TURVALLISUUS

ja Renaultin Human First -ohjelma

Human First -ohjelma

Renault on sitoutunut vähentämään onnettomuuksien määrää ja vakavuutta. Tätä varten Renault on luonut Human First -ohjelman, jonka tarkoituksena on parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta päivittäin. Tämä tapahtuu tietoa jakamalla, törmäystesteillä sekä harjoituksilla, joissa pelastajat pääsevät harjoittelemaan oikeiden autojen kanssa työskentelyä oikeassa ympäristössä. Human First -ohjelmaa kehitetään yhteistyössä tutkijoiden, asiantuntijoiden sekä pelastajien kanssa.

RENAULTIN JA PELASTAJIEN AINUTLAATIINEN YHTEISTYÖ

Katso alta video, jonka Renault on toteuttanut palkittujen dokumenttien tuottajien, Frères Naudet (9/11, Notre Damen tulipalo), kanssa. 12-minuutin kestoinen video on omistettu ”kultaiselle tunnille” eli niille arvokkaille minuuteille, jolloin ensihoidon toimilla on suurin merkitys ihmishengen pelastamisessa. Video on tekstitetty suomeksi.

Pelastajien koulutus

Renault on ainoana autonvalmistajana maailmassa nimittänyt pelastajan osaksi insinööriosastoa ja toimii yhteistyössä tiepalveluiden kanssa. Renault on järjestänyt koulutuksia yli 5000 pelastajalle maailmanlaajuisesti muutaman vuoden aikana. Vuoden 2023 aikana on tarkoitus järjestää uusia kursseja niin Euroopassa kuin Latinalaisessa Amerikassa.

Renault QRescue*

Renault QRescue on tuuli- ja takalasista löytyvä QR-koodi, jonka avulla pelastajat löytävät auton pelastuskortin tiedot digitaalisesti. Tämä auttaa pelastajia toimimaan tehokkaammin ja turvallisemmin.

* ensimmäisenä Megane E-Tech 100% electric -mallissa

Ajoakun sammutusaukko pelastajille

Vaikka korkeajänniteakkumme on suunniteltu niin, etteivät ne vahingoitu sisäisestä syystä, on tulipalo ulkoisista syistä aina mahdollinen. Jos tulipalo leviää ajoakkuun, on Renaultin innovaatio sammutusaukosta pelastajille tarpeen. Sammutusaukon avulla pelastajat voivat kohdistaa sammutusveden akun sisälle. Tämä auttaa nopeuttamaan palon sammutusta useista tunneista jopa viiteen minuuttiin.


                

Ajoakun turvakytkin

Turvataksemme pelastajien työskentelyn, ajoakun turvakytkin irrottaa akun välittömästi korkeajänniteverkosta. Näin ollen pelastajat välttyvät sähköiskun saamiselta, ollessaan pelastustehtävissä.

Turvallisissa, huippuluokan ajoneuvoissa

50 vuodessa Renault on auttanut vähentämään onnettomuuksien uhrien määrää viidenneksellä. Parantaakseen jatkuvasti kaikkien turvallisuutta, LAB:in (Accidents and Biomechanics Laboratory) asiantuntijat ja 600 insinööriä sekä teknikkoa innovoivat alati uutta. Yhteensä yli 2000 patenttia ja useita huippuluokan teknisiä ratkaisuja kuten ajoakun sammutusaukko pelastajille sekä ajoakun turvakytkin on kehitetty.

Kehittyneet kuljettajan avustinjärjestelmät

Kehittyneet kuljettajan avustinjärjestelmät (ADAS) ovat älykkäitä järjestelmiä, jotka tukeutuvat edistyneisiin teknologioihin (tutkat, kamerat, tekoäly jne.) auttaakseen kuljettajia ajomatkoilla. Siitä huolimatta tutkimuksen (2019 SSRCH) mukaan 67 % kuljettajista eivät käytä ajoavustimia, mikäli ne eivät kytkeydy automaattisesti päälle*. Renaultin tavoitteena on muuttaa tämä toimintapa.

*kaistavaroitin, kaista-avustin, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin, vakionopeudensäädin/nopeudenrajoitin

Isofix (lasten turvaistuin)

Vain 25 % lapsista kuljetetaan turvallisesti autossa (10 % ei ole kiinnitetty lainkaan)*: Renaultin autoissa on mallista riippuen jopa 3 Isofix-turvaistuinpaikkaa. Tämän seurauksena istuinten virheellisten asennusten riski pienenee neljänneksellä.

