Siirry mallikohtaisten linkkien kautta katsomaan, mitä lehdistö on kirjoittanut autoistamme koeajojen yhteydessä.
Huom! Osa artikkeleista vaatii kirjautumisen ko. median sivuille.
8.11.2024
Kauppalehti – Ilmari Parviala
”Vaikka Renault 5:n ulkomuoto on energinen ja jopa sporttinen, on se ennen muuta arkiauto tai kakkoskärry kaupunkiin. Omassa käyttötarkoituksessaan auto on varsin toimiva.”
1.11.2024
Helsingin Sanomat – Esa Juntunen
”Ratin tuntuma on kevyt, selkeästi ajateltu pyöriteltäväksi supermarketin parkkipaikalla. Katumaasturitulvan keskellä on kieltämättä ilahduttavaa sujauttaa mututuntumalla alle nelimetrinen auto ahtaaseen ruutuun. Siellä parkkitutka päästää Jean-Michel Jarrelta kuulostavaa humisevaa ambient-ääntä.”
24.10.2024
Maaseudun Tulevaisuus – Jarmo Palokallio
”Renault 5 on mainio ajettava. Ohjaus on tarkka ja nopea. Alustan toteutus vaikuttaa sekin onnistuneelta. Se on sopivan pehmeä sekä matka-ajoon että röpypinnoille. Koeajon perusteella auto oli myös hyvin hiljainen. Ajo-ominaisuuksia parantaa pienen auton yli 1,5 metrin raideleveys. Vaikka lattian alla on ajoakku, auton korkeuskin jää 1,5 metriin.”
22.10.2024
Iltalehti – Arttu Toivonen
”Renaultin pieni täyssähköinen retroauto on täällä. Odotukset sen suhteen olivat melko korkealla jo valmiiksi, mutta ensimmäiset neljä tuntia auton ratissa vahvistivat ajatukset. Tämä. On. Hyvä.”
19.10.2024
Moottori – Aake Kinnunen
”Renault 5 on todennäköisesti tämän vuoden autotapaus, vaikka sen suurin vaikutus meillä on vasta ensi vuonna. Ranskassa ei ainakaan voi liikkua mihinkään ilman, että joku saapuu ällistelemään autoa. Voisiko sähköautomarkkinoiden piristyminen lähteä pienistä autoista? Palaamme tähän ja paljon muuhun ihan tuota pikaa.”
3.10.2024
Tekniikan Maailma – Teksti: Velimatti Honkanen, Kuvat: Mirva Kakko
”Retromalleista voi olla mitä mieltä hyvänsä, mutta Renault on siirtänyt viitosen nykyaikaan jokseenkin taitavasti. Sekä ilmeessä että ajettavuudessa on sopivaa pirteyttä, joka ilahduttaa sekä kuljettajaa että liikenteen muita osapuolia. Sitä voi kutsua onnistumiseksi.”
13.3.2025
Tekniikan Maailma / Talviauto 2025
Renault Scenic E-Tech electric ylsi upeasti kakkossijalle Tekniikan Maailman talvivertailussa ollen paras kaksivetoisten autojen joukossa. Vertailun voitti lähes 118 000 maksanut Porche Macan. Renaultin testiauton normaalihinnaston hinta varusteineen 56 560 €, mutta business mallina varusteltuna 51 710 €.
”Talvivertailun eri osa-alueilta Scenic saalistaa tasaista kahdeksikon-yhdeksikön riviä, jota rikkoo vain valoista saatu seiska. Sen Renault ottaa korkojen kanssa takaisin saamalla joukon ainoana lämmityslaitteesta täyden kympin.
Tasaisuus vie pitkälle. Renault ei ole maailman jännittävin ajoneuvo, mutta mikään ei myöskään ärsytä. Hyvän peruskäytettävyyden kruunaa asiallinen talvivarustelu.”
Tulos **** ja 8,5 pistettä
Lue koko testitulos (maksullinen sisältö)
2.10.2024
Tyyliniekka.fi / Jukka Mykkänen
”Renault Scenic on moderni keskikokoinen perhesähköauto, jossa on erinomaiset sisätilat, niin edessä kuin takanakin. Tehoa on arkikäyttöön riittävästi, ja long range -versio tarjoaa erinomaisen toimintamatkan. Scenic on helppo ja vakaa ajaa, ja pidemmänkin matkan ajaminen on miellyttävää. Parempien varustelupakettien tuomat lisät varmistavat viimeistään koko perheen viihtyvyyden, ja nostavat sisätilojen ilmeen korkeammalle tasolle. Lopuksi vielä yksi plussa, Sceniciä ei valmisteta Kiinassa, vaan Ranskassa.”
