Lehdistötiedote 20.6.2017
Uusi Koleos tulee kesän jälkeen Renaultin katumaasturisarjan lippulaivaksi. Se kasvattaa Suomen suosituimman ranskalaismerkin edustavien mallien määrää liittyessään Talismanin, Talisman Sport Tourerin ja Espacen seuraksi. Uusi Renault Koleos on hienostunut katumaasturi, jonka suuret sisätilat luovat upeat puitteet mukavalle matkustamiselle.
Viime vuonna Renaulteja rekisteröitiin Suomessa yli kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2013. Tänä vuonna Renaultin suosio on jatkanut kasvuaan, sillä rekisteröinnit ovat lisääntyneet viime vuoteen verrattuna, vaikka henkilöautojen kokonaismyynti on vähentynyt parilla prosentilla. Täysin uusi Koleos ja uudistunut Captur nostavat Renaultin entistä merkittävämmäksi tekijäksi katumaasturimarkkinoilla.
Upea ja edustava
Uusi Koleos liittyy Renaultin kookkaiden, suurten automallien joukkoon. Ulkonäöltään ja sisustukseltaan Koleos on hyvin samantyylinen kuin upeat Espace ja Talisman. Tämä ei ole sattumaa, sillä malleja kehitettiin yhtä aikaa ja sekä Talismanien että Koleoksen korien muotoilusta vastaa Alexis Martot.
”Uusi Koleos vie päätökseen Renault-malliston renessanssin, joka alkoi Clion myötä vuonna 2012. Muotoilijoillemme oli haaste luoda katumaasturi, joka ei ole vain tyylikäs, vaan samalla myös moderni ja dynaaminen. Uusi Koleos ilmaisee sisäisen voimansa. Se on joka sentiltään täysiverinen katumaasturi ja se on joka sentiltään Renault”, kuvailee Renaultin muotoilujohtaja Laurens van der Acker Koleosta.
Renault halusi korostaa uuden kookkaan katumaasturin kuuluvan samaan sarjaan henkilöautojen lippulaivan, Talismanin kanssa. Sen takia keulan vaakasuorat linjat korostavat sen leveyttä. Renaultin tunnusmerkkinä ovat C-kuvion muodostavat LED-päiväajovalot. Lisäksi Intens-varustetasossa on ajovaloina LED-valot. Niitä käytetään myös takana, missä niiden kolmiulotteinen ja leveä muoto alleviivaa korin 1,84 metrin leveyttä ja kerää huomion korin keskellä olevaan Renaultin timanttiin.
Kesän jälkeen myyntiin tuleva Koleos on 4,67 metrin mittainen eli yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria pidempi. Akseliväli on 2,71 metriä, mikä varmistaa mahtavat tilat niin edessä kuin takana matkustaville. Takana istuvilla on jalkatilaa lähes 30 senttiä eli enemmän kuin missään muussa tämän luokan autossa. Suunnittelijoiden tavoitteena oli tarjota kaikilla Koleoksen paikoilla erittäin korkeatasoinen mukavuus. Sitä lisäävät omalta osaltaan sisustuksen miellyttävät materiaalit ja tehokas äänieristys.
Maantielle ja maastoon
Korkealuokkaiset ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat olleet aina Renaultin kantavia elementtejä. Asiakkaiden vaatimustason jatkuvasti noustessa Koleoksen alustan toiminnan viimeistelyn kanssa tehtiin valtavasti töitä. Tuloksena on erittäin hyvä suuntavakavuus ja jousitus, joka ei anna matkustajien huomata tien epätasaisuuksia.
Renault Koleosta suunniteltaessa yhtenä avainsanana oli niin muotoilun kuin ominaisuuksien suhteen tutkimusmatkat. Uudesta mallista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa tieltä tutustumaan maastoon. Siinä auttaa suuri maavara, joka on enimmillään 210 mm eli samaa luokkaa aitojen maasturien kanssa.
ALL MODE 4x4i -voimansiirto on hyväksi testattu miljoonissa Renault-Nissan allianssin valmistamissa autoissa ympäri maailmaa. Nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa voidakseen varmistaa optimaalisen vedon kaikissa olosuhteissa. Järjestelmä säätelee myös voimaa eri pyörille niin, että se vähentää ali- tai yliohjautuvuutta, mikä puolestaan parantaa ajettavuutta.
Monissa kilpailijoissa ei kuljettajalle anneta mahdollisuutta tehdä valintoja vetotavan suhteen. Renault Koleoksessa on helposti käytettävä valitsin, jossa on kolme vaihtoehtoa. Kun ajetaan 2WD-asennossa, Koleos on aina etuvetoinen ja silloin säästetään polttoainetta. Tämä ajotila on mainio suurimman osan vuotta.
Kääntämällä valitsin asentoon 4WD AUTO, auton ALL MODE 4x4i -järjestelmän elektroniikka havainnoi lukuisien anturien avulla ajotyyliä, keliä ja montaa muuta muuttujaa. Niiden perusteella voimaa jaetaan etu- ja taka-akselin kesken. Mikäli ajetaan hyvällä kesäkelillä, kaikki voima välitetään etupyörille, mutta tarpeen vaatiessa puolet voidaan antaa takapyörille.
