3.12.2024
Uusi Renault 5 E-Tech electric kunnioittaa esi-isänsä perintöä. Se on useimpien saavutettavissa oleva rohkea uusi automalli. Sympaattinen ja samalla valloittava muotoilu, nautittava ketteryys ja ajettavuus, vaivattomuus, liitettävyys ja ympäristön huomioon ottava valmistusprosessi. Renault 5 E-Tech electricissä on kaikki tarvittava, että siitä tulee pikkuautojen uusi standardi sähköautoihin siirryttäessä. Nyt keväällä Suomeen saapuva uutuus on saanut hinnat. Suomen mallisto on aina hyvin varusteltu ja se alkaa evolution-varustetasolta, jossa vakiovarustuksena muun muassa lämpöpumppu ja etuistuinten lämmitykset. Hinnat alkavat 27 390 eurosta ja malliston huippumallikin vain 33 490 €.
Renault 5 syntyi takaperoisesti, sillä sen muotoilu oli jo melkein lyöty lukkoon, kun autoa lähdettiin kehittämään. Tarvittiin enää täydellinen sähköauton perusrakenne. Haastetta vaikeutti se, että tutkielman linjat säilyttävä tuotantomalli haluttiin valmiiksi kolmessa vuodessa normaalin neljän sijaan. Ja kaikki tuo samaan aikaan, kun Renaultilla tehtiin sen historian suurinta strategista muutosta.
”Toista Renault 5 E-Tech electricin kaltaista autoa ei ole. Se antaa miljoonille eurooppalaisille mahdollisuuden uuteen liikkumiseen, mikä on sähköistä, ympäristön kaikin tavoin huomioon ottavaa ja samalla yhdistynyttä. Se laukaisee myös Renault Groupin muutoksen seuraavan sukupolven autonvalmistajaksi. Tämän auton kehittäminen kolmessa vuodessa Ranskassa korkeimpien teknisten standardien mukaan vaati kaiken häiritsevän sulkemista pois ja organisaation mahdollisimman nopeaa päätöksen tekoa. Me olimme ensimmäinen, joka uskoi 100 prosenttisen sähköauton perusrakenteen olevan oikea ratkaisu eurooppalaiseen pikkuautoon. Optimoimme kustannukset kaikesta ja rakensimme uuden teollisen ekojärjestelmän. Vain ikoninen auto saattoi yhdistää tiimimme tällä tavalla ja muuttaa sisäistä kehityksen suuntaa. Autoalan merkittävässä muutoksessa tämä auto tasoittaa uutta tietä Renaultille. Se on sydän taistelussa synnyttää uudelleen Euroopan autoteollisuus taistelemaan idästä ja lännestä tulevaa kilpailua vastaan. Tällä autolla todistamme, että tuotanto Euroopassa ja Ranskassa on mahdollista!”
Luca de Meo, Renault Groupin pääjohtaja
”Renault 5:n DNA on ainutlaatuinen. Se on iloa herättävä auto, joka kerää sympatiaa. Se on yhtä aikaa suosittu ja avantgardistinen tuoden uusia ratkaisuja omaan aikaansa. Niin oli vuonna 1972. Ja niin on jälleen vuonna 2024. Uusi Renault 5 E-Tech electric on muotoilun mestariteos. Se on täynnä edistyksellistä tekniikkaa, joka pohjautuu Euroopassa ainutlaatuiseen uuden sukupolven perusrakenteeseen: AmpR Small. Auto on vastuuntuntoisen ympäristön huomioon ottavan valmistuksen tulos. Tiimimme antoivat valtavasti intohimoaan, osaamistaan ja kovaa työtä kehittäessään Renault 5 E-Tech electricin. Intohimo ja rakkaus, jonka annoimme tälle autolle tarttuvat. R5:llä on yksi tavoite: voittaa asiakkaidemme sydämet. Siitä tulee uusi legenda Renaultin historiaan.”
Fabrice Cambolive, Renaultin pääjohtaja
Tunteisiin vetoavaa muotoilua
Renault 5 E-Tech electric ohittaa merkin muita malleja koskevan muotoilufilosofian. Ikonisella mallilla on etuoikeus siihen. Retrofuturistinen muotoilu upeine yksityiskohtineen herättää tunteet rakentaen värikkään, modernin kokonaisuuden.
