14.10.2024
Aikoinaan Renault 4 toi monikäyttöisyyden pikkuautoihin. Se oli tilava moneksi muuntuva auto, joka toi iloa niin arkeen kuin juhlaan. Nyt uusi Renault 4 E-Tech 100% electric tuo saman vallankumouksen sähköautoihin. Samalla sen tekniikka ja varustelu ovat tasolla, jollaista osaisi odottaa vasta luokkaa suuremmalta autolta.
Kaksi vuotta sitten 2022 Parisiin autonäyttelyssä Renault paljasti tulevaisuuden, kun osastolla oli 4EVER Trophy -tutkielma. Nyt esiteltävässä Renault 4 E-Tech electricissä on alkuperäisen mallin DNA. Se on muunnettu tähän päivään kompaktiksi, helpoksi muunneltavaksi autoksi. Liitettävyydeltään huippuluokkaa oleva 4 E-Tech electric on joka sentillään voiture à vivre – auto elämää varten – ja vielä enemmän.
Renaultin uuden 4 E-Tech electric -sähköauton historia ulottuu lähes 70 vuoden päähän. Vuonna 1956 Renaultin silloinen pääjohtaja Pierre Dreyfus ilmoitti tulevien mallien suunnittelun perustaksi: ”Antakaa minulle tilaa!”
Tuolloin lähes kaikki pikkuautot olivat takamoottorisia henkilöautoja. Dreyfus halusi jotain aivan erilaista. Haaveissa oli auto muuttuvaan yhteiskuntaan, joka olisi monikäyttöinen ja vapauden symboli. Uuden auton piti olla sopiva niin kaupunkiin kuin maaseudulle, työhön ja vapaa-aikaan sekä miehille että naisille.
Tehtävä suoritettu. Vuonna 1961 esitelty Renault 4 oli kaikkea sitä, mitä Dreyfus oli pyytänyt. Sitä käyttivät niin postilaitos kuin poliisi, kaupunkilaiset ja maalaiset. Löysipä R4 tiensä autourheiluunkin. Dreyfus vertasi R4:ää farkkuihin. Se oli luja, käytännöllinen ja tyylikäs. Farkkujen tapaan uutuus vetosi kaikkiin sukupuolesta, iästä tai sosiaaliluokasta riippumatta.
Renault 4 on upea menestystarina niin Ranskassa kuin kaikkialla maailmassa. Automalli oli tuotannossa neljässä maanosassa lähes muuttumattomana 30 vuotta, jona aikana sitä myytiin ympäri maailmaa yli sadassa maassa 8 135 424 kappaletta. Omana aikanaan R4 oli ranskalaismerkin eniten myyty malli, ja koko historian aikana se on neljänneksi suosituin Renault. Nyt kansainvälisen ikonin tarinaa jatkaa Renault 4 E-Tech 100% electric.
Sähköautot kaikkien saataville
Renault on omistautunut henkilöautoissa käytettävän energian muutokselle. Sen saavuttamiseksi on tärkeää, että sähköautot tulevat yhä useampien saavutettaviksi. Se tarkoittaa kaiken kokoisia ja hintaisia sähköautoja. Uusi Renault 4 E-Tech electric ottaa paikkansa B-segmentissä Renault 5 E-Tech electriciä suurempana ja tilavampana vaihtoehtona.
”Renault 4 E-Tech electricillä keskitämme voimamme tuoda sähköautot valtavirran saataville Euroopassa. Uusin mallimme täydentää jo tähän saakka monipuolista valikoimaamme, jossa ovat Megane, Scenic ja täysin uusi 5 E-Tech electric. Meiltä puuttui erittäin tilava kompakti auto. Nyt meillä on moneksi muuntuva, toimiva uutuus, jonka suuri tavaratila on helppo lastata. Auto joka kattaa monipuolisesti lähes kaikki kuviteltavissa olevat päivittäiset käyttötarkoitukset. Se on ajan henkeen sopiva valtavirran sähköauto, jossa on mainiota ajamista helpottavaa ja mukavuutta lisäävää teknologiaa.”
Fabrice Cambolive, Renaultin pääjohtaja
Karismaattista muotoilua
Renault jatkaa uudella 4 E-Tech electricillä retrofuturistista muotoilulinjaansa. Kaksi vuotta sitten 4EVER Trophy paljasti, kuinka Renault aikoo tuoda historiallisen mallinsa nykyaikaan. Tavoitteena on olla alkuperäisen tapaan ikoninen ja samalla raikkaalla tavalla erilainen. Vahvaa ilmaisua korostavat suuri maavara ja pyörät. Samalla uudessa 4 E-Tech electricissä on paljon alkuperäisen rakkaita piirteitä.
