Käyttövoimavalikoima kasvaa – Renault hybridit saapuvat Suomeen ja ennakkomyynti käynnistyy

09/2020

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on luokkansa ensimmäinen lataushybridi

Renault on valmistanut sähköautoja jo yli kymmenen vuoden ajan ja se on Euroopassa sektorin johtava merkki
Henkilöautoissa Zoe on edennyt jo kolmanteen sukupolveen ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. Ensimmäistä kertaa historiansa aikana Renault tuo nyt sähköauton lisäksi mallistoonsa myös muita sähköistettyjä vaihtoehtoja. Renault on kehittynyt niin hybrideissä kuin lataushybrideissä nopein askelin, koska se on voinut hyödyntää ja yhdistää pitkän kokemuksensa sähköautoista ja moottoriurheilun hybridiratkaisuista. Muutos on todella nopeaa ja ensimmäiset uuden aikakauden Renault-mallit ovat Suomessa 2020.

Renault Captur on sekä Euroopan että Ranskan eniten myyty kompakti katumaasturi
Tämän vuoden alussa meillä myyntiin tulleen Capturin toisen sukupolven vetovoima lisääntyy entisestään lataushybridin liittyessä mallisarjaan. Luokkansa ensimmäisellä lataushybridillä voi ajaa pelkästään sähköllä jopa 50 kilometriä ja kaupungissa vielä paljon pidemmälle.

Luokkansa ykkösen Renault Captur E-TECH Plug-in hybridin ennakkomyynti alkaa 4.9.2020
Uusi Renault Captur E-TECH Plug-in lataushybridi on saatavilla kattavalla Intens-varustelutasolla. Siihen sisältyvät mm. 17” kevytmetallivanteet, etupysäköintitutka ja peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja Multi-Sense järjestelmä. Intens varusteiden lisäksi lataushybridissä on suurempi 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö.

Uutuus Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid maksaa 29 990 € sis. toimituskulut.
Sen ennakkomyynti käynnistyy perjantaina 4.9.2020.
Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vielä tämän vuoden aikana.
Kysy lisää lähimmältä jälleenmyyjältäsi.

Tutustu Renault Captur E-TECH hybridi hinnastoon ›

Tekniset tiedot ja mitat

Katso jälleenmyyjät ›

 

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid, mukavin vaihtoehto

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid on mallisarjansa mukavin kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä liikutaan paljon pelkästään sähköllä, mikä alentaa melutasoa, kun polttomoottori ei ole käynnissä. Lisäksi optimaalisella moottoreiden käytöllä polttomoottorin käyntinopeus on alhaisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Toinen mukavuutta parantava asia on Capturin takajousitus. Ajoakku painaa 105 kiloa ja koko lataushybridin vaatima tekniikka nostaa auton omamassaa noin kahdellasadalla kilolla. Sen takia Captur E-TECH Plug-in hybridissä on taka-akselissa mukavaksi säädetty erillisjousitus, joka varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.

Kuljettajan tehtävää helpottaa omalta osaltaan mahdollisuus ajaa niin sanotusti yhdellä polkimella. Kun vaihteenvalitsimesta eli e-shifteristä valitsee uuden B-asennon (brake eli jarru), moottorijarrutus tehostuu huomattavasti. Vaihteenvalitsimessa on eteenpäin vievän D-asennon lisäksi B-asento, jossa liike-energia otetaan D-asentoa tehokkaammin talteen voimakkaammalla regeneroinnilla eli ns. itselataamisella. Sitä käytettäessä jarrupolkimeen ei tarvitse juurikaan koskea, mikä tekee ajamisesta helpompaa, akkua ladataan tehokkaammin ja jarruja säästetään. Suurimmassa osassa liikennetilanteita voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen. Pelkästään suurissa nopeuden pudotuksissa ja pysähdyttäessä on käytettävä jarrupoljinta.


Luokkansa ykkönen nyt myös lataushybridinä

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on ensimmäinen lataushybridi kompaktien katumaasturien luokassa. Renault Capturin siirtyessä kesällä 2019 toiseen sukupolveen, siinä otettiin käyttöön uusi CMF-B -perusrakenne, jolloin auton kokoluokka kasvoi ja ajo-ominaisuudet nousivat uudelle tasolle. Sitä suunniteltaessa otettiin huomioon voimalinjojen sähköistyminen ja jo Capturin ensimmäisessä esittelytilaisuudessa kerrottiin, että mallisarja kasvaa lataushybridillä.

E-TECH -järjestelmän tarvitsemat komponentit on saatu sijoitettua todella taitavasti auton rakenteisiin. Lataushybridin ajoakku on takapenkin alla niin, ettei matkustajien tiloista ole tarvinnut tinkiä. Luokkansa suurin tavaratila on tilava ja monikäyttöinen myös hybridiversiossa. Takapenkissä on edelleen todella runsas 16 sentin säätövara ja tavaratilan voi sen ansiosta kasvattaa jopa 557 litran kokoiseksi. Tavaratilan lattian alla sijaitseva lisäpaikka on Captur E-TECH Plug-in hybridissä tarkoitettu latauskaapelien säilyttämiseen, etteivät ne ajelehdi tavaratilassa.