Täysin uusi Renault 5 E-Tech electric on sikäli mielenkiintoinen auto, että sen mieleenpainuva muotoilu on kokonaisuus kolmesta mallista. Korin päälinjat ovat peräisin Renault 5:stä ja sitä seuranneesta Supercinqistä, joka sekin myytiin Suomessa Renault 5 -nimellä. Lokasuojien levitykset, monet yksityiskohdat ja asenne ovat puolestaan perua Renault 5 Turbosta.
Päiväajovalot ovat pyöristetyt neliöt etupuskurissa, samassa paikassa missä Renault 5 Turbossa oli aikoinaan sumuvalot. Pyörän aukot ovat pyöreät, mutta lokasuojan muotoilu on kuin alkuperäisessä 5-mallissa. Katon tehosteraita (musta, punainen tai lämmin titaani), syvänpunainen takavalo ja korin värit tuovat nekin mieleen esi-isän ja saavat samalla auton ympäristön näyttämään kirkkaammalta.
Renault 5 E-Tech electricin perusrakenne on suunniteltu vain sähköautoksi ja se mahdollistaa hyvät sisätilat kompaktin kokoisessa autossa. Se on 3,92 metrin pituisena 13 senttiä Clioa lyhyempi. Silti 2,54 metrin akseliväli on vain neljä senttiä Clioa lyhyempi, joten pyörät ovat vielä selvemmin aivan auton nurkissa. Ne ovat aina 18-tuumaiset 195/55-kokoisilla renkailla, mikä antaa ulkonäölle luonnetta. Leveyttä on 1,77 metriä, millä saadaan mukavuutta sisätiloihin. Leveyteen liittyy myös suuri yli puolentoista metrin raideleveys, jolla on mainio vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin. Vaikka lattian alla on ajoakku, on 1,5 metrin korkeus vain neljä senttiä Clioa suurempi.
Viimeistely ulottuu yksityiskohtiin, sillä evolution-perusmallin disco-pölykapselit muistuttavat R5 Turbon vanteita. Keskimmäisen technon kevytmetallivanteet ovat muotoilultaan samanlaiset kuin vuoden 2021 tutkielmassa. Niissä keskiössä on Renaultin timantin sijaan punainen numero 5. Hienoimman iconic cinqin chrono-vanteet ovat kuin kellotaulu, joissa on merkintä joka tunnille, mutta ainoana numerona 5.
Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin viidellä värillä, joista kaksi on klassikkoja: pop! keltainen ja pop! vihreä. Ne ovat kuin suoraan 5-mallin 1970-luvun värikartasta. Uudella tekniikalla tehdyt värit näyttävät kauempaa perusväreiltä, mutta ovatkin lähempää katsottuna hehkuvia metallivärejä. Niistä pop! vihreä on uuden 5 E-Tech electricin perusväri, jonka saa ilman lisähintaa evolution- ja techno-varustetasolla. Iconic cinq -varustetasolla perusväri on étoilé musta. Kolme muuta väriä ovat nacré valkoinen, étoilé musta ja nocturne sininen.
Viihtyisät hienolla tavalla nostalgiset sisätilat
Ohjaamo on yhdistelmä eri 5-sukupolvien tyypillisistä piirteistä, mihin on liitetty uusinta tekniikkaa. Matkustajan edessä kojelauta on kahdessa tasossa ja se on näyttävästi pehmustettu. Iconic cinq -varustetason kojelaudan keskiosassa on ylellisyyttä tuova takaa valaistu Renault 5 -teksti. Kuljettajan edessä suorakulmaisen mittariston kulmat on pyöristetty. Estetiikka ulottuu tuuletusritilöihin, joiden muoto on lainattu etuvaloista.
Ajosuunnan valitsin on viety Megane E-Tech electricin ja Scenic E-Tech electricin tapaan ohjauspylvääseen. Siten on saatu lisää tilaa tavaroille keskikonsoliin.
Istuimien moderni tyyli H-muotoineen on lainattu suoraan 5 Turbosta. Se on samalla muistutus siitä, kuinka innovatiivisia Renaultien istuimet olivat jo 1970- ja 1980-luvuilla. Ja mikäpä olisi uuden Renault 5 E-Tech electricin tyyliin sopivampi verhoilumateriaali kuin farkkujen denim. Sitä käytetään keskimmäisessä techno-varustetasossa niin istuimissa, kojelaudassa kuin ovipaneeleissa. Verhoilu on valmistettu 100 prosenttisesti vesipullojen kierrätetystä muovista.