23.9.2024
apu.fi / Tuulilasi – Remy Palmroth
”Scenicin tila-automaisuus ei välttämättä ole kadonnut, vaan muuttanut muotoaan. Perheiden tarve liukuvista takapenkeistä on muuttunut tablettitelineiksi, latausporteiksi ja kestäväksi kehitykseksi. Kierrätys onkin yksi auton valttikorteista. Yli 90% akussa käytetystä koboltista, nikkelistä ja litiumista on Renaultin mukaan kierrätettävissä.”
4.8.2024
Iltalehti – Arttu Toivonen
”Sähköautojen toimintamatkaan ei ole aiemminkaan ole ollut syytä suhtautua totuutena eikä lupauksena vaan eräänlaisen vertailuluvun antavana mittarina, jolla autoa voisi verrata toisiin autoihin.
Silti, täydellä akulla maahantuojan pihasta tapahtunut matka pisti hämmästelemään Renaultin osaamista.”
31.7.2024
Nettiauto – Arttu Toivonen
”Jossain tila-auton ja katumaasturin välimaastossa risteilevä Scenic on todella vahva paketti. Sen tilat riittävät hienosti tavanomaiseen perhekäyttöön, ja esimerkiksi takapenkille ja takapenkiltä könyäminen on helppoa pitkän takaoven kynnyksen ansiosta. Tavaratila vetää niin ikään todella hyvin tavaraa.
Ja kun hyvin asiallinen laatuvaikutelma, äänettömyys, mukavuus ja moderni ulkonäkö yhdistetään Scenicin hurjaan toimintamatkaan, alkaa olla vaikea löytää montaa tämän koko- ja hintaluokan täyssähköautoa joka tarjoaisi kokonaisuutena kiehtovampaa kokonaisuutta.
Kunhan ranskalaiset saavat Google-pohjaiset ongelmansa selätettyä, on Sceniciä parempaa käyttöautoa tästä luokasta jo vaikea löytää.”
26.7.2024
Helsingin Sanomat – Niko Kettunen
”Viikon koeajon päätteeksi on todettava, että vuoden auton tittelille saattaa Rellussa olla ihan katettakin.
Scenic on tällä hinnalla tasapainoinen ja kilpailukykyinen kokonaisuus, ja esimerkiksi 22 kilowatin vaihtovirtalataus on erittäin hyödyllinen ominaisuus.”
15.7.2024
Moottori – Manu Tuppurainen
”Kiteytettynä Renault Scenic E-Tech -autosta voisi sanoa runsaan tuhannen kilometrin perusteella, että enää ei tarvitse ihmetellä, miksi se on valittu Vuoden autoksi maailmassa. Scenic E-Tech on erittäin hyvä auto – monessa. Melkein jokaisella osa-alueella ja puutteita siinä on vain vähän.”
21.4.2024
IltaSanomat – Tommi Lempinen
”Sähkö-Meganen tapaan huomion kiinnittää myös tässä hintaluokassa poikkeuksellisen nopea ja hieno Google-tietoviihdejärjestelmä. Takana erikoisherkkua ovat paitsi taksiluokan istuintilat, myös luksustason keskikyynärnoja tabletti- ja kännykkänäyttöpaikkoineen.”
21.4.2024
Moottori – Aake Kinnunen
”Kuljettajan työpisteellä Renault Scenic on suoraviivainen tuttavuus. Ergonomisesti auton hallintalaitteissa ei ole suurta moittimista ja ajoavustimet yhdeksi mukautettavaksi profiiliksi kokoava Perso-profiilitoiminto on raikas idea holhoavien avustimien aikana. Toisaalta kolmen eri viiksen laittaminen ohjauspyörän oikealle puolelle on paikoin ahdas ratkaisu.”
”Renault Scenic E-tech Electric on tyylikäs ja tilava lisäys C-segmentin sähköcrossovereiden joukkoon ja se tarjoaa kaivatun vaihtoehdon heille, joille Mégane on turhan kompakti. Samalla akkukoolla myös autojen hinnat ovat melko lähekkäin sisarmallien kesken, joten valinnan voi tehdä tilantarpeen perusteella.”
5.4.2024
Kauppalehti – Juha Salonen
”Ajoneuvon varoäänet ovat maltillisuudessaan esimerkillisiä, eivätkä ne aiheuta yliherkän piipityksen tuomaa ylimääräistä stressiä. Erikoisuutena voi myös mainita kuljettajan ulottuville asetellun napin, jolla voi kytkeä pois kaistavahdin ja nopeusrajoitusvaroituksen kaltaiset järjestelmät.”
21.3.2024
Iltalehti – Henri Posa
”Jos ei ole muutamaan vuoteen istunut Renaultissa, kannattaa käydä yllättymässä lähimmässä autoliikkeessä.”
