Uudistuneessa Renault Méganessa yhdistyvät mukavuus ja taloudellisuus

11/2020

Uudistuneen Renault Méganen suurin uutuus on E-TECH Plug-in hybrid, joka nousee mallisarjan myynnissä pääosaan. Siinä korostuvat ranskalainen mukavuus ja mahdollisuus ajaa suuri osa matkoista pelkästään sähköllä. Tyylikästä ulkonäköä on hiottu edelleen ja ohjaamo on entistä älykkäämpi. Ajaminen on helpompaa uusien kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta. Uudistuneen Renault Méganen hinnat lähtevät 23 990 eurosta.

Vuonna 1995 esitelty Renault Mégane on Euroopassa yksi luokkansa suosituimmista automalleista, ja sen neljää sukupolvea on myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Monipuoliseen mallisarjaan kuuluu nyt entistä enemmän vaihtoehtoja tilavasta lataushybridifarmarista luokkansa nopeimpaan viisioviseen urheilulliseen hatchbackiin.

Renault Méganen nykyinen sukupolvi on saanut kiitosta upeasta ulkonäöstään. Sen takia muotoihin ei ole uudistuksen yhteydessä tehty merkittäviä muutoksia. Edessä on nyt tehokkaat virtaa säästävät täys-LED valot, joissa on merkin tunnukseksi otettu C-valokuvio.  Myös sumuvalot ovat nyt toteutettu LED-tekniikalla. Lisäksi keulalla on uusi puskuri ja auton tyylikkyyttä painottava kromisäleikkö.

Sivuprofiilissa näkyvät uudet vanteet ja Mégane näyttää linjakkaammalta haineväantennin myötä (ei Zen-varustetaso). Uudistuneen Méganen perän LED-takavalot, joissa on kaikissa varustetasoissa dynaaminen vilkku, viimeistelevät tyylikkään muotoilun.

Ohjaamoon on tehty paljon parannuksia, jotka tekevät siitä erittäin modernin ja nostavat samalla Méganen laatuvaikutelmaa. Kaikissa versioissa on joko 7- tai 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 7- tai 9,3-tuumainen Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö. Vakiovarusteisiin kuuluu myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, jonka käyttö on uusien katkaisimien ansiosta erittäin helppoa. Verhoilumateriaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia ja kuljettajaa avustavia edelleen kehitettyjä järjestelmiä on saatavana enemmän kuin ennen.

Pitkälle pelkästään sähköllä

Aivan uutena vaihtoehtona Mégane-mallisarjassa on Mégane E-TECH Plug-in hybrid, joka tulee aluksi myyntiin Sport Tourerina eli farmarina ja myöhemmin se saadaan myös viisiovisena Hatchbackina.

Sähköautojen asiantuntijana Renault on käyttänyt kaiken tietotaitonsa uuden lataushybridin suunnitteluun ja kehitystyöhön. Tuloksena on miellyttävä uutuus, joka on hyvin säästeliäs myös akun tyhjennettyä, kun sillä ajetaan tavallisena hybridinä. Niinpä Mégane E-TECH Plug-in hybrid asettaa omassa luokassaan uudet standardit taloudellisuudelle ja mukavuudelle.

Mégane E-TECH Plug-in Hybridissä on muiden Renaultin E-TECH -mallien tapaan täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Moottorien monipuolinen ohjausjärjestelmä hoitaa työnsä taustalla huomaamattomasti varmistaen sen, että energiaa kulutetaan mahdollisimman vähän ja autolla ajaminen on kaiken aikaa nautinnollista. Moottorien yhteisteho on 116 kilowattia (160 hv), millä auto kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 9,8 sekunnissa ja huippunopeus on 183 km/h. Parhaat numerot ovat taloudellisuudessa, sillä WLTP-testin mukainen painotettu kulutuslukema on 1,3 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 29 g/km.

Mégane E-TECH Plug-in hybridin litiumioniajoakun energiasisältö on 9,8 kWh (400 V), jonka virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometriin sekalaisessa ajossa ja kaupungissa 65 kilometriin. Akun saa ladattua täyteen sähköauton latauspisteestä noin kolmessa tai kotipistorasiasta noin kuudessa tunnissa.

Ulkonäöltään ja sisustukseltaan Mégane E-TECH Plug-in hybrid on lähes samanlainen kuin muut uudistuneet Méganet. Huomattavin ero on latauspistokkeen luukku auton oikealla puolella samassa paikassa, missä vasemmalla puolella on polttoainetankin luukku. Ohjaamossa digitaalinen mittaristo on 10-tuumainen ja jo Zen-varustetasossa ovat vakiona navigointi, sähkötoiminen käsijarru, etupysäköintitutka ja Multi-Sense -järjestelmä.

Hyvä tai vielä kattavampi varustelu

Renault Méganen perusmalli Life jätettiin jo aiemmin pois Suomeen tuotavien versioiden joukosta, joten meille tuotavissa autoissa on aina mainio, monipuolinen varustelu. Uudistuneen mallisarjan hinnat alkavat 23 990 eurosta, jolla saa Mégane TCe 140 Zenin. Vasemman jalan vapauttava EDC-automaattivaihteisto korottaa hintaa 2 000 eurolla ja sen kanssa voi valita myös dCi 115 -turbodieselin, jolloin auto maksaa 27 390 euroa.

Suuri osa Méganen ostajista päätynee vain automaattivaihteiston kanssa myytävään Intens varustetasoon, jonka hinta on 28 590 euroa. Sen varustelista on lähes hengästyttävän pitkä, sillä vakiona ovat muun muassa älyavainkortti, kaukovaloavustin, kuljettajan vireystilan valvonta, lämmitettävä ohjauspyörä, tummennetut takalasit ja tummentuva kehyksetön sisätaustapeili ja monipuolinen Multi-Sense -järjestelmä. Lisäksi Sport Tourerissa on alas taitettava etumatkustajan istuimen selkänoja ja säädettävä tavaratilan välipohja.

Sport Tourerin eli farmarimallin saa tuhannen euron lisähinnalla Hatchbackiin.

Täysin uusi Renault Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in hybrid Zen maksaa 32 390 euroa ja siinä on edistyksellisen tekniikan lisäksi enemmän varusteita kuin polttomoottorisissa sisarmalleissa. Intens-varustelun lisähinta on 2 000 euroa ja lataushybridin saa myös urheilullisuutta ulkonäöllään ja sisustuksellaan korostavana R.S. Line versiona hintaan 36 390 euroa.

Uuden Mégane -malliston ennakkomyynti käynnistyy nyt. Ensimmäiset autot bensiinimoottoreilla saapuvat Suomeen juuri ennen vuoden vaihdetta ja ensimmäiset lataushybridit helmikuussa.