Iconic cinq on hienolla tavalla rohkea ja arvovaltainen sinetti Renault 5 E-Tech electric -mallisarjalle. Siinä verhoilu on korkeatasoisen klassinen, kun harmaaseen kankaaseen on yhdistetty runsaasti keltaista. Istuinverhoilun viimeistelee keltainen numero 5 etuistuinten selkänojassa. Materiaali on tehty sataprosenttisesti kierrätetyistä kankaista.
Vaikka Renault 5 E-Tech electric sijoittuu korin kooltaan Clion toisen ja kolmannen sukupolven väliin, ovat sisätilat yhtä suuret kuin uusimmassa Clio-sukupolvessa. Erikokoisten kuljettajien on helppo löytää hyvä ajoasento, sillä istuimessa on pituussäätöä peräti 26 senttiä ja korkeussäätöä seitsemän senttiä. Matkustamossa on leveyttä runsaasti, sillä edessä hartiatilaa on 1,38 metriä ja takana vain kaksi senttiä vähemmän, joten uudessa Renault 5 E-Tech electricissä on mainiot tilat neljälle matkustajalle ja tarvittaessa mukaan mahtuu hyvin viideskin.
Erinomaisesti suunnitellun perusrakenteen ansiosta pienessä sähköautossa on luokkansa suurin 326 litran (277 l VDA) tavaratila. Tavaratila on lähes samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Tavaratilaan kuuluu 27 litran (VDA) lokero, joka sopii hyvin esimerkiksi latauskaapelien säilyttämiseen. Monikäyttöisyyttä lisää epäsymmetrisesti (60/40) jaettu takapenkin selkänoja. Matkustamossa on lisäksi erilaista säilytystilaa 19 litran verran.
Perusrakenne varmistaa pykälää ylemmän luokan ajettavuuden ja mukavuuden
Täysin uuden perusrakenteen suunnittelulle oli valtavat paineet, sillä sen haluttiin olevan samaa tasoa auton ikonisen muotoilun kanssa mistään tinkimättä. Ensimmäisenä Renault 5 E-Tech electricissä käyttöön otettavalle pikkuautoihin suunnitellulle AmpR Small -perusrakenteelle asetettiin hurjat vaatimukset.
Sen haluttiin antavan Renault 5 E-Tech electricille mahdollisuuden kilpailla ominaisuuksillaan luokkaa suurempien ja kalliimpien autojen kanssa. Samalla perusrakenteen piti kuitenkin olla niin edullinen, että auton hinta säilyisi erittäin kilpailukykyisenä. Kokonaisuus on niin onnistunut, että Renault 5 asettaa luokkaan standardit, joita kilpailijat lähtevät tavoittelemaan.
Perusrakenteessa on yhdistetty Renault Clion ja Capturin erinomainen etuakselisto yleensä paljon kalliimmissa autoissa käytettävään takapyörien monivarsituentaan. Insinöörit alkoivat taka-akseliston suunnittelun Megane E-Tech electricistä saatujen kokemusten perusteella. Sen jälkeen alustan komponentit sovitettiin Renault 5 E-Tech electricin kompaktiin kokoon. Tuloksena on yhtä aikaa erinomainen ketteryys ja suuntavakavuus.
Samalla mukavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota niin, että tien epätasaisuudet saataisiin pidettyä matkustamon ulkopuolella. Siihen on päästy optimoimalla jousituksen kiinnityspisteet ja valitsemalla huolellisesti niin jousitusvakiot kuin iskunvaimentimet. Äänenvaimennus on toteutettu yhtä korkeatasoisesti kuin Megane E-Tech electricissä. Siinä auttavat patentoitu uuden sukupolven äänenvaimennusratkaisu, joka erottaa ajoakun matkustamosta sekä kaikissa varustetasoissa vakiona oleva akustinen tuulilasi.