8.3.2024
Tekniikan Maailma – teksti: Velimatti Honkanen, kuvat: Markus Pentikäinen
”Auto ei ole juurikaan normaalia henkilöautoa korkeampi, takaistuimessa ei ole säätömahdollisuuksia eikä seitsenpaikkaista versiota ole suunnitteilla. Se kuitenkin tarjoaa sopivasti enemmän tilaa kuin Mégane, joten kannattaa ilmeisesti ravistaa mielestä muistot vanhoista Scenic-sukupolvista ja tarkastella uutta sähköistä mallia puhtaalta pöydältä.”
11.3.2024
Testausauto.fi – Ruben
”Jäimme positiivisille fiiliksille auton testauksen jälkeen. Harvoin saamme testiin näin viimeisteltyä autoa, joka on vaivaton ja helppokäyttöinen. Megane E-Tech erottuu edukseen sähköautojen joukossa, tarjoten erinomaisen ajokokemuksen, joka muistuttaa Teslan vaivatonta käyttökokemusta ja suorituskykyä..”
20.11.2022
Tyyliniekka – Jukka Mykkänen
”Mégane E-Tech on helppo ja mukava auto ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin, mutta siitä löytyy tarvittaessa myös sporttisuutta ja ärhäkkyyttä, eikä se jätä kuljettajaa kylmäksi.”
14.9.2022
Tekniikan Maailma – Pekka Rantanen
”Renault on rakentanut sähkö-Méganen puhtaalta pöydältä mutta isoin panoksin. Se on huipputyylikäs ja täynnä loistavia ominaisuuksia. Olisiko yksi parhaista sähköautoista koskaan?”
10.9.2022
Helsingin Sanomat – Niko Kettunen
”Mukava yllätys on se, että Megane kuluttaa varsin vähän virtaa. Keskikesän kauniissa säässä maantieajo taittuu jopa alle 15 kilowattitunnin keskikulutuksella, mikä on todella pihi lukema.”
4.6.2022
Moottori – Aake Kinnunen
”Hyvin paketoitu Renault Megane E-Tech Electric on antanut ranskalaismerkille mahdollisuuden keskittyä oleelliseen tyylissä ja yksityiskohdissa. Yksi vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista.”
3.6.2022
Oikosulku-blogi – Tuomas Sauliala
”Palautin Meganen jopa haikeudella. Juuri tällainen sielukas, pieni, taloudellinen, ketterä, mutta kuitenkin tasokas auto voisi olla mukava omanakin. Osaan kyllä vahtia ajonopeuksia itsekin.”
20.5.2022
Autotoday – Antti Järveläinen
”Megane E-Tech osoittautui koeajoviikon aikana positiivisen sähköpihiksi. Keskikulutus pyöri noin 16 kWh/100km. lukemissa. Kaupungissa vastaava lukuarvo oli 13-15 ja moottoritiellä sadan kilometrin tuntinopeudessa kulutus oli vain 16-16,5 kWh/100km. Edes kesäisen moottorien taittaminen 120 km/t nopeudella ei nosta kulutusta yli 20 kWh/100km. lukemiin.”
2.5.2022
Tuulilasi – Remy Palmroth
”Megane E-Tech on autona hauska ajettava, jossa hyvin viimeistelty ja helppokäyttöinen ohjaamo antaa eväät kilpailla muun muassa Volkswagen ID.3:n kanssa.”
21.4.2022
Kauppalehti – Jari Kainulainen
”Vakuuttavat ensikilometrit ajettiin ulkomailla. Nyt muutama yksilö on saatu jo Suomen kamaralle, eikä tämä keskikokoinen eli C-segmentin auto tunnu hullummalta myöskään meikäläisillä kevätkarkeilla ja -kuoppaisilla teillä.
Mikä parasta, Suomeen tulevien autojen vakiovarustelussa on otettu huomioon pohjoiset olosuhteet. Lämpöpumppu on aina vakiona, ja myös korkeajännitejärjestelmän hukkalämpö käytetään hyödyksi.”
11.4.2022
Tekniikan Maailma – Olli Laitinen
”Tärkeimmät vakiovarusteet on räätälöity autoon pohjoisen olot silmällä pitäen. Lähtötasosta alkaen Mégane E-Tech Electricistä löytyy lämpöpumppu ja älykäs energianhallinta, joka valjastaa akuston tuottaman hukkalämmön ohjaamon lämmitykseen. Suomeen tuotavissa autoissa on myös akuston nestejäähdytys sekä navigaattoripohjainen ennakoiva akuston esivalmistelu latausta varten.”
21.2.2022
Kauppalehti – Niko Rouhiainen
” Méganen täyssähkömalli on näyttävä ja tilava. Sähkövoimalinja toimii hienosti ja kulutus on niukkaa. Uusi käyttöjärjestelmä on miellyttävä.”
