18.4.2023
Renault Clio on ollut ykkönen tai aivan kärjessä omassa luokassaan aina esittelystään lähtien. Nyt muotoiluun tuodaan Renaultin ”Nouvelle Vague” -filosofiaa, joka otetaan käyttöön vähitellen kaikissa muissakin malleissa. Ohjaamossa otetaan digiloikka, ja materiaalit ovat aiempaa paremmin ympäristön huomioivia. Uusi Renault Clio saapuu Suomeen syksyllä.
Vuonna 1990 esiteltiin Renault Clio, joka nousi heti oman luokkansa eniten myydyimmäksi automalliksi. Kansainvälistä menestyjää on myyty ympäri maailmaa yli 16 miljoonaa kappaletta ja kaksi viidestä sukupolvesta on voittanut Car of the Year -tittelin.
Nyt viidennen sukupolven Clio uudistetaan, eikä kynää ole käytetty mitenkään kevyesti, vaan kyseessä on merkittävä muodonmuutos. Keula näyttää teknisemmältä ja futuristisemmalta, samalla kun siinä on sukunäköä uusimpien mallien kuten Megane E-Tech electricin kanssa.
”Clio on ollut aina menestys. Se on maailman myydyin ranskalainen automalli, minkä lisäksi se on ollut luokkansa ykkönen Euroopassa. Uusi Clio korostaa modernia luonnettaan uudella tunteisiin vetoavalla keulalla. Clio E-Tech full hybrid on ilo ajaa, kuluttaa vähän, ja sillä pääsee yhdellä tankillisella pitkälle. Siinä on 145 hevosvoimaa, CO2-päästö on 93 g/km ja kulutus 4,1 l/100 km. Optimaalista tekniikkaa asiakkaille, jotka haluavat vaihtaa dieselmoottorisen autonsa uuteen.”
Fabrice Cambolive, Renaultin brändin pääjohtaja”Ranskassa ja oikeastaan kaikkialla maailmassa on todellinen rakkaustarina Clioa kohtaan. Niinpä halusimme juhlia ikonimme arvoja, ja nostaa ne uudistuksella seuraavalle tasolle. Pidimme mielessä parhaiden ominaisuuksien säilyttämisen, ja heijastaa ne tulevaisuuteen teknisellä muotoilulla inhimillisyyttä unohtamatta. Uusi Clio on onnistunut kauniiden muotojen, veistoksellisuuden ja terävien linjojen sekä grafiikan fuusio.”
Gilles Vidal, Renault brändin muotoilujohtaja
Uusi modernimpi ja itsevarmempi muotoilu
Clio korostaa muutosten jälkeen Renaultin uutta ihmis- ja tekniskeskeistä muotoilufilosofiaa. Kaikki lähtee etusäleikön keskellä olevasta uudesta Renault-logosta. Logon lähellä keskellä säleikkö on tumma, mistä se vaalenee reunoja kohti. Oivaltavalla ratkaisulla sen ruutulippumaisessa ulkonäössä on hivenen urheilullisuutta.
Sitä lisää vielä etusäleikön alapuolella oleva lapamainen taso Techno- ja Alpine Esprit -varustetasoissa. Veistokselliset muodot antavat keulalle vahvan, jopa tuiman ilmeen. Ensimmäisenä uudessa Cliossa otetaan käyttöön Renaultin ”Nouvelle Vaguen” mukaiset valot keulalla, jotka ovat saaneet inspiraationsa uudesta logosta. Päiväajovalot muodostavat pystysuuntaisen vinoneliön, joka ikään kuin sykkii ja yhdistää muotoilun Renaultin moderniin imagoon. Kaikissa varustetasoissa on aiempaa matalammat täysledivalot. Ne ovat nyt tehokkaammat ja vaihtavat automaattisesti lähivaloilta kaukovaloille.
Sivulta katsottuna Clio on pääosin entisellään, joskin keulan terävämmät leikkaukset vaikuttavat myös profiiliin. Takapuskuri on muotoiltu uudelleen, millä parannetaan auton aerodynamiikkaa. Modernisoidut takavalot ovat nyt kristallinkirkkaan suojan alla, mistä näkee sisään, mikä sekin osaltaan lisää teknistä henkeä uuteen Clioon.
Tyylikäs ja ympäristön huomioon ottava sisustus
Korin mitat ovat Cliossa ennallaan, joten se on 4,053 metriä pitkä, peilit mukaan lukien 1,988 metriä leveä ja 1,439 metriä korkea. Sisätilat eivät ole saaneet osakseen moitteita, joten niiden suhteen ei ollut tarvetta muutoksiin. Myös 391 litran tavaratila edustaa huippua tässä autoluokassa (301 litraa Clio E-Tech full hybrid 145).