Yksi tärkeimmistä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavista tekijöistä on ohjaus, joka on Renault 5 E-Tech electricissä hyvin nopea. Tarkka ohjaus on melkein kuin mikroautossa, mikä helpottaa auton ohjaamista kirurgisen täsmällisesti haluttuun suuntaan. Ahtaissa paikoissa ja pysäköidessä on iloa pienestä 10,3 metrin kääntöympyrästä. Ohjaustehostimen voimakkuuden voi säätää mieleisekseen multi-sense-valikosta.
Toinen merkittävä asia ajettavuudessa on auton omamassa, joka on Renault 5 E-Tech electricissä huolellisen suunnittelun ansiosta hyvin alhainen. Omamassa on suuremmalla ajoakulla (52 kWh) 1 524 kiloa ja pienemmällä ajoakulla vielä 77 kiloa pienempi. Omamassaa on saman verran kuin vähän suuremmilla polttomoottorisilla autoilla, minkä lisäksi on hyvä muistaa, että Renault 5 E-Tech electricin painopiste on huomattavan alhaalla.
Erittäin tärkeä asia sähköautoissa ovat jarrut. Niiden hallinta on haastavaa, kun autossa on yhtä aikaa regeneratiivinen jarrutus ja mekaaniset jarrut. Uusi One Box ratkaisee ongelman poistamalla mekaanisen linkin jarrupolkimen ja jarrujen hydrauliikan väliltä. Elektroniikka hoitaa koko jarrutuksen yhdistäen hienostuneesti kaksi järjestelmää. Jarrupoljin on vakaa kaikissa olosuhteissa ja jarrut reagoivat välittömästi vähäisimpäänkin polkimen painallukseen. Ajosuunnanvalitsimesta voi valita myös B-asennon, joka voimistaa regeneratiivista jarrutusta.
Optimaalisesti voimaa ja toimintamatkaa
Renault 5 E-Tech electric tuotanto käynnistyy tehokkaimmalla voimalinjalla, jossa sähkömoottori kehittää 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä. Suorituskyky on mainio, sillä auto kiihtyy nollasta sataan kahdeksassa sekunnissa. Ehkä vielä vaikuttavampi on ohituskiihtyvyys, sillä nopeuden nosto 80-120 km/h onnistuu 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h. Muista pienistä sähköautoista poiketen Renault 5 E-Tech electricillä saa vetää enintään 500 kilon painoista perävaunua.
Sähkömoottori perustuu Megane E-Tech electricissä käytettävään, joten se on vierasmagnetoitu tahtimoottori, jossa ei ole kestomagneetteja eli harvinaisia maametalleja. Suurin ero moottorien välillä on paino ja koko, johon on päästy muun muassa uudella invertterillä.
Energiakulutus on 15,0 kWh/100 km (WLTP), jossa on huomioitu latauksessa syntyvät virran häviöt. Litiumioniakussa käytetään NMC-kemiaa (nikkelimanganeesikoboltti) ja sen Comfort-ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia. Toimintamatka on 411 kilometriä (WLTP). Lämpömukavuus ja toimintamatkan energiatehokkuus varmistetaan vakovarusteiselle lämpöpumpulla sekä 8 kW lämmitysvastuksella.
Suomen malliston toinen vaihtoehto on 90 kW (122 hv, 225 Nm) 40 kilowattitunnin urban range -ajoakulla, jonka toimintamatka 310 km (WLTP). Muilla markkinoilla myytävää 70 kW versiota ei ole tulossa Suomeen., sillä siinä ei olisi lämpöpumppua tai pikalatausmahdollisuutta.
Renault on paneutunut huolellisesti ajoakun nopeaan lataamiseen, minkä takia siinä on nestejäähdytys. Järjestelmän avulla ajoakun lämpötila voidaan säätää valmiiksi ennen laturille saapumista yksinkertaisesti asettamalla reitti pikalaturille sisäänrakennetulla Google Maps navigaattorilla.
Pitkillä matkoilla voi käyttää pikalatausta, jonka maksimiteho on 110 kW:n sähkömoottorin ja 52 kWh akun kanssa 100 kilowattia ja 90 kW:n sähkömoottorin ja 40 kWh akun kanssa 80 kilowattia. Molemmilla virran lisääminen 15 prosentista 80 prosenttiin onnistuu noin puolessa tunnissa.
