen, eikä silti tarvitse pelätä sähkön loppumista.”
Ilmoitetut kulutus- ja ajomatkalukemat ovat WLTP-testisyklin mukaisia ennakkotietoja. Tavallisessa auton käytössä olosuhteet ja ajotapa vaikuttavat ajomatkalukemiin.