Renault Captur – suosikin uusi tyyli

19.6.2024

Renault Captur jatkaa kompaktien katumaasturien edelläkävijänä ja autona joka on tehty elämää varten. Vain 4,24 metrin pituuteen on saatu mainiot tila ja Capturilla on ilo ajaa. Uudistunut Captur näyttää täysin uudelta, kun siinä on otettu käyttöön muotoilujohtaja Gilles Vidalin futuristiset linjat, jotka nostavat sen luokassaan huipulle. Raikkaana, urheilullisena vaihtoehtona on esprit Alpine, ja ohjaamossa tieto-viihdejärjestelmä on nyt huippuluokkaa.

Renault Captur esiteltiin kymmenen vuotta sitten kasvattamaan nopeasti noussutta kompaktien katumaasturien luokkaa. Nykyisin B-segmentin autot kattavat melkein kolmanneksen Euroopan automyynnistä, ja puolet niistä on katumaastureita. Captur on ottanut merkittävän osan tuosta myynnistä, sillä niitä on ostettu vähän yli kymmenen vuoden aikana 90 maassa yli 2,2 miljoonaa kappaletta.

”Reilut kymmenen vuotta sitten Renault rikkoi koodit B-segmentissä esittelemällä Capturin, jonka DNA oli ”auto elämää varten”. Visio konkretisoitui maksimaalisena mukavuutena: ajaja istuu korkealla ja miellyttävä matkustamo, jota voi muunnella ajajan ja matkustajien tarpeen mukaan. Kaikki tämä kompaktissa 4,24  metrin koossa. Menestys tuli heti, sillä yli kahden miljoonan auton myynnillä Captur jatkaa erottumalla massasta. Se on entistäkin tarkemmin kiinni ajan hengessä uudella itsevarmalla muotoilullaan, E-Tech -hybridillään ja Googleen integroidulla openR linkillä. Nuo kaikki ovat hyödyllistä tekniikkaa, jota asiakkaamme arvostavat.”

Bruno Vanel, Director of Product Performance Renault brand

Uusi muotokieli

Uudistuneella Renault Capturilla on entistä vahvempi identiteetti, kun siinä otetaan käyttöön muotoilujohtaja Gilles Vidalin luoma muotokieli. Samalla Captur muuttuu sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien, kuten Scenic E-Tech electricin kanssa. Keulassa leikitään valoilla ja samalla linjat ovat erittäin tarkat ja jopa tekniset. Kokonaisuus on aiempaa tyylikkäämpi ja dynaamisempi antaen Capturille ylellisen ilmeen.

Keulassa lähdetään liikkeelle uudesta Renault-logosta, josta ylempi etusäleikkö leviää taideteoksen tapaan kohti ledivaloja. Päiväajovaloissa on puolitimantin muotoinen Renaultille tyypillinen kuvio. Varsinainen moottorin ilmanotto on alemmassa puskuriin sijoitetussa säleikössä, joka luo mustana kontrastin kokonaisuudelle. Kulmiin sijoitetut ilmanottoaukot parantavat aerodynamiikkaa ja jäähdyttävät etujarruja.

Perän ilme on aiempaa teknisemmän näköinen, kun kirkkaat valoumpiot paljastavat valojen sisällön. Uuden Renault-merkin ja takapuskurin alaosan ansiosta Captur näyttää takaa katsottuna aiempaa laadukkaammalta. Edullisimmassa evolution-varustetasossa on 17-tuumaiset muotovanteet, joiden sijaan saa lisävarusteena saman kokoiset kevytmetallivanteet. Technossa pyörät kasvavat 18 tuumaisiksi ja uudessa esprit Alpinessa ne ovat ensimmäistä kertaa 19-tuumaiset.

Asiakkaalla on entistä enemmän mahdollisuuksia valita juuri mieleisen värinen Captur. Korin värejä on kuusi, minkä lisäksi suosittuun kaksivärisyyteen on nyt kolme katon ja ulkopeilien väriä (Highland harmaa, Étoile musta ja Perle greige). Niinpä Capturiin on jatkossa saatavissa 14 värivaihtoehtoa. Ulkonäön räätälöintiä voi vielä jatkaa valitsemalla keulan alaosan koristelevyn ja kylkilistojen värin kolmesta vaihtoehdosta.

 

Korkeatasoisempi ohjaamo

Renault nostaa Capturin tieto-viihdejärjestelmän aivan uudelle tasolle, kun siinä on jatkossa openR link, johon on integroitu ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa Android Automotive 12. Kojelaudan keskellä on pystysuora 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jolla voi käyttää jopa yli 50 sovellusta, joista osa on osin vain Renaultille suunniteltuja. Lisäksi älypuhelimen sisällön voi peilata langattomasti käyttäen Android Autoa tai Applen Carplay-toimintoa.