Oven avaaminen uuden Clion sisätiloihin vie entistä viihtyisämpään ympäristöön. Materiaalit ovat korkeatasoisempia ja paremmin ympäristön huomioon ottavia kuin ennen, mikä kertoo laadun nousseen korkeammalle tasolle. Hyvät sisätilat ja ergonomia olivat jo entuudestaan Clion vahvuuksia, jotka korottavat yhdessä uusien materiaalien kanssa mukavuuden kilpailijoiden yläpuolelle. Kun tähän lisätään vielä parantunut liitettävyys ja sovellukset, kuljettaja ja matkustajat voivat rentoutua ja nauttia matkasta.
Uudessa Clio Technossa on verhoilumateriaalina istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa ympäristöä kunnioittava materiaali, josta 60 prosenttia on TENCEL-nimistä biopohjaista kuitua. Uusi materiaali on osa Renaultin strategiaa vähentää kaikin tavoin hiilidioksidipäästöjä. Uusi Clio ei ole vain ensimmäinen auto, jossa käytetään TENCEL Modal -kuituja, vaan samalla ne ovat ensi kertaa käytössä auton sisätiloissa. Yllättävän pehmeä materiaali on tehty uusiutuvasta materiaalista, puusta, joka on myös helppo kierrättää uudelleen.
Ohjaamossa on entistä enemmän tekniikkaa ja varusteita, mistä on iloa niin kuljettajalle kuin matkustajille. Liitettävyys on huipputasoa Clion luokassa, ja sen käyttö entistäkin helpompaa. Kaikissa varustetasoissa on 7- tai 10-tuumainen digitaalinen mittaristo. Suurempaan saa näkyviin navigoinnin kartan, ja se mukautuu ajotilan tyyliseksi.
Renault Easy Linkin viimeisin kehitysversio on käytettävissä varustetason mukaan 7- tai 9,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla, joista suuremmassa on sisään rakennettu navigointi. Sekä Android Auton että Apple CarPlayn voi yhdistää auton tietoviihdejärjestelmään langattomasti.
Turvallisuutta ja ajamisen helppoutta lisäävät 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Niiden avulla Clio on yksi luokkansa turvallisimmista autoista, kun siihen on saatavissa esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin tai 360 asteen kamera. Mukavuutta lisäävät muun muassa automaatti-ilmastointi, älyavainkortti tai älypuhelimen langaton lataus.
Clio esprit Alpine
Australin ja Espacen jälkeen nyt myös Clion voi valita urheilullisuutta huokuvana esprit Alpinena. Siinä urheiluautomerkin tunnusmerkit on muokattu Renaultin tyylioppaan mukaisiksi, ja se nostaa Clion aivan uudelle tasolle.
Urheilullisuus on sana, joka määrittää parhaimmin esprit Alpinen olemuksen. Sitä tuodaan esiin värityksellä ja pienillä yksityiskohdilla, tai vaikkapa 17-tuumaisilla Alpinen tyylisillä kevytmetallivanteilla.
Ohjaamossa istuinverhoilu on keskeltä vaaleampaa harmaata kuin reunoilla, joissa materiaali on paksumpaa kuin muissa Clioissa. Niinpä istuimet antavat paremman sivuttaistuen. Sininen tikkaus istuimissa muistuttaa Alpinesta, onhan se Ranskan kilpailuväri. Ohjauspyörän koristetikkauksessa toistuvat Ranskan lipun värit: punainen, sininen ja valkoinen, minkä lisäksi lippu on brodeerattu kojelautaan.
Laaja valikoima voimanlähteitä – Suomessa keskitytään suosituimpiin
Renault Clioon on saatavissa viisi erilaista voimanlähdettä, mikä on laajempi valikoima kuin yhdelläkään kilpailijalla. Moottorit kattavat periaatteessa kaiken vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista etevän hybridin kautta turbodieseliin.
Kehittynein moottori on vuodesta 2020 Clioon saatavissa ollut E-Tech full hybrid 145, jolle on myönnetty yli 150 patenttia. Voimalinjan kehityksessä on käytetty Renaultin Formula 1 -kilpailuissa saamia oppeja, minkä takia se on tehokas ja taloudellinen. Voimalinjassa on 1,6-litrainen 69 kilowatin (94 hv) tehoinen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja 18 kilowattia kehittävä käynnistysmoottorin ja generaattorin yhdistelmä. Niitä käyttää joustavasti ja automaattisesti älykäs monitilavaihteisto. Pienimmillään yhdistetty kulutus on vain 4,1 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 93 g/km.
Toinen suomalaisittain kiinnostava moottori on kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiiniturbo (TCe 90), joka kehittää 67 kilowattia (91 hv) ja 160 newtonmetrin vääntömomentin. Sen kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, minkä ansiosta kulutus on erittäin pieni.
Saman moottorin vapaasti hengittävä versio (SCe 65) kehittää 49 kilowattia ja sen kanssa on viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Saatavilla ovat lisäksi LPG-nestekaasulla (ei sovellu Suomessa tieliikennekäyttöön) toimiva moottori (TCe 100 LPG) ja turbodiesel (Blue dCi 100).
Suomeen uusi Renault Clio on tulossa syksyllä. Meille tulevat mallit ja niiden hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamista.