10/2019
Renault Clion viides sukupolvi on ollut syyskuun lopusta alkaen Suomessa ennakkomyynti-kiertueella. Varsinainen esittely uudelle mallille on 15. – 16.11. Ensimmäisenä Suomeen saapuivat TCe 100 -moottorilla varustetut versiot. Nyt saataville tulee myös tehokkaampi isoveli TCe 130 EDC7-aut R.S. Line.
Loppuvuoden ajan Renault tarjoaa enemmän vastinetta rahalle, kun kaikille uusille Clio V -malleille myönnetään 6 vuoden / 100 000 km takuu.
Suorituskykyä ja taloudellisuutta
Mallisarjan huipulle asettuva Clio R.S. Line korvaa edellisen sukupolven GT-Linen. Uudella nimellä luodaan suora yhteys kilpailutoimintaan ja Renault Sportiin, joka on ollut hiomassa mallisarjan urheilullisimman vaihtoehdon ulkonäköä ja sisustusta.
Uusimmassa Clio-versiossa on keulalla ajonautinnon maksimoiva nelisylinterinen TCe 130 -moottori, joka on jo todistanut hyvät ominaisuutensa uusimmissa Kadjar, Mégane ja Captur -malleissa. Moottorin suurin teho on 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti 240 Nm, joka on käytössä jo hyvin alhaisella käyntinopeudella 1 600 r/min. Käytännössä se tarkoittaa, että vetoa riittää lähes tyhjäkäynniltä alkaen. Voima välitetään etupyörille napakasti ja hienostuneesti toimivan 7-vaihteisen EDC-automaattivaihteiston kautta.
Kaksoiskytkinvaihteisto tekee ajamisesta miellyttävää samalla kun se pitää polttoaineenkulutuksen alhaisena. Vaikka uusi Clio on sisariaan paljon tehokkaampi ja varustettu automaatilla, on sen virallinen WLTP-yhdistetty kulutus vain 5,7 litraa sadalla eli ainoastaan puoli litraa korkeampi kuin kahdella muulla Clio-versiolla.
Mikäli haluaa ajaa urheilullisesti, eikä luota automaatin vaihdevalintoihin, voi vaihteita käyttää itse ohjauspylvääseen sijoitetuilla siivekkeillä. Ripeästi toimien uusi Clio R.S. Line kiihtyy nollasta sataan tasan yhdeksässä sekunnissa. Vapaiden nopeuksien alueella voi kokeilla, pitääkö tehtaan lupaama 200 km/h huippunopeus paikkansa.
Lähtökohtana varustelussa on erittäin kattava Intens-taso eli vakiona ovat mm. navigointi, täys-LED Pure Vision Performance -etuvalot, LED-etusumuvalot kulmatoiminnolla, LED-sisävalot, sähkötoimisesti taittuvat taustapeilit, takapysäköintitutka, automaatti-ilmastointi ja paljon muuta.
Sen lisäksi R.S. Linen urheilullisuutta korostavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, R.S. Line puskurit sekä takadiffuusori. Ohjaamossa on erittäin hyvän sivuttaistuen antavat R.S. urheiluistuimet, musta kattoverhoilu, punaiset yksilöinnit sisustassa ja turvavöissä sekä kojelaudan keskiosan sekä ovien sisäverhoilun hiilikuitukuvio.
Tehokkaammasta moottorista, kaksoiskytkinvaihteistosta ja parantuneesta varustelusta huolimatta Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Linen ennakkomyyntihinta on vain 22 390 euroa.
Enemmän vastinetta rahalle – pidempi 6 vuoden takuu
Moni eurooppalainen valmistaja antaa autoilleen vain kahden vuoden takuu. Renaultissa takuu on ollut jo pitkään neljä vuotta. Nyt henkilöautomalliston takuu laajenee. Uuden Renaultin ostajalla on mahdollisuus jatkaa takuuta viiteen tai jopa kuuteen vuoteen / 100 000 km pienellä lisähinnalla.
Täysin uuden Clion ostaja saa vastinetta rahalle tänä vuonna vielä enemmän, sillä vuoden loppuun saakka autoon saa kuuden vuoden tai 100 000 kilometrin takuun veloituksetta.