Renault Emblème -konsepti kehitettiin näyttämään, miten auton elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä voidaan pudottaa jopa 90 prosenttia. Upea farmariauto toimii yhtä aikaa sekä sähköllä että vedyllä pyrkien vähentämään hiilidioksidipäästöjä huomattavasti verrattuna nykyisiin vastaaviin malleihin niiden elinkaaren aikana. Renault-konsernin tavoite Euroopassa onkin hiilineutraalius vuoteen 2040 mennessä*.
muotoilu
Renault Emblèmen muotoilu ilmentää Renaultin tulevaisuuden vahvaa muotokieltä. Uutta muotokieltä on vahvistettu uudella dichroic-vihreällä korin värillä**. Tämä avantgardistinen konseptiauto on suunniteltu huolella energiatehokkuutta silmällä pitäen. Jokainen auton osa ja ominaisuus on suunniteltu parantamaan aerodynamiikkaa ja minimoimaan ilman vastusta.
Renault Emblèmen valokuvio on saanut inspiraationsa suoraan Renault-logosta. Sen etusosasta löytyy luonteikkaasti ja aerodynaamisesti muotoiltu pitkä ja laskevasuuntainen konepelti.
Urheilullinen ja kaarevalinjainen muotoilu on kaunis ja suunniteltu hyvin aerodynaamiseksi. Laskeva kattolinja, suuri takaspoileri, virtaviivainen takaosa tekevät osansa ilman ohjaamisessa. Takaata löytyy tyylikäs valaistu Renault-logo.
ilmavirtaus
Pitkän ja laskevan konepellin keskellä kaksi ilmakanavaa ohjaa ilmavirtaa optimoiden kokonaistehokkuutta ja auton estetiikkaa.
Maksimaalisen aerodynaamisen tehokkuuden saavuttamiseksi kaksi sivukameraa korvaa taustapeilit. Ne on integroitu lokasuojiin, alueelle, joka aiheuttaa vähiten ilmanvastushäiriöitä.
Puskurista löytyy kaksi ilmanvaihtokanavaa, jotka ulottuvat etupyörien taakse ja ohjaavat ilmaa etuovien suuntaisesti. Näin ollen ilmavirran turbulenssi etupyörien takaata poistuu ja ilman aerodynaaminen eteneminen tehostuu. Puskurin alaosasta löytyvät aktiiviset etusäleiköt avautuvat ja sulkeutuvat tarjoten välijäähdyttimille optimaalisen ilmavirran.
Kattolinja ohjaa ilmaa luonnollisesti kohti suurta takaspoileria. Pohjalevy on täysin tasainen. Takapuskurin alla oleva dynaaminen takadiffuusori tasapainottaa ylä- ja alapuolen ilmavirrat minimoidakseen aerodynaamista vastusta.
Aerodynamiikan optimoimiseksi mitään ei ole jätetty sattuman varaan: tuulilasinpyyhkimet on piilotettu konepellin alle, kosketusherkät ovenkahvat, kaarevat kattopilarit, saumaton upotettu lasi sekä korkeat, kapeat, matalan vierintävastuksen renkaat.
Kestävämmän liikkuvuuden puolestapuhujana Renault Group tavoittelee kasvihuonepäästöjen vähentämistä 90 % ajoneuvojensa elinkaaren aikana saavuttaakseen hiilineutraaliuden Euroopassa*** vuoteen 2040 mennessä. Renault Emblème ilmentää tätä kunnianhimoista tavoitetta hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi.
Renault Emblémen tavoitteena on saavuttaa ennennäkemätön elinkaaren aikainen hiilidioksidipäästöjen vähentämisen taso muun muassa hyödyntäen kierrätettyjä, vähähiilisiä ja/tai luonnonmateriaaleja. Emblème valmistettaisiin hyödyntäen 100 % uusiutuvaa energiaa ja edistäen elinkaaren lopussa uusiokäyttöä ja kiertotaloutta.
Renault Emblème -konseptissa on voimalinjakokonaisuus, jossa auto hyödyntää sekä vetyä että sähköä. Sähkö toimii jokapäiväisissä arkiajoissa lyhyemmillä etäisyyksillä ja vety astuu kuvioihin pidemmillä matkoilla. Tämä yhdistelmä parantaa Renault Emblèmen monipuolisuutta mahdollistaen jopa 1000 km toimintamatkan ilman tarvetta lataukselle***.
Insinöörien, suunnittelijoiden ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä Renault Emblèmen avulla tutkitaan uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Eolab (2014) ja Scenic Vision H2-Tech (2022) prototyyppien manttelinperijänä Emblemè-konsepti toimii liikkuvana laboratoriona esitellen teknisiä innovaatioita, jotka mahdollistavat näin suuren hiilidioksidipäästöjen vähentämisen.