Hankalissa olosuhteissa tai maastossa kannattaa voi valita 4WD LOCK -ajotilan. Silloin moottorin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselin kesken. Tätä ajotilaa voi käyttää alle 40 km/h nopeuksissa. Kun nopeus kasvaa suuremmaksi tai moottori käynnistetään uudelleen, siirrytään automaattisesti automaattiseen nelivetoon.
Tehokas ja taloudellinen
Euroopassa Koleokseen on tarjolla kaksi dieselmoottoria. Pienempi 1,6-litrainen dCi 130 kehittää 96 kW (130 hv) ja muhkean 320 Nm vääntömomentin. Maltillisesta iskutilavuudesta huolimatta mahtavan väännön ansiosta se liikuttaa Koleosta yllättävän kevyesti. Sen kanssa on kevyesti toimiva kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Yhdistetty kulutus on vain 4,6 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 120 g/km.
Toisena vaihtoehtona on 2,0-litrainen dCi 175, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Viime mainittu on käytettävissä laajalla 2 000 – 3 000 r/min käyntinopeusalueella. Suomeen tuotavat suuremmalla moottorilla varustetut Koleokset ovat aina kehittyneellä X-Tronic-automaattivaihteistolla.
X-Tronic vaihteisto yhdistää perinteisen automaattivaihteiston ja portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston parhaat puolet. Vaihteisto toimii erittäin joustavasti ja pehmeästi ja samalla se pitää polttoaineenkulutuksen alhaisena. Tällä voimalinjayhdistelmällä varustettuna Koleoksen yhdistetty kulutus on 5,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 153 g/km.
Turvallisuutta ja mukavuutta
Renault Talismanin tapaan myös Koleos on jo perusmallina erittäin hyvin varusteltu. Tärkeimpänä tavoitteena on turvallisuus kaikissa tilanteissa, sillä Renault on panostanut vuosikymmenien ajan viiden tähden turvallisuuteen. Euro NCAP -turvallisuustestien alkamisesta lähtien Renault on ollut kärjessä parhaan tuloksen saaneiden automerkkien joukossa.
Kori on tehty turvalliseksi, minkä lisäksi autossa on paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Sellaisia ovat muun muassa hätäjarrutusavustin, joka toimii sekä kaupungissa että maantiellä, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus, joka antaa myös varoituksen, jos ajetaan suurinta sallittua kovemmalla nopeudella. Intens-varustetasossa tulee vielä sokean kulman varoitusjärjestelmä.
Kuljettajan ja matkustajien tulee saada nauttia oikeasta lämpötilasta kaikilla keleillä. Siksi Koleoksessa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä. Autoon pääsee vaivattomasti älyavainkortilla. Matkan alettua voi käyttää R-Link-multimediajärjestelmää, johon voi kytkeä oman älypuhelimen. Siihen kuuluva navigaattori varmistaa oikean osoitteen löytymisen.
Intens-varustetasoon on ladattu vielä enemmän tavaraa. Edellä mainittujen lisäksi siinä on pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera. Matkustamossa on tunnelmavalaistus, johon voi valita mieleisen viidestä väristä. Tavaratilan lattian voi säätää ja takaistuimet taittuvat eteen helpommin Easy Break -toiminnon avulla. Täys LED-valoissa on automaattinen valonvaihto. R-Linkin kosketusnäyttö on Intensissä 7 tuuman sijaan 8,7-tuumainen. Ulkoapäin Intensin erottaa Zen-varustetasosta tuumaa suuremmista 18-tuumaisista pyöristä ja tummennetuista takaikkunoista.
Koleos Intensistä voi tehdä vielä ylellisemmän tilaamalla siihen vaikkapa nahkaverhoilun tai avattavan, lasisen panoraamakaton.
Eurooppalaisille viimeistelty
Koleos on suurimmalle osalle suomalaisista tuntematon Renaultin mallinimi, mutta sillä on jo lähes kahdenkymmenen vuoden historia. Koleosta on myyty vuodesta 2008 alkaen ympäri maailmaa yli 300 000 kappaletta.
Nyt Eurooppaan tulevaa Koleos-sukupolvea on myyty muualla maailmassa viime syksystä alkaen. Renault halusi hioa uuden Koleoksen eurooppalaisten asiakkaiden vaatimuksia vastaavaksi, minkä takia siihen on tehty paljon parannuksia muualla myytäviin autoihin verrattuna. Muun muassa äänieristystä on parannettu ja matkustamon materiaalit ovat korkeatasoisempia. Turvavarusteita on enemmän ja perävaunupainot ovat Euroopassa suuremmat. Eurooppaan Renault Koleokset tulevat Busanin tehtaalta Etelä-Koreasta.
Ensimmäinen Koleos nähtiin jo vuonna 2000 Geneven autonäyttelyssä eli vuosia ennen katumaasturin esittelyä. Silloin paljastettu Koleos oli ylellinen sekoitus henkilöautoa, maasturia ja tila-autoa, aivan kuten pian Suomeen saapuva uusi Koleos.