19.2.2022
IltaSanomat – Tommi Lempinen
” Renault pyrkii syömään Megane E-Techillä muun muassa Volkswagen ID.3:n markkinaosuutta. Eväät taistoon vaikuttavat hyviltä.”
” Renaultin uusi täyssähköinen Megane E-Tech on vain reilut neljä metriä pitkä, mutta tarjoaa ulkomittoihinsa nähden erittäin asialliset sisätilat.”
17.2.2022
Iltalehti – Pentti Rönkkö
” Ensimmäinen houkuttava asia uudessa sähkö-Meganessa on sen hinta. Auton saa halvimmillaan 38 390 eurolla. Kun siitä vähennetään vielä valtion antama 2000 euron antama hankintatuki, on tekee 36 000 euron lopullinen kustannus Meganen hintalapusta todella kilpailukykyisen.”
17.2.2022
Moottori – Henri Posa
”Merkittävä täyssähköautouutuus marssii c-segmenttiin akun esilämmityksellä varustettuna.”
16.1.2025
Apu – Harry Kuurio
”Plugari-Rafalen maksimi-sähköajon pituudeksi ensityypeille lähdettäessä auto ilmoitti 94 kilometriä. Kunnon siivun siis. Suomen talvi on totta kai sitten eri asia.
Matalammissa nopeuksissa taakse annostellaan 70 prosenttia väännöstä, suuremmissa vauhdeissa tasan puolet. Jousitus ja alusta on viritetty herkemmiksi, ja plugarissa on neljä senttiä leveämpi raideväli sekä nopeampi ohjausvälitys tuomassa ajettavuuteen lisäjengaa. Ennakoiva iskunvaimennus perustuu etukameraan, ja alustaa on kehitetty Alpinen kanssa sporttisempaan suuntaan.”
15.1.2025
Tekniikan Maailma – Velimatti Honkanen
”Varustelu on korkeatasoista ja sisätiloihin on pyritty tuomaan ylellistä tunnelmaa esimerkiksi materiaalivaloinnoilla. Tilaa on runsaasti eikä mukavuudessa ole valittamista. Takaistuimella on Scenicistä tuttu keskikyynärnoja, jossa on paikat tableteille ja usb-c-latausliitännät.”
7.7.2024
Moottori – Aake Kinnunen
”Takapenkillä tilaa on auton pituudestakin johtuen hyvin. Istuinosa voisi olla korkeampikin, jolloin myös reisituki paranisi, mutta Rafalen kohdalla kyse on enemmän hienosäädöistä kuin karkeasta puutteesta. Pääntilaa on hyvin, joten kattolinjan kaarevuus on suunniteltu tarkasti. Kyynärtuessa on painotettu mahdollisuutta omien älylaitteiden käyttöön. ”
7.6.2024
Autotalli – Arttu Toivonen
”Rafalen kääntöympyrä on nelipyöräohjauksesta johtuen muuten vain 10,2 metriä, mikä on samaa luokkaa hieman reilun neljän metrin pituisen kaupunkiauto Clion kanssa. Tämä tuntuu todenteolla, sillä sopivaa kuvauspaikkaa etsiessä teemme muutamankin U-käännöksen maaseututeillä vailla minkäänlaista tarvetta veivata autoa edestakaisin.”
4.2.2025
Taloustaito / Markus Nieminen
Renaultilta on tullut uusia automalleja nopeassa tahdissa. Yksi näistä on moderni perheauto Symbioz täyshybriditekniikalla. Auto ilmentää tämän päivän farmariautomuotia.
24.9.2024
Iltalehti – Jaakko Isoniemi
”Olin kuullut kollegoilta huhuja nyky-Renaultien erinomaisuudesta. Silti Symbioz löi ällikällä. Aivan käsittämättömän hyvä kokonaisuus tässä hintaluokassa.”
15.9.2024
Moottori – Aake Kinnunen
”Renault Symbioz on mielenkiintoinen lisä ranskalaismerkin mallistoon, erityisesti jos suurin este Capturin hankkimiselle ovat hiukan naftit tilat. Loputon tilaihme ei Symbiozkaan ole, mutta erityisesti tavaratilan osalta ero pikkuveljeen on tuntuva.”
25.8.2024
Talouselämä – Niko Rouhiainen
”Yhtä kaikki, perhekäyttöisyyden parhaimmat avut löytyvät takaistuin- ja tavaratiloista. Ja niiden helposta muokattavuudesta kulloinkin tarvittavaan suuntaan. Takapenkissä kun on 16 sentin portaaton pituussäätö. Sen ansiosta tavaratilaa on käytettävissä muhkeat 434–548 litraa. Takaistuimet taittuvat melkein vaakasuoriksi, jolloin vetoisuutta on 1582 litraa.”
25.8.2024
Maaseudun Tulevaisuus – Jarmo Palokallio
”Kooltaan Symbioz on varsin kompakti. Sen pituus jää 4,41 metriin, mikä lisää sen käytettävyyttä kaupunkiympäristössä. Ahtaissa tiloissa apuna on 360-kamerajärjestelmä ja edessä, takana ja sivuilla olevat pysäköintitutkat.
Sisätilat ovat oma lukunsa. Ne tuntuvat ulkomittoja väljemmiltä. Tilaa on riittänyt oikeasti myös takapenkkiläisille. Takapenkille siirtyminen tosin vaatii aikuiselta pientä nöyrtymistä.”
23.8.2024
Kaasujalka – Mika Salomaa
”Renault Symbioziin sopii vanha sanonta naisen kengästä, suuri sisältä, pieni ulkoa. Hienostunut ulkonäkö on laadultaan samalla tasolla C-segmentin parhaimpien automallien kanssa. ”
23.8.2024
Moottori – Manu Tuppurainen
”Symbioz-mallin valttina on hinta. Se on aika perusauto, mutta reiluun 30 000 euroon siihen saa hyvät varusteet. Muutenkin autossa voisi olla jonkunlaisen menestystarinan ainekset, sillä siihen on upotettu paljon nykyautonostajaa puhuttelevia ominaisuuksia.”
23.8.2024
Kauppalehti – Niko Rouhiainen
”Nykyautojen kuuluu uudistuneen GSR2-lainsäädännön vuoksi varoittaa kuljettajaa eri tavoin kaikesta mahdollisesta, kuten yhden tuntikilometrin ylinopeudesta. Tämä ajaa suuren summan uuteen autoon sijoittaneen kansalaisen mielipuoleksi, eikä kyytiläinenkään iloitse.
Yhtä fyysistä painiketta ohjauspylvään vasemmalta puolelta kaksi kertaa painamalla kuljettaja voi kytkeä pois mainitun kaltaisia avustavia järjestelmiä. Painallukseen voi ohjelmoida vaikkapa vain yhden tai useampia erilaisia ärsytysjärjestelmiä kuolettavia käskyjä.”
22.8.2024
Autotoday – Clas Von Bell
”Monikäyttöiseen perheautoon on luotu mukavat tilat viidelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen järkevän kokoiseen koriin. Renaultin mallistossa Capturin ja Australin väliin sijoittuva uutuus on 4,41 metriä pitkä, 1,79 metriä leveä ja sen akseliväli on 2,64 metriä. Auto sopii kooltaan mainiosti taajamakäyttöön. Ympäristöön, missä 360-kamerajärjestelmä ja pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla ovat erityisen hyödyllisiä.
Erinomaisiin ominaisuuksiin Renault Symbiozissa kuuluu luokan suurin tavaratila. ”
22.8.2024
Tekniikan Maailma – Jan Enqvist
”Renault Symbiozissa on näennäisestä tavanomaisuudestaan huolimatta menestystarinan ainekset. Se yhdistää etevästi valmistajansa laajan katumaasturimalliston parhaita puolia, mitä ainakin omalla rahallaan autoja ostavan yleisön luulisi arvostavan.”
20.8.2024
Iltalehti – Henri Posa
”Renaultin omistajaa ilahduttaa takuulla My Safety -painike ja siihen liittyvät valinnat. Kuljettaja voi tallentaa lähes kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät päälle tai pois ja asetuksistaan haluamakseen yhden perinteisen pikanapin taakse.
Ratkaisu on mahtava ja sen ansiosta liikkeelle lähteminen monia muita nykyautoja rauhoittavampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on muuten yhteensä 29 kappaletta.”
20.9.2024
Iltalehti – Arttu Toivonen
”Capturin 145-hevosvoimainen hybridipaketti on monessa merkin ja konsernin autossa jo koeteltu, eikä siinä sinänsä ole moittimista.
Sähkömoottori on ahnas tarjoamaan voimaansa erityisesti alhaisissa nopeuksissa, ja Captur singahtaa valoista ensimmäisenä pelkän sähkön voimalla varsin hanakasti ja pienellä vaivalla.”
1.7.2024
Iltasanomat – Toni Jalovaara
”Koeajolenkin kulutus kertoi omaa kieltään, sillä virallinen 4,7 litran kulutus alittui helposti sen kummemmin yrittämättä. Ainakin kesällä Capturilla pääsee harkiten ajaen kolmosella alkaviin kulutuslukemiin. Kaiken lisäksi se tapahtuu vaivattomasti, ja sähköllä liikkeelle lähtö on aina hiljaisuudessaan ja pehmeydessään miellyttävää.”