Renault 5 E-Tech electric on merkin ensimmäinen sähköauto, jossa on 11 kilowatin tehoinen kaksisuuntainen vaihtovirralla toimiva laturi. Sillä voidaan antaa virtaa sekä muille autoille ja laitteille (V2L). Käytettäessä virran antamista sähkölaitteille auton omistaja voi määritellä, mitä alemmaksi ajoakun energiataso ei laske.
Suuremman 52 kWh comfort range -ajoakun lataus vaihtovirralla 15-80 prosenttia kestää kolme tuntia 13 minuuttia. Latauksen voi ajastaa esimerkiksi sellaiseksi hetkeksi kun sähkö on halvimmillaan tai latausta voi ohjata älypuhelimen My Renault -sovelluksella.
Edistyksellinen tieto-viihdejärjestelmä ja reno-avatar
Autolle tullessa Renault 5 E-Tech electric tervehtii ledivalojen silmäniskulla, minkä jälkeen latausvalo konepellillä ja etu- sekä takavalot kytkeytyvät päälle. Tervetulotoivotus jatkuu auton sisällä, missä näytöt syttyvät automaattisesti ja taustalla alkaa soida Jean-Michel Jarren luoma sävelmä.
Kojelaudassa uusinta tekniikkaa edustavat kaksi 10-tuumaista näyttöä. Niistä ensimmäinen on kuljettajan digitaalinen mittaristo (evolutionissa 7-tuumainen), johon on saatavissa viisi erilaista näkymää. Suuremmassa mittaristossa nopeus näytetään valkoisen tai mustan sijaan värikkäin numeroin kolmiulotteisella vaikutelmalla.
Kosketusnäyttö on kaikissa varustetasoissa 10-tuumainen ja evolutionia lukuun ottamatta sen openR link -tieto-viihdejärjestelmään kuuluvat Googlen palvelut. Näyttöä voi räätälöidä persoonallisesti mielialan tai käytettävän ajotilan mukaan, sillä valittavana on 8 väriä, kaksi tekstin tiheyttä ja neljä tekstin rakennetta eli yhteensä 128 vaihtoehtoa.
Googlen palveluihin kuuluvat muun muassa auton toiminnoissa monipuolisesti käytettävä Google Maps, Google Assistant sekä Google Play, jonka kautta on saatavissa laaja valikoima sovelluksia kuten Spotify, Waze, Easy Park, Vivaldi-selain ja suuri määrä pelejä.
Yksi suurimmista hyödyistä on nopea ja joustava reitin suunnittelu. Suunnitelma optimoi reitin huomioiden mahdollisesti tarvittavat lataukset latauspisteiden tietojen perusteella. Kokonaisuuteen kuuluu myös ajoakun valmistelu sopivaan lämpötilaan niin, että lataus tapahtuu mahdollisimman nopeasti.
Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, jossa on reno, virtuaalinen matkakumppani. Reno on persoonallisuuden omaava avatar, joka auttaa ja on yhteydessä Renaultin käyttäjiin niin autossa kuin sen ulkopuolella. Avattaren luoma empaattisuuden tunne vahvistaa omistajan ja hänen Renault 5 E-Tech electricinsä välistä tunnesidettä.
Reno auttaa oppimaan kaiken tärkeän autosta ja sen toiminnoista. Samalla se on sähköautojen asiantuntija, joka voi vastata kysymyksiin ja antaa käytännön neuvoja. Reno toimii myös proaktiivisesti, joten se saattaa ehdottaa ajotilan vaihtoa tai kehottaa kytkemään ilmastoinnin automaattitoiminnon arvioidessaan ikkunoiden huurtumisen olevan mahdollista.
Avatar on myös valmis auttamaan käytännön ongelmissa, joten siltä voi esimerkiksi kysyä miten saa pidennettyä toimintamatkaa. Reno auttaa myös vaikkapa yhdistämään puhelimen autoon tai antaa ohjeet renkaanvaihtoon.
Sisään rakennetun ChatGPT-tekoälyn ansiosta reno pystyy antamaan vastauksen mitä moninaisimpiin kysymyksiin. Reno on käytössä myös auton ulkopuolella My Renault -sovelluksen kautta. Niinpä uutta autoa ja sen käyttöä voi opiskella videoiden avulla kotona.Toistaiseksi Renon toiminnot suomen kielellä ovat hieman suppeamat kuin esimerkiksi ranskaksi tai englanniksi.
