Maailman ensi-ilta Rétromobile-näyttelyssä (näyttely- ja konferenssikeskus Paris Expo Porte de Versailles) 5.–9. helmikuuta 2025.
Renault esittelee sähköisen konseptiauton, joka on saanut inspiraationsa ennätyksiä vuonna 1925 rikkoneesta 40 hv:n autosta. Renault Filante Record 2025 -konsepti yhdistää aerodynaamisen muotoilun, kevyen rakenteen ja viimeisimmän teknologian. Sen terävät linjat on suunniteltu maksimoimaan aerodynaamista suoriutumista ja venyttämään energiatehokkuuden rajoja. Tavoite? Saavuttaa uusi ennätys niin täyssähköautojen pienimmässä energian kulutuksessa kuin pisimmässä toimintamatkassa.
muotoilu
Renaultin ja Ligier Automotiven tiimien yhteistyön tuloksena syntynyt Renault Filante Record 2025 -konsepti on sähkömoottorinen koeauto, joka on suunniteltu rohkeaksi ja innovatiivisesti. Se edustaa esimerkillistä tehokkuuden maksimoivaa aerodynaamista suunnittelua.
Jokainen kaari, jokainen linja ja jokainen korin pinta on suunniteltu vähentämään ilmanvastusta ja optimoimaan energiankulutusta. Tutkielmalla kunnioitetaan merkin historiaa, missä moottoriurheilulla ja ennätyksillä on ollut aina suuri merkitys innovaatioiden testaamiseen ennen niiden ottamista käyttöön tuotantomalleissa. Kokonaisuus on futuristinen ja moderni ja osoittaa Renaultin sitoutumista ympäristön paremmin huomioon ottavan ja tehokkaamman liikkumisen kehittämiseen.
Renault Filante Record 2025:ssa on Amperen toimittama ajoakku, jonka 87 kWh akkukapasiteetti vastaa Renault Scenic E-Tech electricin akkukapasiteettia. Konseptin voimalinja sisältää innovatiivisia ratkaisuja suorituskyvyn parantamiseksi ja toimintamatkan maksimoimiseksi.
Kevyt rakenne, joka on materiaalien painon vähentämisen ansiosta, mahdollistaa Renault Filante Record 2025 -konseptin saavuttaa uuden ennätyksen niin energian kulutuksessa kuin toimintamatkassa. Kevyeen omamassaan tähdättiin valitsemalla erittäin kevyitä materiaaleja ja edistyksellisellä tuotantotekniikalla. Jokainen auton osa tutkittiin, analysoitiin ja optimoitiin omamassan pienentämiseksi. Rakenteissa käytetään erittäin paljon hiilikuitua, joka on kevyt ja vahvistaa samalla auton rakennetta. Rungossa optimoitiin materiaalien käyttöä yhdistämällä alumiinia, hiilikuitua ja suurlujuusterästä.
viimeisintä teknologiaa
Ergonomisessa ohjaamossa steer-by-wire (sähköinen ohjaus) ja brake-by-wire (sähköiset jarrut) -järjestelmät korvaavat perinteisemmät mekaaniset yhteydet ohjauspylvään ja kaasu- ja jarrupolkimien osalta. Maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi jopa ohjauspylvään tuki on suunniteltu gramman tarkkuudella. Tavoite? Saadaan aikaan täydellisempi ajokokemus samalla kun vähennetään mekaanisia osia, eli säästetään tilaa ja vähennetään omamassaa.