Sähköllä pitkälle ja aina hybridinä
– E-TECH teknologia

Kaikissa kolmessa uudessa Renault E-TECH -mallissa on sama perustekniikka eli niissä on täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja. Suurimpana erona Clio-hybridin ja Captur- sekä Megane -lataushybridin välillä on se, että Capturissa molemmat sähkömoottorit ovat tehokkaampia.

Moottorien yhteisteho on 117 kilowattia (159 hv), mikä liikuttaa Capturia varsin ripeästi. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa 10,1 sekuntia ja ohituskiihtyvyys on mainio, sillä nopeuden nostaminen vaikkapa ohitusta varten 80 – 120 km/h onnistuu seitsemässä ja puolessa sekunnissa. WLTP testisyklin mukainen painotettu/yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,5 litraa sadalla ja vastaava hiilidioksidipäästö 33 g/km.

Captur E-TECH Plug-in hybridissä on litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 9,8 kWh (400 V). Sen virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 63 kilometriin. Akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa. Virran loputtua Captur E-TECH Plug-in hybrid on edelleen hyvin taloudellinen, sillä se toimii aina hybridinä.

Ajotila valinnan mukaan – EASY LINK ja MULTI SENSE

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid pyrkii liikkumaan ensisijaisesti sähköllä. Liikkeelle lähtö tapahtuu aina vaivattomasti ja äänettömästi sähköllä. Ohjauspyörän takana onkin samaa sähköauton taikaa kuin Renault ZOE:ssa. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti alussa, joten startit ovat erittäin rivakoita. Sähkömoottoreista on iloa myös nopeassa ajossa, kun ne antavat reippaissa kiihdytyksissä apuaan bensiinimoottorille.

Vaikka auton ohjauselektroniikka käyttää moottoreita ja älykästä automaattista monitilavaihteistoa kaiken aikaa optimaalisesti, ajaja voi vaikuttaa valintoihin EASY LINK -kosketusnäytön välityksellä. Sieltä MULTI SENSE -asetuksista löytyy Pure-ajotila, jolloin auto pyrkii liikkumaan pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi varausta. Tuon ajotilan saa päälle myös kosketusnäytön alla olevasta EV-näppäimestä.

Aivan toista ääripäätä edustaa Sport-ajotila, jossa kaikki kolme moottoria toimivat yhdessä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa, tehden matkanteosta joutuisaa. Tämä ajotila on erityisen kätevä vaikkapa ohituksissa. Sport-ajotila kytkeytyy automaattisesti päälle aina, kun kaasupoljin painetaan pohjaan.

E-Save valinnan avulla käyttäjä voi valmistautua tulevaan sähköajotarpeeseen. Tässä tilassa auto pitää akun varaustason vähintään 40% tasolla, jotta perille päästessä on mahdollista siirtyä sähköajotilaan. E-Save on tarpeellinen esimerkiksi silloin, kun ollaan menossa kaupunkiin tai alueelle, jossa on ajorajoituksia polttomoottorisille autoille.

Uuden Captur E-TECH Plug-in hybridin ulkonäössä ei ole juurikaan eroa polttomoottorisiin sisarmalleihin. Merkittävin ero on oikeassa kyljessä olevan latauspistokkeen luukun myötä vasemmalle siirretyssä polttoaineluukussa. Lisäksi takaluukun sekä B-pilarien E-TECH Plug-in hybrid -merkit kertovat ympäristöystävällisestä valinnasta.

Ohjaamossa Captur E-TECH Plug-in hybridissä on suurempi 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Jälkimmäisestä voi katsella tietoja akun tilasta, latausajasta, energian palautumisesta ja energiavirroista. Viime mainittu on ehkä mielenkiintoisin, sillä se näyttää reaaliaikaisesti moottorien toimintaa ja paljastaa myös, kun vauhtia hidastettaessa tai jarrutettaessa energiaa ladataan ajoakkuun.

Renault hybridimallisto täydentyy Suomessa Capturin lisäksi kahdella muulla mallilla

Loppuvuodesta 2020 tilattavaksi tulee myös Capturin kaveriksi lataushybridi Megane Sport Tourer E-TECH Plug-in hybrid ja Clio E-TECH hybrid.

Meganessa on sama voimalinja kuin Capturissa eli 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteisteho on 118 kilowattia (160 hv). Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja. Ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 50 kilometriin pelkällä sähköllä WLTP -testin yhdistetyssä ajossa ja 65 kilometriin WLTP-testin kaupunkiajossa. Auton huippunopeus täysin sähköllä ajettaessa on 135 km/h.

Myös Clio jakaa saman E-TECH hybriditekniikan, mutta ilman ulkoista latausliitäntää ja siinä on energiasisällöltään 1,2 kWh akku. Kyseessä on niin sanottu itselataava täyshybridi. Auto lähtee E-TECHillä varustettuna liikkeelle vaivattomasti sähköllä ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta kaupungissa voi ajaa jopa 80 prosenttisesti sähköllä. Tuloksena on kulutuksen putoaminen noin 40 prosentilla tavalliseen polttomoottoriseen autoon verrattuna.