Kooltaan 4 E-Tech electric sijoittuu 4,14 metrin pituisena B-segmentin suurempien automallien joukkoon. Renaultin mallistossa se on täsmälleen Clion ja Capturin puolessa välissä, kun kumpaankin on pituuseroa yhdeksän senttiä. Merkin sähköautoissa uutuus on 22 senttiä 5 E-Tech electriciä pidempi.
Tavoitteena olivat suuret tilat niin matkustajille kuin tavaroille, minkä takia akseliväli on 2,62 metriä, mikä on kahdeksan senttiä enemmän kuin 5 E-Tech electricissä. Leveyttä on pikkuautoksi melkoiset 1,80 metriä ja 1,57 metrin korkeus on täsmälleen sama kuin Captur-katumaasturissa. Merkittävää on suuri 181 mm maavara, mikä on suurempi kuin Capturissa.
Ulkonäköön vaikuttavat omalta osaltaan aina vakiona olevat 18-tuumaiset pyörät. Edullisimmassa evolutionissa on Jogging-pölykapselit, joista siirrytään paremmin varustelluissa technossa ja iconicissa Sixties- ja Parisienne-kevytmetallivanteisiin. Nimet eivät ole sattumaa, vaan viittaavat R4:n historian erikoismalleihin. Jogging esiteltiin vuonna 1981 ja Sixties neljä vuotta myöhemmin. Parisienne oli ranskalaisen ELLE-lehden kanssa suunniteltu jo vuonna 1963 markkinoille tullut erikoismalli.
Yksi Renault 4:n tyypillisimpiä piirteitä oli vaakasuoraksi vuonna 1967 muuttunut etusäleikkö, jota muotoiltiin vuosien aikana uudelleen useaan kertaan. Siitä on kehitetty 4 E-Tech electriciin maailman ensimmäinen yksiosainen valaistu etusäleikkö. Yhtenäinen koko keulan kiertävä valo kehystää pyöreitä matriisiledivaloja Samalla 4 E-Tech electric on ensimmäinen malli, jossa on valaistu Renault-merkki säleikön keskellä. Yhtenäisen 1,45 metriä leveän säleikön suunnittelun tarvittiin paljon työtä alihankkijoiden Valeon ja OP Mobilityn kanssa, ja myös sen valmistus on vaativa toimenpide.
Alkuperäinen R4 tulee esiin monissa 4 E-Tech electricin yksityiskohdissa. Edessä konepellin muodot jatkuvat etusäleikön alapuolella antaen sille leveämmän vaikutelman aivan kuin alkuperäisessä R4:ssä. Sekä edessä että takana puskureissa on vanhaa muotoa, joskin uutta on mahdollisuus yksilöidä niitä väreillä. Sivuprofiilissa taaimmaisen ikkunan muoto on tuttu ja oviin on veistetty kolme raitaa, jotka tuovat mieleen 4 GTL:n muoviset kylkisuojat. Myös katossa on ikoninen linja, johon on lisätty kattokiskot. Perässä takavalojen muoto on sekin myönnytys menneisyydelle ja takaluukku jatkuu alas puskuriin.
Mahdollisuus ilmaista itseään
Aikoinaan 1950-luvulla Pierre Dreyfus halusi, että uusi pikkuauto kuvaa yhteiskunnan muutosta. Niin tekee myös Renault 4 E-Tech electric, joka antaa asiakkaalle tilaisuuden räätälöidä omansa hyvin monipuolisesti. Kun lasketaan yhteen värit, vanteet, varustetasot, mahdollisuus kaksivärisyyteen ja muut lisävarusteet, joilla voi muuttaa myös sisustusta, on erilaisia vaihtoehtoja yhteensä 670 kappaletta.
Matkustamon tyyli määräytyy 4 E-Tech electricin varustetason mukaan. Evolutionissa käytetään vaaleita värejä kojelaudassa ja ovipaneeleissa, jotka ovat kontrastina tummanharmaalle verhoilulle. Siinä on pikanttina piristyksenä ompeleet Ranskan lipun väreillä.
Keskimmäinen techno-varustetaso muistuttaa parhaiten Dreyfuysin ideaa siitä, että uutta automallia verrataan farkkuihin. Technossa on kierrätetystä polyesterikankaasta tehty verhoilu, joka muistuttaa farkkuhousuja. Ompeleet ovat kuparinväriset, kuten farkkujen napit ja ompeleet. Samaa materiaalia käytetään myös kojelaudassa ja ovipaneeleissa.
Iconic-varustetasossa sisustus on tyylikäs ja urheilullinen. Kierrätysmateriaalista tehdyssä istuinverhoilussa on koiranhammaskuvio, jota piristävät keltaiset tikkaukset. Keltaista käytetään muutenkin sisustuksessa reippaasti, kuten kojelaudan keltainen takaa valaistu Renault 4 -teksti.