24.6.2024
Moottori – Vesa Eskola
”Koeajon jälkeen auton ajotietokone näytti 4,2 litran kulutusta sadalla kilometrillä. Sitä voi pitää erinomaisena tuloksena, sillä virallinen WLTP-arvo on 4,7 l/100 km.”
15.6.2024
Iltalehti – Arttu Toivonen
”Ohjaus on Capturin parhaita puolia, sillä sadan kilometrin sekalaisen ajon jälkeenkään siihen ei kiinnitä minkäänlaista huomiota, sen verran helposti matkanteko on mennyt. Adaptiivinen vakionopeudensäädin muuten toimii nyt pysähdyksiin asti, samoin se pistää ruuhkatilanteessa nyt auton myös liikkeelle jonon edetessä.”
13.6.2024
Tekniikan Maailma – Toni Jalovaara
”Ulkonäön arvostelu on jokaisen henkilökohtainen asia. Mutta ero aiempaan on niin raju, että uudistunutta Capturia voi helposti pitää täysin uutena mallina. Edessä ei ole tyydytty pieneen säleikön ja puskurin muotoilun hiomiseen, vaan kaikki on täysin uutta konepeltiä myöten.”
5.4.2024
Tyyliniekka – Juha Mykkänen
”Koeajossa ollut mattavärillä ja Techno Esprit Alpine -varustelupaketilla ladattu Espace herätti ensisilmäyksellä ihastusta. Räväköistä yksityiskohdista huolimatta Espacessa on jotain sivistynyttä ja eleganttia. Keulan ilme on moderni, mutta siinä on myös ripaus perinteistä, josta sen tunnistaa Renaultiksi. Kylki- ja kattolinjat ovat selkeitä ja rauhallisia, eikä muotoilijalle ole tullut kiire tila-automaisen peränkään kanssa, jota katselee mielellään.”
5.2.2024
Kauppalehti – Juha Salonen
”Tasan 40 vuotta sitten ensi kertaa esitelty Espace oli pikkubussityylinen tila-auto, joka aikakauden virtausten mukaan muotoiltiin lähinnä viivoittimella. Loikka nykymalliin ei voisi olla pitempi. Kahdella Espace-tulkinnalla on yhteistä ainoastaan nimi. Tuore malli on rehevä, sporttiseksi katumaasturiksi pumpattu lihaskimppu. Ja sitähän autokansa nyt haluaa.”
14.1.2024
Iltalehti – Henri Posa
”Hinta
Hinta on varsin kilpailukykyinen seitsemänpaikkaiseksi, hyvin viimeistellyksi, katumaasturiksi.
Laatuvaikutelma
Renaultin nykytaso on korkea ja moni autoon istuva suorastaan yllättyy.
Posan kommentti:
”Espace kilpailee seitsemänpaikkaisten katumaastureiden tontilla esimerkiksi markkinoille tulevaa uutta Škoda Kodiaqia vastaan. Mitään hävettävää ei ole, vaikka Espace ei aivan samanlaisia tiloja pystykään tarjoamaan.”
8.1.2024
IltaSanomat – Tommi Lempinen
”Kiitämme
Moitimme
5.12.2023
Moottori – Manu Tuppurainen
”Espacen ohjaamon, ja myös muiden nyky-Rellujen merkittävä puoli on se, että autot huokuvat laatua. Espace on todella hienon näköinen ja viihtyisä sisältä. Ajettavuudeltaan Renault on myös erittäin mukava. Auto on hiljainen, ja alustan toimivuudelta kelvollinen ajaa.”
”Renault Espace on nykyään tilava ja erittäin tyylikäs crossover, tai oikeastaan tyylipuhdas katumaasturi, jonka hinta ei ole oikeastaan edes kovin päätä huimaava.”
6.6.2023
Moottori – Eetu Kokkonen
”Tänään maailma on kuitenkin hyvin erilainen kuin aiemmin, myös tila-autojen kohdalla. Perinteisiä tila-automalleja ei juuri ole tarjolla. Renault Espace on kuitenkin yhä pelissä mukana, jokseenkin nyt hyvin erilaisena ilmentymänä kuin takavuosina.”
11.6.2023
Iltasanomat – Pekka Virtanen
”Renault kehuu kyseistä E-Tech-mallia maailman energiatehokkaimmaksi hybridivoimalinjaksi. Renault’n mukaan mallilla päästään kaupunkiliikenteessä jopa 80 % sähköllä, ja ensikoeajon aikana sähköistä ajoa oli tarjolla melkoisesti.”
16.12.2023
Moottori – Tuomas Rajala
”Renaultin kehitystyö hybridimallien kanssa on ollut laajamittaista, ja nyt autoilijat saavat nauttia innovaatioiden tuloksista toinen toistaan parempien autojen muodossa. Yksi tuoreimmista tapauksista on Austral, jonka hybridimalli on erinomainen auto.”