* IBSR Belgian tutkimus


Tulevaisuuden liikkuminen ja turvallisuus

Renaultin turvallisuus tulevaisuudessa

Renaultin liikenneturvallisuusstrategia on jaettu viiteen osa-alueeseen: tietoisuuden lisääminen, ennaltaehkäiseminen, korjaaminen, suojaaminen sekä pelastustyön kehittäminen. Innovaatiot ja niiden kehitystyö ovat keskiössä, tästä esimerkkinä ovat turvallisuuspisteet, turvallisuusvalmentaja sekä turvallisuusvalvoja, joiden tarkoituksena on mullistaa turvallisuus ratissa.

Pelastustoiminta Suomessa

Apua onnettomuuden uhreille mahdollisimman pian. Suomen Palopäällystöliitto on tehnyt aktiivista yhtesityötä Renaultin kanssa jo vuodesta 2018.

Suomen Palopäällystöliiton koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa kertoo, että he ovat tehneet aktiviista yhteistyötä Renaultin, sekä Claire Petit-Boulangerin ja Christophe Lenglosin kanssa jo vuodesta 2018 lähtien. Hän kiittää Renaultin edelläkävijyydestä pelastajien turvallisuuden huomioon ottamisessa onnettomuustilanteissa ja aloitteellisuudesta Euro NCAP -normien kehitystyössä. Suomalaiset kouluttajat ovat myös vierailleet Renaultin Techno Centerissä Guyancourtissa tehtaan vuotuisissa Safety-seminaareissa.

Erittäin suuri konkreettinen tuki saatiin jälleen vuonna 2023 Renaultilta muun muassa Suomen Palopäällystöliiton järjestämään vuosittaiseen tieliikennepelastamisen koulutustapahtumaan, joka järjestettiin lokakuun alussa Porissa. Renault toimitti sinne kaksi rekkalastillista autoja pelastajien harjoituksia varten. Ne olivat apuna varmistamassa oppia siihen, että hätä-tilanteessa pelastajat osaavat toimia oikein ja mahdollisimman nopeasti, kun jokainen minuutti on ratkaiseva. Suomen Palopäällystöliitto on pelastusalan merkittävin täydennyskoulutuksen toteuttaja Suomessa ja sen alaisuudessa toimii pelastusalan tieliikennepelastamisen toimikunta, jonka aloitteesta Road Rescue-tapahtumaa järjestetään.

Auta pelastaja ehjänä kotiin – toimi näin liikenneonnettomuuspaikalla

Oikeanlainen toiminta onnettomuuspaikalla vähentää lisäonnettomuuksien ja vaaratilanteiden riskiä sekä mahdollistaa pelastajille työrauhan. Turhia riskejä aiheuttavat erityisesti kuvaaminen ja keskittymisen herpaantuminen onnettomuuspaikkaa lähestyessä.

Ajoneuvon kuljettajien keskittymisen herpaantuminen onnettomuuspaikoilla on huolestuttava ilmiö erityisesti auttamistilanteessa työskenteleville pelastajille ja muille viranomaisille, joiden tulee saada työrauha pelastustehtävään. Suomen Palopäällystöliitto kannustaa järkevään ja rauhalliseen käyttäytymiseen tieliikenteessä.

Palopäällystöliiton tieliikennepelastamisen toimikunnan puheenjohtaja, sisäministeriön erityisasiantuntija Tommi Luhtaniemi listaa napakat ohjeet turvalliseen toimintaan onnettomuuspaikalla.

Lähestyessäsi onnettomuuspaikkaa pelastustöiden jo alettua:

  • Pidä katse edessä olevassa liikenteessä ja keskity ohittamaan onnettomuuspaikka turvallisesti.
  • Hiljennä rauhallisesti ajonopeutta jo hyvissä ajoin ennen onnettomuuspaikkaa. Huolehtimalla riittävästä turvavälistä muihin autat välttämään ylimääräiset törmäykset.
  • Älä kuvaa onnettomuuspaikalla. Kuvaaminen ja onnettomuuspaikan tarpeeton vilkuilu kasvattaa lisäonnettomuuksien ja vaaratilanteiden riskiä niin autoilijoille kuin pelastushenkilöstöllekin.
  • Aja onnettomuuspaikan ohi poliisin tai pelastushenkilöstön ohjaamaa reittiä.

Jos osut onnettomuuspaikalle ensimmäisenä:

Erityisesti vilkkaalla tiellä onnettomuus havaitaan usein hyvin lähellä onnettomuuspaikkaa tai jopa vasta sen kohdalla.

  • Hiljennä ja pysäytä ajoneuvo pientareelle onnettomuuspaikan jälkeen.
  • Siirry onnettomuuspaikalle piennarta pitkin.
  • Toimi onnettomuuspaikalla kuten aina onnettomuuden kohdalla: soita hätänumeroon 112.
  • Tee nopea tilannearvio ja aloita mahdolliset akuutit pelastustoimet.
  • Muista aina varmistaa oma turvallisuus.