Mahtavat muunneltavat tilat
Edesmenneen pääjohtaja Dreyfusin hengessä myös Renault 4 E-Tech electricin suunnittelijat keskittyivät työssään yhteen sanaan: tilat. Alkuperäisen R4:n vahvuuksia oli sen lastattavuus. Niinpä myös uudessa sähköautossa nostokorkeus tavaratilaan on ainoastaan 61 senttiä ja takaluukku ulottuu aivan puskuriin asti.
Merkittävää on myös tavaratilan 420 litran koko, joka on täysin kilpailukykyinen luokkaa tai kahta suurempien autojen kanssa. Tuosta tilasta 35 litraa on lattian alla, joka on ideaalinen säilytyspaikka latauskaapelille. Paikka on suunniteltu monipuolisesti käytettäväksi. Tavaratilassa on neljä tavarakoukkua, kaksi kassikoukkua ja kaksi hihnaa, joilla tavarat saadaan pysymään paikallaan.
Monikäyttöisyys on viety huippuunsa, sillä takapenkin selkänojan lisäksi myös etumatkustajan selkänojan voi taittaa eteen. Silloin autossa voi helposti kuljettaa jopa 2,20 metriä pitkiä tavaroita.
Tavaroiden lisäksi tarjolla on mukavat tilat viidelle matkustajalle. Pitkän akselivälin ansiosta takapenkillä on yhtä paljon jalkatilaa kuin puoli pykälää suuremmassa Renault Capturissa ja myös pääntilaa on runsaasti. Mukavuutta matkan aikana lisäävät varusteet, kuten USB-C-portit ja kätevät paikat pikkutavaroille.
Persoonallista tyyliä uuteen Renault 4 E-Tech electriciin tuo mahdollisuus valita plein sud™ -avattava kangaskatto, joka on suunniteltu alkuperäisen Renault 4 Plein Airin hengessä. Yhdessä kumppanien Webaston ja Haartzin kanssa suunniteltu plein sud™ (joka tarkoittaa etelään) kangaskatto on kevyt ja laadukas. Siitä haluttiin tehdä yhtä tiivis ja hiljainen kuin vakiomallin teräskatto. Kangas valittiin materiaaliksi, sillä sähköautossa jokainen kilo lasketaan.
Tuttu perusrakenne uudella tyylillä
Renault 4 E-Tech electric on konsernin toinen malli, jossa käytetään AmpR Small -perusrakennetta, joka nähtiin ensimmäisen kerran 5 E-Tech electricissä. Jakamalla perusrakenne päästään suuruuden ekonomiaan eli suurempiin tuotantomääriin ja halvempaan hintaan. Eroa on kuitenkin melkoisesti, sillä yhteisiä osia on 68 prosenttia.
Skaalattavan perusrakenteen akseliväliä venytettiin 4 E-Tech electriciin kahdeksalla sentillä. Muutoksia ovat myös suuremmat pyörät ja neljällä sentillä kasvatettu maavara. Rakenteellisia eroja löytyy runsaasti korin takaosasta, jossa tavaratilan nostokorkeus on hyvin pieni. Sen takia tukirunko piti sijoittaa alemmaksi ja koko perän rakenne suunniteltiin uudelleen.
Aivan uusi asia Renaultin sähköautoissa on One Pedal eli mahdollisuus yhden polkimen ajoon. Se on saatavissa 4 E-Tech electriciin techno-varustetasosta alkaen. One Pedal -toiminto tehostaa regeneratiivista jarrutusta kun ajaja vapauttaa energiapolkimen. Auton vauhti hidastuu pysähdyksiin saakka ilman jarrupoljinta. Toiminto kytkeytyy pois päältä kun kytketään päälle peruutusvaihde, mikä helpottaa pysäköintiä.
Renault on suunnitellut 4 E-Tech electricin pääsemään perille lähes kaikkialle. Niinpä siihen on saatavilla Extended Grip pidonhallinta, joka on joko vakio- tai lisävaruste. Siihen liittyvät huonomman kelin renkaat sekä kaksi uutta multi-sense:n kautta toimivaa ajotilaa: Snow ja All-terrain eli lumi ja maasto. Niitä käytettäessä moottorin voimaa säädellään elektronisesti pidon ja ajanvakautukselta saatujen tietojen mukaan.
Tuttua aiemmin esitellystä Renault 5 E-Tech electricistä on mukavan ajotuntuman etujousitus, ja nopeaksi välitetty ohjaus tuomaan ketteryyttä. Kääntöympyrä on 10,8 metriä, mikä tekee ajamisesta kaupungissa ja pysäköinnistä helppoa. Takana on 5 E-Tech electricin tapaan monivarsituenta, jollaista käytetään yleensä vain suuremmissa ja kalliimmissa autoissa.
