13.6.2023
Renault Captur esiteltiin kymmenen vuotta sitten, jolloin se nousi nopeasti Euroopan eniten myydyksi kompaktiksi katumaasturiksi. Nyt koko laaja mallisto on myynnissä Suomessa ja taloudellisten Capturien hinnat lähtevät erittäin kilpailukykyisestä 23 990 eurosta.
Renault lähti mukaan kompaktien katumaasturien sarjaan vähän muutamaa kilpailijaa myöhemmin vuonna 2013. Capturin kanssa kotiläksyt oli tehty erittäin huolella, sillä sen myynti nousi nopeasti Euroopassa 200 000 kappaleen tasolle, minkä ansiosta siitä tuli luokkansa ykkönen.
Renault Capturia rekisteröitiin Euroopassa tuolla tasaisella yli 200 000 auton vuosivauhdilla Covid-pandemiaan saakka. Etevä katumaasturi nousi samalla Renaultin eniten myydyksi malliksi maanosassamme.
Myös Suomessa Captur on ollut suosittu, kun sen rekisteröinnit ovat olleet lähes tuhannen auton tasolla vuodessa. Toisen sukupolven myötä Capturista tuli vuonna 2020 suosituin Renault-malli Suomessa, jota titteliä se piti myös seuraavan vuoden. Viime vuonna Captur jäi kahdella autolla kakkoseksi Arkanalle.
Tutkielmasta tuotantoon
Renault Captur nähtiin ensimmäisen kerran maaliskuussa 2011 Geneven autonäyttelyssä. Villin näköinen koemalli, jossa oli muun muassa perhosovet, vaikutti tuolloin vain futuristiselta muotoilututkielmalta.
Linjat toki muuttuivat maltillisemmiksi Capturin kehittyessä tuotantomalliksi, joka esiteltiin kaksi vuotta myöhemmin. Kuitenkin esimerkiksi auton keula oli lähes samanlainen kuin villissä tutkielmassa. Ei siis ihme, että muotoilujohtaja Laurens van den Ackerin ja hänen muotoilutiiminsä luoma kaunis ja samalla käytännöllinen kompakti katumaasturi innosti ostajia.
Käytännöllisyyden lisäksi Capturin vahvuuksiin kuului turvallisuus, sillä se sai vuonna 2013 Euro NCAP:n testissä parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Järkevään varusteluun kuului alusta alkaen muun muassa mäkilähtöavustin.
Ensimmäisen Renault Capturin akseliväli oli 2,606 metriä ja kori oli 4,122 metrin pituinen. Niinpä auto oli mitoiltaan näppärä, mutta taitavan suunnittelun ansiosta tilaa oli runsaasti niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen. Järkevän koon takia myös Capturin taloudellisuus oli hyvällä tasolla.
Hurja loikka ylöspäin kaikissa ominaisuuksissa
Toisen sukupolven Renault Captur paljastettiin toimittajille heinäkuussa 2019. Siinä oli jäljellä edeltäjästä oikeastaan vain auton idea ja nimi. Perusrakenteena on moderni CMF-B, jossa akseliväli pidennettiin 2,639 metriin. Sillä saatiin autoon vielä enemmän tilaa sekä vakaampi käytös suurissa nopeuksissa. Tilojen kasvattamisessa auttoi myös korin kasvu 4,227 metrin pituiseksi.
Erityishuomion ansaitsee liikuteltava takaistuin (siirtovara 16 cm), jonka ansiosta saa enemmän polvitilaa tai halutessa erityisen suuren tavaratilan. Tavaratila on takapenkin ollessa etuasennossa 536 litran kokoinen ja taka-asennossa 422 litraa. E-Tech hybrideissä akusto vie vain hieman tilaa ja vastaavat luvut niissä ovat full hybridin 440/326 ja plug-in hybridin 379/265.
Varustelu nousi aivan uudelle tasolle, ja sitä on lisätty edelleen nyt myynnissä olevaan vuosimalliin 2023. Edullisimmasta Equilibre-varustetasosta alkaen Capturissa ovat vakiona muun muassa lediajovalot, etäisyysvaroitin, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, takapysäköintitutka, automaatti-ilmastointi, älyavainkortti, älypuhelimen langaton peilaus Easy Link -multimediajärjestelmään ja takapenkin pituussuuntainen säätö.
Kaikissa kolmessa erilaisessa Captur hybridissä on vaihtoehtona erittäin kattavasti varusteltu Techno, jonka tunnistaa 18-tuumaisista kevytmetallivanteista ja tummennetuista takaikkunoista. Pysäköintiä helpottavat etupysäköintitutka ja peruutuskamera. Mittaristo on digitaalinen ja tieto-viihdejärjestelmässä ovat niin navigointi kuin monipuoliset auton säätömahdollisuudet mahdollistava Multi-Sense.
Neljä voimanlähdettä, joista kolme sähköistettyjä
Renault Capturin ostaja voi valita sopivan voimalinjan neljästä vaihtoehdosta, joissa kaikissa on vähintään automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä. Hinnat alkaen mallina on Captur TCe 90, joka on samalla ainoa käsivalintaisella vaihteistolla varustettu vaihtoehto. Kaikki eritasoiset Captur hybridit ovat automaattivaihteisia.
Ennestään tuttuja malleja ovat kevythybridi Captur TCe 140 mild hybrid ja mallisarjan huipulla oleva lataushybridi Captur E-Tech plug-in hybrid 160.
Nyt niiden väliin on saatu uudeksi vaihtoehdoksi Captur E-Tech 145 full hybrid. Siinä on taloudellisen bensiinimoottorin rinnalla kaksi sähkömoottoria. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Yhdistetty kulutus on Captur E-Tech 145 full hybrid Equilibressä ainoastaan 4,6 l/100 km ja Technossa desin enemmän. Vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat vähäiset 105 ja 107 g/km.
Erittäin kilpailukykyiset hinnat
Renault Capturin hinnat lähtevät Tce 90 Equilibren 23 990 eurosta, mikä on vähemmän kuin mitä kilpailijat pyytävät omista malleistaan tässä luokassa. Hintavertailussa pitää ottaa hyvän varustelun lisäksi huomioon myös se, että Renault Capturin neljän vuoden* takuun voi jatkaa kuusi vuotta kestäväksi vähäisellä 470 eurolla.
Maksamalla 4 000 euroa enemmän saa peräti 50 hevosvoimaa lisää tehoa ja automaattivaihteiston. Uuden erittäin taloudellisen Captur E-Tech 145 full hybridin hinta Equilibre-varustein on 30 590 euroa ja täydellisempi Techno-varustelun nostaa hintaa vain 2 000 euroa. Huippumalli Captur E-Tech plug-in hybrid 160 Techno maksaa 37 990 euroa.