Parhaissa varustetasoissa on uusi 10,25-tuumainen mittaristo, joka on monipuolisesti muokattavissa. Näyttöön saa halutessaan vaikka navigoinnin kartan. Varusteisiin kuuluu techno-varustetasosta alkaen myös langaton latausalusta, ja siinä tulee kahden USB-portin lisäksi toiset kaksi keskikonsoliin takamatkustajien käyttöön.

Matkustamossa on miellyttävä tunnelma uusien verhoilumateriaalien ansiosta. Uutena vaihtoehtona on urheilullisuutta tihkuva esprit Alpine -varustetaso, jonka verhoilussa on siniharmaa sävy ja siniset tikkaukset. Sporttisessa ohjauspyörässä on Ranskan lipun värit muistuttamassa Renaultin kotimaasta.

Konemusiikin uranuurtaja ja legenda Jean-Michel Jarre on luonut Capturiin kaksi erilaista tervehdystä autoon tullessa, joista toinen on varattu esprit Alpinelle. Captur E-Tech hybridissä on myös Jarren säveltämä ääni varoittamassa kevyttä liikennettä, kun ajetaan sähköllä alle 30 km/h nopeudella. MULTI-SENSE-valikosta voi muokata mittariston väriä kahdeksasta vaihtoehdosta ja matkustamon tunnelmavalaistukseen on 48 väriä.

Capturin parhaat ominaisuudet eli tilat ja muunneltavuus ovat ennallaan. Takapenkin 16 sentin pituussäädön avulla saa takana matkustaville yli 22 sentin polvitilan, mikä on luokkansa suurimpia. Toisaalta kun halutaan mahdollisimman suuri tavaratila, sen voi kasvattaa siirtämällä penkin eteenpäin 616 litran (536 l VDA) kokoiseksi. Tavaratila venyy takapenkin eteen kaatamalla 1,57 metrin pituiseksi.

Renault ottaa ympäristön huomioon monella tavalla. Yksi niistä on, ettei Capturissa ole lainkaan kromia tai nahkaa. Renault luopuu kokonaan nahan käytöstä valmistamissaan autoissa vuoden 2025 aikana. Kaikissa verhoiluissa käytetään osittain kierrätettyjä materiaaleja.

Kolme taloudellista voimalinjaa

Suomeen uudistunut Renault Captur tuodaan kolmella voimalinjalla. Perusmallina on TCe 90, jossa 67 kW (91 hv) kehittävän bensiiniturbon kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikki muut meillä myytävät vaihtoehdot ovat automaatteja, sillä kevythybridi TCe 160:ssä on kaksoiskytkinautomaatti. Suomessa valtaosa ostajista on päätynyt E-Tech full hybrid 145:een, jonka uskotaan kattavan tulevaisuudessakin suurimman osan myynnistä.

Renault on kehittänyt edelleen neljä vuotta sitten esittelemäänsä E-Tech full hybrid 145 -täyshybridivoimalinjaa, jossa yhdistetään sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat ominaisuudet. Siinä on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin kanssa kaksi sähkömoottoria, 36 kilowatin tehoinen pääsähkömoottori ja 18 kilowattia kehittävä starttigeneraattori. Moottoreiden toimintaa säätää ja yhdistää parhaalla mahdollisella tavalla automaattinen monitilavaihteisto, jossa on 14 erilaista välitystä bensiini- ja sähkömoottorille.

Liikkeelle lähdetään aina sähkömoottorilla, pehmeästi ja äänettömästi. Kaupunkiajossa parhaimmillaan 80 prosenttia ajasta edetään sähköllä, mikä tuo 40 prosentin säästön pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun vastaavaan autoon verrattuna. Yhdistetty WLTP-kulutus on vain 4,7 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 105 g/km.

Uutena E-Tech full hybrid 145:ssä on E-SAVE -toiminto, jonka saa kytkettyä päälle ohjauspyörän vasemmalla puolella kojelaudassa olevasta katkaisimesta. Sitä käytettäessä järjestelmä pitää energiasisällöltään 1,2 kilowattitunnin ajoakussa aina vähintään 40 prosentin energiatason. Sillä varmistetaan paras mahdollinen suorituskyky esimerkiksi mäkisessä maastossa ajettaessa tai ohituksissa.

Tarjolla vielä enemmän ajamisen iloa

Alusta on perustekniikaltaan ennallaan eli edessä on joustintuet ja takana yhdystukiakseli. Renaultin insinöörit ovat kehittäneet edelleen Capturin ajettavuutta ja mukavuutta aiempaan verrattuna. Parannus on saatu aikaan muuttamalla jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta ja ohjauksen kalibrointia.

Tehokkaimmissa versioissa on uudet iskunvaimentimet, joissa on ulosjouston hidastinominaisuus parantamassa ajo-ominaisuuksia. Lisäksi iskunvaimentimen kiinnityspistettä on vähän siirretty. Muutosten ansiosta korin kallistelu ja liikkeet ovat aiempaa vähäisempiä. Sillä on saatu aikaan parempi pito kuitenkaan mukavuudesta tinkimättä.