Niin ikään äänieristys on erittäin korkeatasoinen. Ajoakussa on patentoitu smart cocoon -ratkaisu, joka eristää akun tehokkaasti matkustamosta. Myös moottorin ääniä ja värinöitä on vaimennettu ja ne pidetään erillään sisätiloista. Lisäksi akustinen tuulilasi on vakiovaruste kaikissa malleissa. Mukavuuteen kuuluu myös tehokas ilmalämpöpumppu, joka säästää omalta osaltaan energiaa ja pidentää toimintamatkaa. Lämpöä tuotetaan tarpeen tullen myös tehokkaalla sähkövastuksella.
Kaksi voimalinjaa
Suurempien Megane E-Tech electricin ja Scenic E-Tech electricin sähkömoottoreista kehitetty voimanlähde kehittää Renault 4 E-Tech versiossa 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä.
Voima riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan alle 8,5 sekunnissa ja ohituskiihdytys (80-120 km/h) onnistuu alle seitsemässä sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 km/h. Monesta pienestä sähköautosta 4 E-Tech electric eroaa ilahduttavasti siinä, että sillä voi vetää 750 kilon painoista perävaunua.
Tehokkaamman moottorin kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, joka riittää 400 km toimintamatkaan. Lataus onnistuu vaihtovirralla 11 kilowatin teholla (10-100 %) neljässä ja puolessa tunnissa. Pikalatausteho on 100 kilowattia, jolla lataus (15-80 %) vie aikaa puoli tuntia.
Toinen moottorivaihtoehto kehittää 80 kilowattia (120 hv) ja sen vääntömomentti on 225 Nm. Ajoakun energiasisältö on 40 kWh, jolla toimintamatka on yli 300 kilometriä. Vaihtovirralla (11 kW) lataus vie aikaa kolme ja puoli tuntia ja pikalatauksella (80 kW) puoli tuntia.
Teknologia huolehtii liitettävyydestä, interaktiivisuudesta ja turvallisuudesta
Ohjaamonäkymä on pitkälti samanlainen kuin Renault 5 E-Tech electricissä, sillä kuljettajan edessä on kaksi 10-tuumaista näyttöä (evolution 7-tuumainen mittaristo). Kosketusnäytöllä käytetään openR link -tietoviihdejärjestelmää, johon on integroitu Googlen toiminnot.
Jotain täysin uutta on ensimmäistä kertaa Renault 5 E-Tech electricissä esitelty virtuaalinen matkakumppani, reno. Se on yhteydessä käyttäjään niin autossa kuin sen ulkopuolella. Avatar on valmis auttamaan myös käytännön ongelmissa, joten siltä voi esimerkiksi kysyä miten saa pidennettyä toimintamatkaa. Reno neuvoo myös vaikkapa puhelimen autoon yhdistämisessä tai antaa ohjeet renkaanvaihtoon.
Uusi Renault 4 E-Tech electric on ylemmän luokan tasolla myös kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta, jotka ovat paljon monipuolisemmat kuin EU:n edellyttämä GSR II (General Safety Regulation). Hienoja turvavarusteita ovat 5 E-Tech electricin tapaan mm. automaattijarrutus peruutettaessa ja turvallinen autosta poistuminen. Se varoittaa, mikäli esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun auton ovea ollaan avaamassa.
Pariisin autonäyttelyssä 14. lokakuuta 2024 esiteltävä Renault 4 E-Tech 100% electric saapuu Suomeen vuoden 2025 toisella vuosipuoliskolla.
Boheemi ja tyylikäs Renault FL4WER POWER -tutkielmaversio
Pariisin autonäyttelyn erikoisuutena on Renault FL4WER POWER -tutkielmaversion, joka vie ajatukset 1960- ja 1970-luvuille hippiaikaan. Erikoismalli vie sekin ajatukset alkuperäisen mallin historiaan Renault 4 Safariin ja Savaneen.
Tutkielmaversion kykyä mennä kaikkialle korostetaan uudella tummanvihreällä mattavärillä, jonka kontrastina on keltaista väriä yksityiskohdissa. Korinväriset kehät vanteissa ovat nekin kunnianosoitus alkuperäiselle R4:lle. Maasturimaisuutta ja FL4WER POWER -tutkielman seikkailuhenkistä persoonallisuutta korostavat sen 15 mm vakiomallia suurempi maavara ja suuret 20-tuumaiset pyörät.
Tutkielmaversion sisustusta voisi kuvailla yllättäväksi. Matkustamoon on haluttu luoda aikakaudelle sopiva surrealisminen tunnelma. Istuimien takaosassa taivas ja pilvet näyttävät nousevan kohti auton kangaskattoa.