”Kokonaisuutena Austral on todella onnistunut. Sisältä ja ulkoa tyylikäs auto on myös mukava ja teknisesti edistyksellinen. Kaiken lisäksi kulutus on kurissa.”
6.9.2023
Karjalan Heili – Marko Siintomaa
”Uusi Renault Austral jättää itsestään asiallisen vaikutelman. Se tulee katumaastureiden luokkaan, josta kilpailua ei puutu. Pärjätäkseen kilpailussa pitäisi pyrkiä erottumaan joukosta, ja siinä mielessä Austral kyllä erottuu, positiivisessa mielessä. Noin 40 000 euroa maksavassa koeajoautossa varusteita oli runsain mitoin.”
22.8.2023
Iltalehti – Henri Posa
”Austral tarjoaa yksilöllisemmän vaihtoehdon uudelle, aiempaa paremmalle, Qashqaille ja se on erinomainen lähtökohta.”
23.8.2023
Konepörssi
”Renault Austral jatkaa merkille ominaista muotoilun filosofiaa lisäten siihen ripauksen urheilullisuutta etenkin esprit Alpine -versioissa. Ohjaamo toivottaa tervetulleeksi uusimmalla tekniikalla, jota korkealuokkaiset materiaalit ja viimeistely korostavat. Austral sopii mainiosti perheautoksi, sillä siinä on runsaasti tilaa niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen.”
24.11.2022
Moottori – Aake Kinnunen
”Renault Austral jatkaa ranskalaismerkin johdonmukaista ja hyvää muotoilua, mutta suoran kattolinjan ansiosta autosta löytyy myös tilaa. Takakonttiin mahtuu 430 litraa täyshybridissä ja 500 litraa kevythybrideissä, kun käytössä on kiinteä takapenkki.”
3.11.2022
Iltalehti – Henri Posa
”Merkin ajatuksena on ollut kerätä kaikki mahdolliset toiminnot ohjauspyörään ja sen takana sijaitseviin viiksiin. Näin kuljettajan ei tarvitsisi kovin usein kurotella kosketusnäytölle. Alkuun edessä odottaa melkoinen viiksiviidakko, mutta pian ajatus tuntuu suorastaan järkevältä. Autolla päivittäin ajavan lihasmuisti oppisi käyttämään toimintoja sokkona muutamassa päivässä.
5.11.2022
Iltasanomat – Tommi Lempinen
”Käyttöjärjestelmänä Australissa on erinomaisen oloisesti toteutettu Google Auto, joka on yhtä aikaa sekä nopea, looginen että monipuolinen. Mieleen tulee positiivisessa mielessä älykännykkä.”
31.10.2022
Tekniikan Maailma – Velimatti Honkanen
”Ohjaamon yleisilme on laadukas. Ajoasento on ryhdikäs, ja kaikki on hyvin käsillä. Takana on hyvät tilata aikuisille, ja paremmissa varustetasoissa on myös penkin pituussäätö.”
1.11.2023
Tuulilasi – Harry Kuurio, Kuvat: Vesa Koivunen
”Renault Clio on moneen menoon muuntuva perusauto, joka on ollut ranskalaismerkille todellinen kaupallinen hitti. Clio lukeutunee niihin malleihin, jotka viimeisinä heittävät pyyhkeen kehään ennen täyssähköaikakautta. Edullisia järkiautoja tarvitaan.” –Harry Kuurio
Lue lisää painetusta lehdestä.
1.11.2023
Iltalehti – Jaakko Isoniemi
”Ohjaus oli niin ikään kaikilla eri asetuksilla varsin toimiva sekä miellyttävä, B-ajotilassa hidastuvuus oli riittävän raju ja myös rengasmelu oli kohtalaisesti aisoissa tämän kokoluokan autoksi. Oikeastaan kokonaisuutena paketti on ihan sitä parasta ranskalaista kaupunkiauto-osaamista. Kokemus ratissa oli siis äärimmäisen miellyttävä”
11.10.2023
Moottori – Manu Tuppurainen
”Renault on onnistunut tekemään voimalinjan, joka on miellyttävyydessään ja ajettavuudessaan huippua. Clioon se istuu kuin nenä päähän. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ketteryys, kulutus. Huonoa: etuistuimen reisituki, tavaratilan nostokynnys.”
”Voimalinja on yksi tekijä Cliossa, mikä tekee siitä tällä hetkellä erittäin vakavasti otettavan automallin luokassaan. Muitakin syitä löytyy, yksi on ajettavuus, auton yleisilme sekä esimerkiksi infotainment ja sen käytettävyys.”