Monipuoliset turvajärjestelmät
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat paljon monipuolisemmat kuin EU:n edellyttämä GSR II (General Safety Regulation), sillä monet niistä on lainattu Megane E-Tech electricistä. Satavilla on hienoja turvavarusteita ovat mm. automaattijarrutus peruutettaessa ja turvallinen autosta poistuminen. Se varoittaa, mikäli vaikkapa pyöräilijä on lähestymässä, kun auton ovea ollaan avaamassa.
Ajon aikana active driver assist helpottaa kuljettajan tehtävää. Siinä yhdistyvät mukautuva pysähdyksiin saakka toimiva vakionopeudensäädin karttatietoja hyödyntävillä toiminnoilla sekä kaistakeskitin. Jälkimmäinen pitää auton kaistan keskellä, mutta alle 50 km/h nopeuksissa auto voidaan myös säätää kulkemaan kaistan laidassa, jolloin voidaan antaa tilaa kaksipyöräisille tai hälytysajoneuvoille. Active driver assistin myötä mukautuva vakionopeudensäädin ottaa toiminnassaan huomioon myös karttatiedot, kuten vaikkapa lähestyvän risteyksen tai liikenneympyrän.
Vakiona kattava varustelu
Uuden Renault 5 E-Tech electricin varustetasot ovat evolution, techno sekä iconic cinq. Kaikille versioille on yhteistä mainio varustelu, johon kuuluvat tehokkaat ja persoonallisen näköiset ledivalot, joiden käyttöä vielä helpottaa kaukovaloavustin.
Suomen mallistossa autoissa on aina lämpöpumppu, pikalataus sekä etuistuinten lämmitykset. Kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat myös automaattinen ilmastointi, peruutustutka sekä älypuhelimen langaton peilaus. Vakiovarusteisiin kuuluu aina myös sähköinen käsijarru.
Evolution-mallia lukuun ottamatta alkuperäisen Renault 5:n konepellin ilmanottoaukon paikalla on nyt latauksen tilanteesta kertova numero 5.
Autoon on helppo päästä, sillä älyavain avaa ovet ja auto on valmis virran päälle kytkemistä varten. Ohjaamossa merkittävää ovat auton näyttöjen grafiikat ja äänimaailma, joista jälkimmäisen Renault on suunnitellut yhteistyössä musiikin ja äänen Ircam-instituutin sekä säveltäjä Jean-Michel Jarren kanssa. Jälkimmäinen oli aikoinaan elektronisen musiikin pioneeri ja intohimoinen uuden tekniikan harrastaja. Hän on kehittänyt autossa sisällä kuuluvat äänimaailmat sekä jalankulkijoiden varoitusäänen, joka toimii alle 30 km/h nopeudessa.
Keskimmäinen techno-varustetaso lisää Renault 5 E-Tech electriciin paljon varusteita, joista ulkonäköön vaikuttavat kevytmetallivanteet, ja konepellin latausvalo. Mittaristo kasvaa 10-tuumaiseksi, openR-multimediaan tulee Google ja peruutuskamera, multi-sense lisää valtavasti säätömahdollisuuksia ja autoon saa paljon muutakin mukavaa. Mukavuutta lisää mukautuva vakionopeudensäädin sekä ohjauspyörän lämmitys.
Korkeimmalla tasolla on iconic cinq, jossa on kaksivärisyys vakiona. Lisäksi pysäköintitutkat edessä ja sivuilla sekä pysäköintiavustin ja paljon auton ulkonäköä ja sisustusta kohentavia upeita yksityiskohtia.
Suomen mallisto koostuu seuraavista versioista:
Renault 5 E-Tech electric evolution 120hv urban range 27 390 €
Renault 5 E-Tech electric techno 120hv urban range 29 190 €
Renault 5 E-Tech electric iconic cinq 120hv urban range 30 990 €
Renault 5 E-Tech electric techno 150hv comfort range 31 690 €
Renault 5 E-Tech electric iconic cinq 150hv comfort range 33 490 €
Urban range 42 kWh akulla tarjoaa noin 311 km ja comfort range 52 kWh akulla noin 411 km ajomatkan (WLTP).
Ensimmäiset esittelyautot saapuvat Suomeen maalis-/huhtikuussa 2025 ja ensimmäiset asiakasautot siitä noin kuukauden päästä.
Lue lisää tuotesivuilta: Renault 5