Alustan ja ohjauksen muutosten avulla Captur vastaa kuljettajan toiveisiin herkemmin. Muutosten myötä ajaminen on muuttunut entistäkin hauskemmaksi. Uutena ulottuvuutena on esprit Alpine, joka tuo Capturiin ensimmäistä kertaa vakioksi 19-tuumaiset pyörät. Uusille kevytmetallivanteille on asennettu 225/45 R 19 -kokoiset tätä mallia varten suunnitellut Michelin-renkaat. Toisaalta Captur toimii hyvin huonollakin tiellä, sillä maavara on melkein 17 senttiä.

Tärkeä muutos on elektroniikan uusi arkkitehtuuri, minkä avulla turvallisuus on saatu nostettua uudelle tasolle. Kuljettajan apuna on entistä enemmän monipuolisemmin toimivia turvallisuutta lisääviä järjestelmiä. Uutena varusteena on kojelaudassa nappi, mistä ajaja voi kytkeä päälle tai pois valitsemansa enintään viisi avustavaa järjestelmää.

Lisäksi uudet järjestelmät ohjaavat kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan. Predictive Eco Driving Advice pienentää kulutusta ja parantaa turvallisuutta. Se antaa pisteitä (0-100) ja kannustaa liikkumaan järkevällä nopeudella ja pitämään etäisyyttä muihin. Omia suorituksia voi seurata kuukausittaisesta koosteesta, jossa jokainen matka on näkyvissä. Siitä voi tarkistaa kulutukset ja kuinka suuri osa ajasta edettiin sähköllä.

Enemmän Capturia entistä edullisemmin

Uusi Renault Captur on kohentunut niin ulkonäöltään, ominaisuuksiltaan kuin varusteiltaan. Nyt ostaja saa rahalleen vielä enemmän vastinetta kuin ennen. Kaikista merkittävistä parannuksista huolimatta mallisarjan hinnat ovat tulleet alaspäin, ja edullisimman Captur TCe 90 evolutionin saa 23 390 eurolla. Evolution-varustetasolla E-Tech full hybrid 145 maksaa 27 990 euroa, mikä on peräti 2 600 euroa vähemmän kuin aiempi vastaava malli.

Uuden futuristisemman ja teknisemmän ulkonäön lisäksi Renault Captur tarjoaa entistä enemmän ajamisen iloa. Varustelistaan ovat tulleet jo ensimmäiseen evolution-varustetasoon mm. openR link Googlella, jota käytetään aina 10,4-tuumaisella kosketusnäytöllä. Samaan pakettiin liittyy 7-tuumainen digitaalinen mittaristo aiempien analogisten mittarien sijaan. Kuljettajan apuna on paljon aiempaa enemmän järjestelmiä, kuten hänen vireystilansa valvonta, edellä esitelty Safety Score pisteytys ja opastus sekä ennakoiva hybridiavustin. Myös peruutuskamera on erittäin hyödyllinen varuste, joka löytyy nyt myös Capturin perustasosta.

Keskimmäisenä varustetasona on techno, joka venyttää varusteluetteloa melkoisesti. Ulkoa sen tunnistaa 18-tuumaisista kevytmetallivanteista ja tummennetuista takaikkunoista. Sisällä on tyylikäs verhoilu ja multi-sense -järjestelmällä voi säätää auton ominaisuuksia sekä tunnelmavalaistusta mieleisekseen. Päivityksen yhteydessä ovat autoon tulleet uusina varusteina mm. mukautuva vakionopeudensäädin ja puhelimen langaton latausalusta. Techno-varustetason voi valita joko mild hybrid 160 EDC tai E-Tech full hybrid 145 -voimalinjalla. Näiden versioiden hinnat nyt mild hybrid 27 990 € ja full hybrid 29 390€ eli noin 3 000 edullisemmat verrattuina aiempaan.

Mallisarjan huipulla on uutena varustetasona 31 390 € maksava E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine, joka huokuu urheilullisuutta niin ulkonäöllään kuin sisustuksellaan. Muista Captureista eroavia piirteitä ovat mm. 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, mustat merkit ja kiiltävän mustat ikkunoiden kehykset. Matkustamossa ovat esprit Alpine verhoilu, ohjauspyörä ja yksityiskohdat. Ohjaamo erottuu sähköisellä e-shifter vaihteenvalitsimella ja kehyksettömällä tummentuvalla sisätaustapeilillä. Talvella on iloa lämmitettävästä tuulilasista ja ympäri vuoden Google-järjestelmistä (Google Maps navigointi, Google Assistant, Google Play).

Ajoneuvotakuu Capturissa on 4 vuotta / 100 000 km ja se on pidennettävissä 6 vuoteen 470 euron lisähinnalla.

Uuden Renault Capturin myynti alkaa juhannusviikolla ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän aikana.