17.7.2023
Kauppalehti – Jussi Turtiainen
”Faceliftissä tehtiin onnistuneita ratkaisuja. Ulkonäkö piristyi modernilla virtaviivaisella keulalla. Sisustuksen laatuvaikutelma on parantunut selvästi. Varusteet ja avustimet riittävät mainiosti tavalliseen ajoon. Edessä istuu tarpeeksi väljästi ja istuimet ovat kunnolliset tuntienkin menoon. Takana polvitilaa on niukasti ja katto matalalla pitkille matkustajille. Clio on vaivaton ajettava. Ohjaus pelaa tarkasti ja tunnokkaasti. Jousitus on hieman kovahko. Melutaso on kohtuullisen alhainen.”
15.7.2023
IltaSanomat – Harry Kuurio
”Ajettavuudeltaan Clio on jo pitkään ollut mainio pikkuauto, joka liikkuu kaupungissa kuin keväthauki kaislikossa ja siirtyy sujuvasti pitkänmatkan moodiin moottoriteillekin”
10.7.2023
Iltalehti – Arttu Toivonen
”Clioa on saanut kehua aiemminkin ajettavuuden osalta, eikä tässä ole menty takapakkia. Ohjaus on luontevan ja loogisen tuntuinen ja alusta kantaa hyvin auton kaikenlaisissa olosuhteissa. Moottoritiellä ajaminen on helppoa ja vaivatonta, ja pienenä kaupunkiautona Clio tietysti toimii hyvin kulmilla pyörimisessä”
Lue koko artikkeli tästä linkistä
09.10.2023 – Kauppalehti – Tommi Aitio
”Renault Trafic E-Tech on diesel-Traficin koriin rakennettu tonniluokan täyssähköinen paku, mutta sen hyötytilat ovat yhtä isot kuin polttomoottorisilla sisaruksillaankin.”
02.10.2023 – Ammattilehti.fi – Tero Lahtinen
”Toisin kuin henkilöautoissa huipputehoa laskeva ja auton matkatekoa säyseämpään suuntaan vievä Eco-ajotila tekee tavara-auton ajosta kenties jopa vakioajoasentoa tasaisempaa ja miellyttävämpää.”
01.10.2023 – IltaSanomat – Henry Kuurio
”Itse kori on sen sijaan täsmälleen sama kuin diesel-Traficissa, eli hyötytiloista ei ole tarvinnut tinkiä tuumaakaan.”
28.9.2023 – Iltalehti – Arttu Toivonen
”Testiautot oli varustettu 300 kilon kuormalla, ja niitä ajettiin sen lisäksi kahden hengen miehistöllä. Tuolla yhdistelmällä 960 kilon kantavuudella varustettu Trafic on oikeastaan hyvin jouhevan tuntuinen ajettava.”
15.2.2022 – Moottori – Henri Posa
”Tallella tutut vahvuudet”
10.2. 2022 – AutoBild – Juha Peltonen
”Täysin uudistuneen ohjaamon laatuvaikutelmaa ja muotoilua on entisestään parannettu.”
28.6.2024
Kauppalehti – Jari Kainulainen
”Tuulitunnelissa on kuitenkin vietetty laatuaikaa. Aerodynamiikkaa on petrattu kaventamalla koria taaksepäin. Korkeassa keulassa on aukkoja, joiden kautta ilmavirtaa ohjataan kulutuksen ja melun suitsimiseksi. Konepelti on entistä lyhyempi ja tuulilasia on kallistettu reilusti taaksepäin.
Ilmanvastuksen pienentäminen on ohjannut kaikkea muotoilua, mutta rahtitilan koosta ei ole tingitty.”
26.2.2025
Moottori – Marko Jokela
”Ajettavuus on kohdillaan, sillä ajotuntuma on selkeä, näkyvyys ulos on esteetön, kookkaat kaksiosaiset sivupeilit ajavat asiansa mallikkaasti ja selkeä mittaristo sekä mukavan kookas kymmentuumainen keskinäyttö saavat aika ajoin unohtamaan, että tässä ollaan pakettiauton puikoissa. Ajotuntuma on siis monin tavoin henkilöautomainen ja tämä on kehu.”
28.5.2024
Ammattilehti – Tero Lahtinen
”Kokonaisuutena ja lyhyen koeajon perusteella arvioituna Renault Master päihittää väistyvän mallin likipitäen kaikessa mahdollisessa. E-Tech säkömallilla saavutettavissa oleva realistinen 400 kilometrin toimintamatka, kehittynyt ajettavuus ja korkea kantavuus sekä dieselmoottorin yhteyteen tarjolle tuotava automaattivaihteisto ja ainakin ennakkotietojen perusteella kilpailukykyinen hinnoittelumalli ovat arvoja joiden pitäisi siivittää Masterin myynti uuteen kukoistukseen Suomessa. Ja nelivetomallikin on luvassa, ilmeisesti entiseen tapaan oikeasti maastokykyisenä varianttina ja Oberaignerin alustalla.”